Bromsar 924s->944turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jonhny
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2004-12-06 19:23:20
Contact:

Bromsar 924s->944turbo

#1 Post by Jonhny »

Passar bromsar från en 944 turbo (innan 87 eller 87 & framåt) på en 924s? Jag har aluminiumbärarmar. Det sitter ventilerade skivor både bak o fram nu, men oken är ju enkolvs. Med R-däck går det bara att bromsa en gång i princip :(

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Då har du ngt fel eller annat obra i ditt bromssystem om dom tappar orken så fort. Mina bromsar vet inte om att dom inte orkar så det går kalasbra....

Börja istället med att serva upp dom du har så går det nog bra. Ny bromsvätska, riktiga belägg (inte från Bilbuttriks eller greenstuff typ). Se till att skivorna inte är under mintjocklek så ska det nog gå bra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Bromsar 924s->944turbo

#3 Post by FSN »

Jonhny wrote:Passar bromsar från en 944 turbo (innan 87 eller 87 & framåt) på en 924s? Jag har aluminiumbärarmar. Det sitter ventilerade skivor både bak o fram nu, men oken är ju enkolvs. Med R-däck går det bara att bromsa en gång i princip :(
Har du aluminiumbärarmar fram på en 924S ???? Är det original och vilken årsmodell har du?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Jonhny
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2004-12-06 19:23:20
Contact:

#4 Post by Jonhny »

Med vanliga gatdäck (sportdäck) funkade bromsarna alldeles utmärkt, men nu med R-däck så är däcken bättre än bromsarna. Hade isär en frambroms för nån vecka sen för att kolla att allt såg okej ut och det gjorde det. Vad ska man ha för belägg för att det ska funka?

Ska ut o kolla vad det sitter för bärarmar framtill på bilen idag. Det är alu bak, antog att det var det fram också. Det är en 88a.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

T.ex pagid blå eller gul. Performance Friction är nog kalasbra oxo.

Bara för att det funkade med gatdäck så innebär det inte att allt är i tiptop skick. Om t.ex en packning tappat spänsten (kick-back) är inget man kan se med en inspektion.

Bromskylning gör nytta oxo, en del jobb men mycket mer prisvärt än stora feta tunga ok och skivor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#6 Post by FSN »

Jonhny wrote:Med vanliga gatdäck (sportdäck) funkade bromsarna alldeles utmärkt, men nu med R-däck så är däcken bättre än bromsarna. Hade isär en frambroms för nån vecka sen för att kolla att allt såg okej ut och det gjorde det. Vad ska man ha för belägg för att det ska funka?

Ska ut o kolla vad det sitter för bärarmar framtill på bilen idag. Det är alu bak, antog att det var det fram också. Det är en 88a.

Nej, jag är relativt övertygad om att du har korta plåtbärarmar fram. Tror som Pär, lite friskluft på bromsarna och frisk vätska och bra belägg. Duger inte det eller om blingbegäret ändå är förstort så har Peter Utzon riktiga glasskiosk kit som passar bra på din bil. Vet dock inte om det funkar med 15" fälgar till hans kit.

Själv så har jag fräst adaptrar i alu och hängt på små trevliga 4-kolvs Boxter ok + 911 Carrera 3,2 skivor fram. Har 1,2 mm kvar till fälgen.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

FSN wrote:glasskiosk kit
:lol: :lol: :lol:


//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jonhny
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2004-12-06 19:23:20
Contact:

#8 Post by Jonhny »

Stora feta tunga ok och skivor brukar fungera, så känns det som en bra utgångspunkt. Min referens är 944 turbons bromsar som jag tycker funkar. Bromsarna på min bil är ju långt från nya så det är läge att byta en del grejer. Tanken är alltså att byta till nåt bättre när jag ändå ska ut med pengar. Nästa uppsättning däck blir nog slicks och jag tror att det blir ännu värre att få bromsarna att funka då.

Fredrik: Passar 911-skivor på huben på 924an? Har du fräst adapter till oket då? Kör du 15" eller 16"?

