Shell V-power

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

Shell V-power

#1 Post by Joakim »

Från tråden: "Allmän info *EDIT "bränd rök""
Adde_k wrote:på tal om soppa... den nya sorten på Shell, nån som vet nått om den?
LÄNK:
http://www.shell.com/home/Framework?sit ... ction.html

Startar en ny tråd om ämnet, då detta är något helt nytt för den svenska(?) marknaden.
Jag pratar om Shell V-power bensinen. 99oktanig bensin som enligt Shell själva skall vara ett mirakel.
Själv vet jag inte mer om beninen än vad som står på länken ovan. Kanske har någon annan någon intressant fakta eller förhållningspunkt att inflika?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#2 Post by Frejkan »

Undrar varför den är på 99 oktan, har för mig att Shell säljer en 102 oktanig bensin i exempelvis Tyskland (med samma marknadsföring -den stegrande hästen osv).
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#3 Post by Fredrik C »

Jag testade att köra på den soppan nu på Gelleråsen :D . O jag vet i sjutton om det är hjärnspöken eller vad det är men jag tycker nog att bilen käns bättre på vissa varvtal 8) :lol: .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#4 Post by Adde_k »

mycket intressant om nu allt som står där är sant.. å den ska ju va kompatibel med samtliga porschemodeller dessutom : )
får nog bli lite 99 nästa gång man tar sig till macken.. bara den finns i stan så
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Porsche944.dk
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2005-08-28 17:02:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Struer - Danmark
Contact:

#5 Post by Porsche944.dk »

Her i DK er Shells V-power kun på 97 oktan, spøjst den er højere hos jer :-)

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#6 Post by Frejkan »

Ja, jag blev lite förvånad sist jag var i Danmark och bara kunde tanka 95 oktan hos Statoil. Är det något slags miljötänkande bakom det, eller vad skälet till att det inte finns högre oktan i Danmark?
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Anton N »

Adde, Shell Miniland har "V-bensin". Ska nog också testa den vid nästa tankning

Ha det!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#8 Post by skillz »

Jag har testat v-power i min NA. Det blir skillnad. Vid varje växling om man kör inspirerat så blir det avgasknallar. Det blir det inte annars om jag kör på -98. Den känns piggare på högre varvtal i högre hastighet, dock minimalt. Annars så har bilen dragit 1.5liter milen vilket är mer än vanligt.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by claves »

Har oxså funderat på det där med 100 Oktan.

Om vi antar att man kör ett högre oktantal för att man ska minimerara risken för knackning så får jag det till att bli....

Ställer man fram täningnen på en bil för att man har högre bränslekvalitet så är det bra (bättre prestanda).. saken är att det sker ju inte med automatik på så gammla bilar som 944... så då ser jag ingen anledningnen att köra högre än 95 om man inte trimmat.

Men ta en nyare BMW som kan känna av bränslekvaliteten och ställa fram tändningnen automatiskt så borde bilen gå bättre och förbruka mindre..

Varför då köpa en bensin som är ibland mer än 1kr dyrare liten minst. Man får ju ändå inte ut l/mil kostnad som blir bättre pga detta.

Så visst bilen känns lite bättre men det är nog det ända vad jag uppfattar det som.. och det lär känns ännu bättre på de bilar som är nyare än 944 som kan tillgodose sig detta...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by Tord »

Betydligt billigare att köpa race oktanboost eller ännu hellre köpa race soppa och späda 98:an!

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#11 Post by FekZen »

99oktan's soppa gör ju att man får ut än mer om man kör med chippad bil, lite uppställd tändning.

Originalbilar är generellt sett mappade efter 91 oktan, för att kunna köras på all befintlig soppa med stor marginal. Därmed finns endel att hemta...

Någon sugen på chip, skicka mig PM så kan jag ev fixa bra priser på det.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#12 Post by Blozzard »

Men behövs nån annan pryl för att chippa en innan 85 väl? Nån sladd grej eller vad sa du ? :D

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Tord wrote:Betydligt billigare att köpa race oktanboost eller ännu hellre köpa race soppa och späda 98:an!
Är du säker? Har för mig en flaska som räcker till ca en tank kostar runt en hundring... -> ca 2 kr/l
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#14 Post by Adde_k »

om bilarna e mappade efter 91 oktan varför rekommenderas då 98oktan av porsche? :/
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by claves »

var någonstan har du läst att man ska köra 98 minimum?

/claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]