Gelleråsen igår

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Gelleråsen igår

#1 Post by Göran »

Så har man då gjort sitt första banmöte med PCS,
mycket välorganiserat och trevligt bemötande.

Det var helhäftigt och mycket lärorikt.
Som OR-förare (med betoning på OR) så låg man väl
och bromsa upp för en del andra, men inga sura miner
för det inte, här var det bara idel leenden. :D

Fick ett pass med en instruktör med mig i bilen
och det var ett lyft för körningen.

Men vad händer om konerna som markerar hur man
skall köra försvinner??? :shock:

Jag kommer definitivt att dyka upp på fler möten.
Det var en del 944 och en 924 där, någon här ifrån?

/Göran
:D :D
Körde röd 944 S -87

User avatar
jimsan
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2004-05-10 19:51:02
Contact:

#2 Post by jimsan »

Joo...
Jag var också där och bromsade väl upp för en och annan!? :wink:
Men som sagt, det var bra och prestigelös stämning och vi hade ju toktur med vädret med tanke på hur det var på västkusten när man åkte hem!!!
Konerna brukar för övrigt vara med på alla banmöten, så "Don't worry - Be happy!" :D
Mvh Jimsan
944 S2 -91

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Bosse »

Tack PCS för bra banmöten.
Det blev ju en strålande dag i god stämmning.

Regn på väg till och från Gälleråsen. Inte en droppe på banan under dagen och mycket bra grepp i banan. Vältvättad bana efter allt regn under natten.

Jimsan! Var det du som låg före mig mot Trollhättan?
Jag tog den vägen till Göteborg för att tanka fullt på JET! 8.44 för 98 oktan!!!

Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Menar du om en kon blir bortkörd? Om du inte minns var det stod så sänker du bara tempot en aning så blir kurvan odramatisk även om du får lite fel spår.

Personligen kör jag inte efter konorna, dom är anpassade efter gamla bilar med oljekyld aktersnurra, snabbaste spår med 9x4 är nog lite annorlunda. (lite tidigare insvängning)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#5 Post by Fredrik C »

Låter som att ni hade en trevlig dag :) . Jag var där o körde på Lördagen o då var det spridda skurar! Regnade i trösen o solsken i Ejes :lol: !

Jag glömmer aldrig mitt första banmöte på Mantorp för fyra år sedan! Jädrar vilken upplevelse det var! Jag tror aldrig jag har varit så trött, slockande som en stock i soffan när jag kom hem. Men oj vad nöjd jag var :lol: .
Man tänker tillbaka när man hör er berätta :) .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#6 Post by Sydbom »

Pär Hylander wrote: Personligen kör jag inte efter konorna, dom är anpassade efter gamla bilar med oljekyld aktersnurra, snabbaste spår med 9x4 är nog lite annorlunda. (lite tidigare insvängning)
hehehe
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
jimsan
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2004-05-10 19:51:02
Contact:

#7 Post by jimsan »

Bosse wrote: Jimsan! Var det du som låg före mig mot Trollhättan?
Jag tog den vägen till Göteborg för att tanka fullt på JET! 8.44 för 98 oktan!!!
Yesss! På väg mot bensinen i Trollhättan :d=: och hemmet i Uddevalla.
Mvh Jimsan
944 S2 -91

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#8 Post by Frejkan »

var också där. Får se om jag lyckas lägga ut lite bilder. Det var förstås kanon som vanligt.

/Fredrik
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#9 Post by R924T »

Ny på forumet.. :roll:
Var på gelleråsen på söndagen.
Det var jag som hade den orange 931an. Kul som attan, och tur med vädret.

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#10 Post by Frejkan »

R924T wrote:Ny på forumet.. :roll:
Var på gelleråsen på söndagen.
Det var jag som hade den orange 931an. Kul som attan, och tur med vädret.

Det var min 951:a som du fick åka med en sväng. Med viss smörrisk så säger jag iallafall att jag tyckte stuket på din 931:a var helrätt! :D
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Göran »

R924T wrote:Ny på forumet.. :roll:
Var på gelleråsen på söndagen.
Det var jag som hade den orange 931an. Kul som attan, och tur med vädret.
Såg dig i backspegeln när du gjorde piruett på start / mål rakan. :wink:

Välkommen
/Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#12 Post by R924T »

Kul att någon gillar den. får väl göra ett garage i framtiden..med bilder.
Jo, den 360n lite nervig, jag är nog den enda som snurrad på startrakan..

