Bra köp?
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2005-08-12 15:33:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Bra köp?
Jag funderar på denna:
http://www.blocket.se/view/5810618.htm? ... c=1&city=0
Någon som har något att invända på? Har någon kollat på den?
Jag mailade och frågade och han sa att den var servad varje vår och att motorn går bra. Dock gnisslar det om motorn som driver vindrutetorkarna.
Det är en 2,5 L på 163 hk.
Är detta ett bra köp? Farsan som ska betala är orlig angående milantalet. Han tror att den är skruvad, men jag tror att den är mest sommarkörd.
Vad ska man kolla på för att inte bli lurad?
MVH/Gustaf
http://www.blocket.se/view/5810618.htm? ... c=1&city=0
Någon som har något att invända på? Har någon kollat på den?
Jag mailade och frågade och han sa att den var servad varje vår och att motorn går bra. Dock gnisslar det om motorn som driver vindrutetorkarna.
Det är en 2,5 L på 163 hk.
Är detta ett bra köp? Farsan som ska betala är orlig angående milantalet. Han tror att den är skruvad, men jag tror att den är mest sommarkörd.
Vad ska man kolla på för att inte bli lurad?
MVH/Gustaf
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Det ser ut att vara en fin bil att döma av annonsen.
Priset är helt rätt för en fin bruksbil.
Varför tror din pappa att bilen är skruvad? Har han sett den? Bilar går ju olika långt, inte sant? Dessutom har jag svårt att tro att nån svensk medelålders man (som jag inbillar mig att säljaren är) skulle vilja skruva mätaren på en så pass gammal bil. Normalt dett skruvar man kanske 2000-5000 mil på en mätare, och +-2000 mil på denna bil gör ingen skllnad i priset för försäljning. Ytterligare 5000 mil skulle med all sannolikhet uppenbara sig vid en ev. provkörning och vidare undersökning av bilen. Men det är bara kanske. Porschar går hur långt som helst så länge man sköter om dem. Precis som med äktenskap.
En ytterligare annledning till varför jag tror att just denna bil är värd sina pengar är att man har behållt orginalfälgarna i alla år. Därmed har man inte mixtrat och joxat med bilen i övrigt. Eller så kan man vända på det och anta att ingen har haft råd att sköta om den eller uppgradera den.
MEn såvitt jag vet så finns det människor som faktiskt gillar fuchsfälgar. hihi.
Gnissel från torkarmotorn är ganska valigt förekommande. Här med www.sanden.nu om man en ny sådan kostar.
Till en början kan du undersöka:
*Koppling
*Kam och balansaxelrem inkl spännrullar. (skall bytas vid var 6000 mil MINST)
*Bromsar
*Olja
*Känn så att alla växlar är lätta att få i och ur.
Fråga vad de senaste servicarna innehöll. Nrä bytte man bensinfilter senast? Vem har servat bilen under alla år? Hör med verkstaden vad de har att säga om bilen.
Lycka till och välkommen till forumet!
Priset är helt rätt för en fin bruksbil.
Varför tror din pappa att bilen är skruvad? Har han sett den? Bilar går ju olika långt, inte sant? Dessutom har jag svårt att tro att nån svensk medelålders man (som jag inbillar mig att säljaren är) skulle vilja skruva mätaren på en så pass gammal bil. Normalt dett skruvar man kanske 2000-5000 mil på en mätare, och +-2000 mil på denna bil gör ingen skllnad i priset för försäljning. Ytterligare 5000 mil skulle med all sannolikhet uppenbara sig vid en ev. provkörning och vidare undersökning av bilen. Men det är bara kanske. Porschar går hur långt som helst så länge man sköter om dem. Precis som med äktenskap.
En ytterligare annledning till varför jag tror att just denna bil är värd sina pengar är att man har behållt orginalfälgarna i alla år. Därmed har man inte mixtrat och joxat med bilen i övrigt. Eller så kan man vända på det och anta att ingen har haft råd att sköta om den eller uppgradera den.
MEn såvitt jag vet så finns det människor som faktiskt gillar fuchsfälgar. hihi.
Gnissel från torkarmotorn är ganska valigt förekommande. Här med www.sanden.nu om man en ny sådan kostar.
Till en början kan du undersöka:
*Koppling
*Kam och balansaxelrem inkl spännrullar. (skall bytas vid var 6000 mil MINST)
*Bromsar
*Olja
*Känn så att alla växlar är lätta att få i och ur.
