Bilen vill inte varva mer är 1600 rpm.....

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
porsche-freak
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-08-16 08:02:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Bilen vill inte varva mer är 1600 rpm.....

#1 Post by porsche-freak »

hej
jag har en 944 turbo som inte går bra
den går dåligt på tomgång, 600rpm, och när man gasar varva den inte mer än 1600. det är precis som om varvtalsstoppet slår i.
den gick bra igår morse och när jag skulle hem igår vägrade den starta...
nu i morse startar den, men går som sagt skit
vad kan vara fel???
MVH
Johan

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

Hej,

Är det så att bilen har svårt att hålla sig vid liv när du gasar till och den ska gå tillbaka till sina 850 varv (kanske dör)

Dör bilen när du försöker dra den äver dina 1600 varv? lixsom som att den blir orkeslös...

I så fall kolla kontakten till luftmängdsmätaren alternativ den är trasig.

Finns trådar som diskulterar detta, samt i en av dem en diskution om hur du gör en diag på luftmängdsmätaren.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

porsche-freak
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-08-16 08:02:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by porsche-freak »

Typ exakt så är det. Det går inte att varva mer än 1600, då dör den för att sen hoppa igång när den kommit ner till 1600 igen.
Tomgången är skitdålig, man måste gasa för at få den till 900

jag får kolla lite på LMMen, tack för tipset
MVH
Johan

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#4 Post by skillz »

Kolla också efter sprickor på rör eller slangar efter LMM.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Kolla gasspällsgivaren, jävlas det där kan databoxen tro att motorn ska gå på tomgång och stryper då soppan om varvet blir högre än ett visst vartal. (för att ge bränslesnål motorbroms normalt) LMM och sprickor i slangar mm bör också undersökas.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

944_Driver wrote:Kolla gasspällsgivaren, jävlas det där kan databoxen tro att motorn ska gå på tomgång och stryper då soppan om varvet blir högre än ett visst vartal. (för att ge bränslesnål motorbroms normalt) LMM och sprickor i slangar mm bör också undersökas.

//Magnus
Detta sker över 1200 rpm.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:
944_Driver wrote:Kolla gasspällsgivaren, jävlas det där kan databoxen tro att motorn ska gå på tomgång och stryper då soppan om varvet blir högre än ett visst vartal. (för att ge bränslesnål motorbroms normalt) LMM och sprickor i slangar mm bör också undersökas.

//Magnus
Detta sker över 1200 rpm.
Ligger den stabilt på 1600 eller "peakar" den där för att genast gå ner igen? Isf kan det vara att varvräknaren får en missvisande översläng så varvtalsökningen i själva verket avtar eller försvinner vid 1200 om man kommer underifrån så att säga.

Varvräknare är attans oprecisa vid snabba varvtalsändringar (stor eftersläpning etc), det märkta jag när vi utvecklade ett shiftlightsystem
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

porsche-freak
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-08-16 08:02:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by porsche-freak »

inte stabilt på 1600.
tomgången är dålig, måste gasa lite för att hålla igång den. Vid 1600 rpm (enligt mätaren) bryts bränslet eller tändningen.

jag provade att koppla bort TPSen, ingen skillnad. Det kan nog betyda att den inte funkar så bra...

hur ska motorn bete sig om jag kopplar ur kontakten till LMM:en?
MVH
Johan

User avatar
Johan Bergendorff
S-Poster
Posts: 141
Joined: 2004-12-08 12:49:44
Contact:

#9 Post by Johan Bergendorff »

Hade liknande problem med en Bmw 530, där hade varvtalsregulatorn lossnat vilket gjorde att motorn gick otroligt dåligt, lät som om den gick på 3 cylindrar istället för 6. Kan ju vara en anledning till uppförandet.

porsche-freak
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-08-16 08:02:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by porsche-freak »

Det var dålig kontakt till LMM:en,
sprejade lite 5-56 i den och efter det funkar den bra.
Det skumma är att först vägrade bilen starta alls, men efter att den fick stå över natten så hoppade den igång lite grann
MVH
Johan

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by claves »

Jag har haft dålig erfarenhet av kontaktsprej och 5-56...

Det som händer med tiden är att bilen kommer att gå sämre o sämre tills sama sak inträffar igen.. och det kan ta ett tag o man märker inte riktigt prestanda förlusten...

Så nu testar jag en sprej från biltema som förast burken ska lösa oxidation den andra ska för segla så det inte uppkommer igen...

Mitt tips om du märker att 5-56 inte fungerar...

än så länge håller mitt biltema patent...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

5-56??? Det var oseriöst!!!
Självklart är det WD40 som gäller i en sådan här situation (och i nästan alla andra situationer utom möjligen trasig topplockspackning).
5-56 luktar dessutom illa till skillnad från WD40 som är rena parfymen...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:5-56??? Det var oseriöst!!!
Självklart är det WD40 som gäller i en sådan här situation (och i nästan alla andra situationer utom möjligen trasig topplockspackning).
5-56 luktar dessutom illa till skillnad från WD40 som är rena parfymen...
Attans att jag inte tänkte på det när det var hål i en kolv. :D Kunde ju ha sparat både nya kolvar och packningsatsen för att inte prata om alla jobb. Funderar bara på var jag skulle sprutet in WD-40? In vid luftfiltret eller eller genom tändstifthålet på aktuell cylinder? Ska motorn vara kall eller varmkörd?

Fast den där Biltema oxidlösaren med efterföljande skyddsspray verkar ju faktiskt funka. Bara tråkigt att vänta så länge medans det avdunstar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#14 Post by Tomas »

Pär Hylander wrote:Attans att jag inte tänkte på det när det var hål i en kolv. :D Kunde ju ha sparat både nya kolvar och packningsatsen för att inte prata om alla jobb. Funderar bara på var jag skulle sprutet in WD-40? In vid luftfiltret eller eller genom tändstifthålet på aktuell cylinder? Ska motorn vara kall eller varmkörd?
Tyvärr fungerar inte WD40 i detta fall (utom att det möjligen kan ha en lugnande effekt vid invärtes bruk). Här gäller kemisk metall! Sprutas in genom tändstiftshålet med kall motor (eller ljummen om man har bråttom och vill att det ska härda snabbare).
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#15 Post by Bengt »

WD 40 funkar bra som deodorant (för att attrahera män då).

bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users