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

#13 Post by XIIIM-Jocke »

jimsan wrote:
Bosse wrote: Jimsan! Var det du som låg före mig mot Trollhättan?
Jag tog den vägen till Göteborg för att tanka fullt på JET! 8.44 för 98 oktan!!!
Yesss! På väg mot bensinen i Trollhättan :d=: och hemmet i Uddevalla.
Jimsan!
Bor du i Uddevalla? Har aldrig sett din bil där. Jag bor själv där och rattar en svart S2 med gula dekaler och stripes. Vi e`ett par till 944:or i Uddevalla . En Turbo S och en S2 som brukar ses ibland och tjöta bil och byta erfarenheter. Du kanske vill hänga på någon gång.
Hör av dig någon gång om du vill.
Mvh XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

Micke1457
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2005-09-02 12:07:30
Contact:

#14 Post by Micke1457 »

Pär, vilka koner kör du inte efter mer??? tänk på att när det är OR möte har i princip alla noll förkunskaper och i de flesta fall ej R-däck. Vi instruktörer strävar efter att sätta ett ganska neutralt och säkert spår som helst skall passa de flesta biltyper i Porschefamiljen för vi gillar ju alla modellerna!!! . Dessutom är det ju så att anpassa allt från GT3-RS till 2 liters 924 inte är enkelt men generellt kan man säga att det som ändrar spåret mest är R-däck i alla fall om man har ett frächt chassi inte bilmodell. Kan som exempel berätta att vi testat vår spårsättning mot diverse banägare, racechaffisar, som ex kan nämnas M Wallinder på Knutstorp Janne Flash, Edvard Sandström mm på gelleråsen mfl och trots att de själva tävlar i vitt skilda bilmodeller så är de väldigt överens med oss vad gäller ett säkert snabbt spår dock vid tidsträning med sprillans nya slicks på volvon så brukar janne köra "en del" tajtare typ innerspår hela kurvan :shock: men det går bara ett varv berättade han.Hur som helst är det ju dödssynd nr: 1 för en nybörjare som skall lär sig spåret att svänga in för tidigt. Resultatet blir att man aldrig träffar Apex (om man inte kör väldigt sakta) Kör man fort brukar det sluta med en snurrning och apex är ju den viktigaste punkten i kurvan eller hur.... Kan ju dessutom berätta att på R2-R1 dagen tog vi bort konerna på de sista två passen för att deltagarna skulle få "sätta spåret själva.

Och man bör inte glömma att 6 av våra instruktörerna tävlar med sina "944:or" i klass 3 (pcsr) när de inte luftar sina rs:ar gt3:or, csl:er etc.. exempelvis Ulli,Erik,Björn, Åke, Anders & Håkan + ledaren klass 1 Mats, samt ett antal som kör/kört i klass 1 . Så inte är det bara g:a "luft"kylda elvor inte..
Det var förövrigt riktigt kul att lufta frugans orginal -944:a -83 med r-däck
(Som gämförelse med min -rs 73 kopia.) 944:an har vilat i garaget alltför länge :( , någon som vill köpa? varit i vår ägo i "Uddevalla" sen 1990 Svensksåld alldrig vinterkörd. 15.700mil

MVH Micke PCS 1457.
Instruktör och fd regombud i PCS

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Micke,

I vissa kurvor t.ex vänstern upp mot hårnålen på Knutan så har jag en tidigare lite insvängning. Jag har så länge jag kan minnas betraktat konplaceringen som ett säkert spår för luftkylda 911:or (jo, jag har haft sådan oxo) snarare än det snabbaste. Jag kan har haft fel hela tiden men så betraktar jag det. En del andra ställen har jag helt annorlunda spår, t.ex i Lito är jag nog 4 meter till höger om insvängningskonen. Såklart kan jag inte vara säker på att det är rätt men rätt många träningsvarv på Knutan (min hemmabana, kör där 6-8 ggr/år) indikerar att det funkar

Jo, visst håller jag med om att apex är viktigt, utan att ha tänkt igenom det så nog så tycker jag dock nog att verkligen komma intill bankanten inom ngn dm (och därmed utnyttja bredden) i normalfallet är viktigare än om man sätter apex ngn meter framåt eller bakåt. Som sagt, jag har inte tänkt riktigt i dessa banor innan, så det är inte färdigttänkt. Men jag är helt säker på att bästa apex inte är en punkt på banan som man kan märka med en färgklick, utan det är olika för varje enskild kombination av chaffis och vagn. Så nog har jag fortfarande intrycket att PCS konplacering är konservativ och säker även för baktunga luft/oljekylda vagnar.

Fast viktigast är farten ut ur kurvan, sen finns det ju ett antal olika metoder att få till den beroende på körstil och ekipage, eller hur? Om jag jämför mig med många andra banmötesåkare är nog inte den som bromsar vrålsent, utan snarare lite tidigt för att få ordning på mig själv och ekipaget så att jag ta kurvan bra och få till en bra utgångsfart, har man bara 170 hk så är det ju attans viktigt.

Nu missar jag iofs en grej i mitt resonomang ovan, ett PCS banmöte handlar ju inte om att köra ett varv så fort som möjligt, utan att ha skoj på ett säkert sätt.

Misstolka mig inte som att jag uppmanar OR-chaffisen att strunta i konorna. Inlägget handlade snarare om vad göra om en kon blir bortkört.

Så för att svara på din första fråga, jag är så enkelspårig att jag nog inte kikar på konorna alls, utan jag kör som om dom inte fanns....

Mina mentala uppgifter den 24/9 (?) blir att nöta in kvällspostenkurvan som jag normalt sett 4 av 5 gånger missar apex sidledes med minst 3 dm och fortsätta att jobba bort mina NGK-fobier :)

Mvh, Pär

/ps, jag vill ha en 944 N/A som vinterbil, din kanske?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users