Startar en ny tråd om ämnet, då detta är något helt nytt för den svenska(?) marknaden.
Jag pratar om Shell V-power bensinen. 99oktanig bensin som enligt Shell själva skall vara ett mirakel.
Själv vet jag inte mer om beninen än vad som står på länken ovan. Kanske har någon annan någon intressant fakta eller förhållningspunkt att inflika?
Undrar varför den är på 99 oktan, har för mig att Shell säljer en 102 oktanig bensin i exempelvis Tyskland (med samma marknadsföring -den stegrande hästen osv).
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86
Jag testade att köra på den soppan nu på Gelleråsen . O jag vet i sjutton om det är hjärnspöken eller vad det är men jag tycker nog att bilen käns bättre på vissa varvtal .
mycket intressant om nu allt som står där är sant.. å den ska ju va kompatibel med samtliga porschemodeller dessutom : )
får nog bli lite 99 nästa gång man tar sig till macken.. bara den finns i stan så
Ja, jag blev lite förvånad sist jag var i Danmark och bara kunde tanka 95 oktan hos Statoil. Är det något slags miljötänkande bakom det, eller vad skälet till att det inte finns högre oktan i Danmark?
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86
Jag har testat v-power i min NA. Det blir skillnad. Vid varje växling om man kör inspirerat så blir det avgasknallar. Det blir det inte annars om jag kör på -98. Den känns piggare på högre varvtal i högre hastighet, dock minimalt. Annars så har bilen dragit 1.5liter milen vilket är mer än vanligt.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
Om vi antar att man kör ett högre oktantal för att man ska minimerara risken för knackning så får jag det till att bli....
Ställer man fram täningnen på en bil för att man har högre bränslekvalitet så är det bra (bättre prestanda).. saken är att det sker ju inte med automatik på så gammla bilar som 944... så då ser jag ingen anledningnen att köra högre än 95 om man inte trimmat.
Men ta en nyare BMW som kan känna av bränslekvaliteten och ställa fram tändningnen automatiskt så borde bilen gå bättre och förbruka mindre..
Varför då köpa en bensin som är ibland mer än 1kr dyrare liten minst. Man får ju ändå inte ut l/mil kostnad som blir bättre pga detta.
Så visst bilen känns lite bättre men det är nog det ända vad jag uppfattar det som.. och det lär känns ännu bättre på de bilar som är nyare än 944 som kan tillgodose sig detta...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]