Kompressor??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Maannen
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-08-17 18:32:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Kompressor??

#1 Post by Maannen »

Jag e så nyfiken på att slänga in en kompressor.

har ju inte den bästa erfarenheten av det.

e det något man ska tänka på osv? om man lyckas få fast den å fixa med starkare remskiva, hur löser jag med insprut osv.

skulle vara underbart om någon gjort det å dokumenterat steg för steg med kort å text. e la hyfsad med händerna men det e kunskapen som sätter gränserna :?

en liten dröm för mig det här :) drömmarna får en att gå vidare i livet :D hehe

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-07-31 22:15:17, edited 1 time in total.

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-07-31 22:15:29, edited 1 time in total.

User avatar
Maannen
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-08-17 18:32:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by Maannen »

jo jag vet Kompressor =/ såg det när det va skickat!!!

men så stor fråga e det la ändå inte????

få fast den, fräser jag till ett fäste på jobbet tex!!!

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-07-31 22:15:47, edited 1 time in total.

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-07-31 22:15:59, edited 1 time in total.

User avatar
Maannen
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-08-17 18:32:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#7 Post by Maannen »

ok, men det e ju lite sådant jag vill veta. vad som behövs bytas, vad som inte skulle hålla

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#8 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-07-31 22:16:15, edited 1 time in total.

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#9 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-07-31 22:16:26, edited 1 time in total.

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by djungel-Jim »

Tord wrote:Mustangerna jag har får ligga på hyllan tills jag blivit lite äldre och behöver varva ner 8)
Haha kul att höra :D helt rätt! :d=:
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by bill b »

kompressor är (tyvärr) allt annat än
billigt att montera. har dock läst
ett och annat reportage om sådana
944:or. bland annat gjorde Enem,
här i Sverige, en sjukt grym S2
med kompressor med bra krut i.

du kan ju höra med dem om de
har tid att nämna lite specs!

posta gärna här sen! kompressor
är min våta dröm... :D
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: compresor????

#12 Post by Bosse »

Maannen wrote:Jag e så nyfiken på att slänga in en kompresor.

har ju inte den bästa erfarenheten av det.

e det något man ska tänka på osv? om man lyckas få fast den å fixa med starkare remskiva, hur löser jag med insprut osv.

skulle vara underbart om någon gjort det å dokumenterat steg för steg med kort å text. e la hyfsad med händerna men det e kunskapen som sätter gränserna :?

en liten dröm för mig det här :) drömmarna får en att gå vidare i livet :D hehe
Steg för steg är inte detta men väl "ready to install kit"
Kanske bilderna och texten kan ge dig lite information.
http://www.speedforceracing.com/product ... _944v8.php
Bosse

User avatar
Maannen
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-08-17 18:32:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#13 Post by Maannen »

Tackar för svaren =) ska kolla upp den sidan å leta rätt på den där killen :D

inte bara jag som har det som en drömm då =)

Ha d gott!!

User avatar
Mattias
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-01-04 19:03:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

Re: compresor????

#14 Post by Mattias »

Maannen wrote:Jag e så nyfiken på att slänga in en kompresor.

har ju inte den bästa erfarenheten av det.

e det något man ska tänka på osv? om man lyckas få fast den å fixa med starkare remskiva, hur löser jag med insprut osv.

skulle vara underbart om någon gjort det å dokumenterat steg för steg med kort å text. e la hyfsad med händerna men det e kunskapen som sätter gränserna :?

en liten dröm för mig det här :) drömmarna får en att gå vidare i livet :D hehe
Hej Svejs.
Kul att det är fler än jag som har tokiga ideér :D . Jag har kollat runt lite men inte hittat så mycket om kompressor till 944:a på nätet.
Jag har en 944 163 Hk som jag håller på att undersöka priser och möjligheter för kompressor konvertering på :?: .
Jag ringde ENEM och fick ca pris på om man lämnade upp motorn......
150k + moms....... :? :cry:
Inte riktigt i min prisklass direckt. Nya tankar snurrar i huvet så himmla dyrt kan det inte va.
Snackade med Tolli lite och det skulle går bra att kompressormata 2,5 liters motorn utan större modifieringar, helst skulle man sänka kompet lite, men det kan man göra genom att göra förbränningsrummen lite större. Eller bara ladda lite mindre = mindre hk ökning.
Eftersom jag vill hålla så låg budget som möjligt utan att få ett dåligt resultat så snackde jag med en polare som håller på att montera kompressor på en turbomatad eclips.
Vi kommer fram till att montera en SLK kompressor som köps billigt på skroten och får snickra ihop resten under hösten.
Vi kommer bara att ladda 0,4 till att börja med. Jag är inte ute efter en massa hästar utan vill ha ca 220-240 hk som är fullt körbara på bana med effeck som kommer direckt.
Övrigt som måste göras:
Kraftigare spridare monteras.
Piggy monteras (vet inte vad det är men enligt domsom ska mappa bilen ska en sådan monteras) Pris ca 6500kr

Vi får se vad det blir av det.
Lite länkar
http://www.enem.se/lysholm.asp (läs längst ner på sidan om 944:a)

http://213.136.58.58/butiken/?butikid=00446 (Prislista ENEM)

Firma med rullande landsväg:
TS MOTORSPORT 4WD
Gjestvangsgatan 1
265 33 ÅSTORP
Tel.: +46 (0)42-517 15
Fax: +46 (0)42-574 70
info@tsmotor.com

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#15 Post by Chriz75 »

Det som är tråkigt som jag har kollat upp är att man kommer få problem
vid besiktningen... :(
Man får tydligen aldrig igenom en bil genom besiktningen om man har kompressorn monterad om bilen är nyare än 1975.
Det man får göra är tydligen att demontera kompressorn vid besiktning och montera den igen efter besiktningen.
Har haft planer på att sätta på en kompressor på min S2a och har kommit fram till att en centrifugal kompressor är lättast att installera. Detta pga av att den kan man sätta innan trottelhuset och använda sig av en blow-off ventil över kompressorn. Om man använder sig av en roots eller ännu bättre en skruvkompressor så blir det problem vad jag förstår att sätta dit en blow-off ventil som orkar att tömma ut överblivna övertrycket. För att inte ha sönder trotteln så ska man sätta kompressorn efter trottelhuset för då kommer inte kompressorn att ha någon luft att suga pga att trotteln är stängd när man slår av på gasen. Tydligen är det också lättare att få allt att fungera när man har trottelhuset innan kompressorn. Men att sätta kompressorn mellan trotteln och insuget medför en större modifiering än om man bara kan sätta in den före trotteln.
Tyvärr så är centrifugal kompressorerna rätt dyra även begagnade, jag har själv sneglat lite på en Eaton kompressor från en Mercedes vilken borde fungera alldeles utmärkt.
Jag hade tänkt att installera kompressorn utan att ändra något i motorn dvs inga kolvbyten eller byta stakarna. Dvs jag har tänkt att ha ett lågt laddtryck ca 6-8psi.
Jag tänkte även använda mej av en intercooler från en 944 turbo vilken ska passa lätt på en S2 utan några större modifieringar.

Men detta projekt är fortfarande en dröm får se om jag någonsin kommer längre än så...
Verkar ärligt lite lättare att köpa en turbobil... :roll:
Men kanske inte lika roligt...

Det finns även en heldel bra böcker att köpa från ebay som behandlar kompressorer och turbosar och vad man ska tänka på vid installation osv.

/Christian
Porsche 944 S2 cab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users