Fråga vad de senaste servicarna innehöll. Nrä bytte man bensinfilter senast? Vem har servat bilen under alla år? Hör med verkstaden vad de har att säga om bilen.
Lycka till och välkommen till forumet!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2005-08-12 15:33:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Tack för snabbt svar. Dock hittar jag inte den där motorn på www.sanden.nu.
Hoppas på att åka upp och kolla på bilen. Men det blir väl ett jäkla liv på morsan nu när hon kommer hem. Tyvärr är det hon som bestämmer
Hoppas på att åka upp och kolla på bilen. Men det blir väl ett jäkla liv på morsan nu när hon kommer hem. Tyvärr är det hon som bestämmer
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
En entusiastbil går vanligtvis mellan 500 och 1000 mil per år, har denna gått 16000 på 23 år är det fullt rimligt. Den kan ju även gått mer och om inte jag minns fel så slår mätaren runt och börjar om från 0 när den passerar 10.000 mil. En grundlig undersökning av bilen samt kontroll av serviceboken bör göras före köp.
Stämmer allt och bilen är i så bra skick som det verkar av annonsen så är den värd sina 35000.
Lycka till med bilköpet.
Stämmer allt och bilen är i så bra skick som det verkar av annonsen så är den värd sina 35000.
Lycka till med bilköpet.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Då får du telefonera till Peter Sandén istället!kolera wrote:Tack för snabbt svar. Dock hittar jag inte den där motorn på www.sanden.nu.
Hoppas på att åka upp och kolla på bilen. Men det blir väl ett jäkla liv på morsan nu när hon kommer hem. Tyvärr är det hon som bestämmer
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Förlåt Göran.. men vad menar du?Porrsche wrote:Den kan ju även gått mer och om inte jag minns fel så slår mätaren runt och börjar om från 0 när den passerar 10.000 mil.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2005-08-12 15:33:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2005-08-12 15:33:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Kaj
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2004-10-01 22:49:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är ju ingen omöjlighet att den har gått 26800 mil, blir ju bara knappt 1200 mil per år. Men som tidigare nämnts i tråden, det borde i så fall synas på bilens skick. Den kan ju fortfarande vara välskött men säten, ratt och annat borde vara relativt slitna om de är orginal.
Jag skulle inte köpa en bil som gått så långt (dvs +26k mil) om den inte är något speciellt och har just det jag letar efter. Jag ser heller ingen anledning till varför säljaren i detta fall skulle ljuga om bilens ålder.
/m - ägare till en 931 som gått minst 21000 mil och har ett skick därefter.
Jag skulle inte köpa en bil som gått så långt (dvs +26k mil) om den inte är något speciellt och har just det jag letar efter. Jag ser heller ingen anledning till varför säljaren i detta fall skulle ljuga om bilens ålder.
/m - ägare till en 931 som gått minst 21000 mil och har ett skick därefter.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Då har jag lärt mig något nytt.
I serviceboken för aktuell bil bör det sålunda stå någonting i stil med tachometer ersetzt eller motsvarande. Det finns särkilda rutor att stämpla för ändamålet!
Annars får man hoppas på att bilen är ärlig och väl omhändertagen ändå.
PÅ en sådan gammal bil tycker jag inte att man ska stirra sig blind på serviceboken, utan döma bilen efter sunt förnuft och ett granskande öga. Svårare än så behöver det väl inte bli?
I serviceboken för aktuell bil bör det sålunda stå någonting i stil med tachometer ersetzt eller motsvarande. Det finns särkilda rutor att stämpla för ändamålet!
Annars får man hoppas på att bilen är ärlig och väl omhändertagen ändå.
PÅ en sådan gammal bil tycker jag inte att man ska stirra sig blind på serviceboken, utan döma bilen efter sunt förnuft och ett granskande öga. Svårare än så behöver det väl inte bli?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2005-08-12 15:33:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Om du åker och tittar så hissa upp bilen. Den skall se ny ut undertill (vet inte varför det är så men alla 944:or jag tittat på har varit toppenfina undertill).kolera wrote:Jag fick bilder på den nu, och även en körjournal som han har fört på sin handdator under 6 år. Alla inköp till bilen finns med. Väldigt seriöst!
Måste smörja morsan nu bara
Har du inte möjlighet att meka själv så var extra noga med att kolla kopplingen, ryckutjämnings gummit har en otrevlig förmåga att gå av. Ny koppling kostar kanske runt 3000kr eller nåt (?????) men själva bytet är riktigt pilligt och jättedyrt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users