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#9 Post by FSN »

Jonhny wrote:Stora feta tunga ok och skivor brukar fungera, så känns det som en bra utgångspunkt. Min referens är 944 turbons bromsar som jag tycker funkar. Bromsarna på min bil är ju långt från nya så det är läge att byta en del grejer. Tanken är alltså att byta till nåt bättre när jag ändå ska ut med pengar. Nästa uppsättning däck blir nog slicks och jag tror att det blir ännu värre att få bromsarna att funka då.

Fredrik: Passar 911-skivor på huben på 924an? Har du fräst adapter till oket då? Kör du 15" eller 16"?
911 skivorna är bolt on på 5-bults hub, jag har fräst adaptrar till oken och jag kör med 15" fälgar. 924S har ok-bultarna axiellt medans Boxter oken har bultarna radiellt i förhållande till hjulet så en adapter är ett måste (är det nån annan än jag som fattar vad jag menar?). Hur bultarna sitter på ett 944 turbo ok har jag inte en aning om.

Tänker du lägga pengar på bromsarna så är Utzons kit inte alls dumt, större skivor (större är Carrera 3,2 skivor tror jag??), 4 kolvs ok och ett kit som passar bolt on (jag hade mycket bekymmer innan jag fick till mina adaptrar bra).

Slicks......är det en ren racerbil du bygger eller??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Jonhny
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2004-12-06 19:23:20
Contact:

#10 Post by Jonhny »

Jag vet vad du menar med bultarna. Ska kolla hur det sitter på olika vagnar. Utzons grejer är säkert bra, men räcker det med bra frambromsar?
Frågan är hur mycket man kan pyssla själv innan man passerat 9000kr (Utzons pris).

Racerbil? Efter att ha haft en bmw turbo så känns det som att jag vill ha en bil som kan svänga o bromsa.

Kollade bärarmarna. Stål i framvagnen.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#11 Post by FSN »

Jonhny wrote:Jag vet vad du menar med bultarna. Ska kolla hur det sitter på olika vagnar. Utzons grejer är säkert bra, men räcker det med bra frambromsar?
Frågan är hur mycket man kan pyssla själv innan man passerat 9000kr (Utzons pris).

Racerbil? Efter att ha haft en bmw turbo så känns det som att jag vill ha en bil som kan svänga o bromsa.

Kollade bärarmarna. Stål i framvagnen.
Var hade du tänkt dig att köra med slicks? Inget banmöte med reggade bilar släpper ut dig antar jag och gata blir svårt?? Slalom är OK antar jag.

Kolla över bafflingen i oljetråget bara, tror att det kan bli lite ont om olja i svängarna.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

944 Turbo S har radiella bultar på framoken, tror dock att tidigare turbomodeller samt NA har axiella bultar.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Jonhny wrote:Jag vet vad du menar med bultarna. Ska kolla hur det sitter på olika vagnar. Utzons grejer är säkert bra, men räcker det med bra frambromsar?
Frågan är hur mycket man kan pyssla själv innan man passerat 9000kr (Utzons pris).

Racerbil? Efter att ha haft en bmw turbo så känns det som att jag vill ha en bil som kan svänga o bromsa.
Ju bättre däck, desto mindre använder man bakbromsarna. Med orginal bromsar så behöver man reducera trycket till bakbromsarna pga större lastförkjutning. Med nya bromsar fram med större kolvyta så "kan det kanske" det bli bra utan reducering.

Racing är en tävlingsgren som man åker på banor, kolla www.sbf.se . Av ngn anledning så brukar dom som håller på med olaglig amerikansk rivstartstävling kalla sin körning för racing, vet ej varför.

Räkna med att gamla turbobromsar behöver renoveras om du ska montera sådana.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Jonhny
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2004-12-06 19:23:20
Contact:

#14 Post by Jonhny »

Gött med lite svar, tackar. Utzons kit börjar framstå som rätt vettigt. Ökad lastförskjutning hade jag inte tänkt på alls.

Körde slicks med förra bilen för att det kändes som att bättre däck var tvunget med mycket effekt i för dåligt chassie. Turbokonverterat var ju ändå inte lagligt att köra med så... Det visade sig att slicksen var roligare än ketchupeffekten. Jag hade ju hoppats på att kunna köra på bana med bilen, men släpper de inte in mig med slicks så får jag väl åka R-däck.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users