DME-relät grejen.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

DME-relät grejen.

#1 Post by Blozzard »

Hej

Köpte en porsche 944 '84 igår och på väg hem efter ca 20mil så hackade bilen till rätt grovt på motorvägen, blev ett ryck ungefär. Ca 3 ggr på väg hem blev de så, men bilen stannade inte eller nåt utan blev bara ett ryck. Spöregnade också ifall de har nån betydelse.
Sen idag när jag skulle ut och glida lite så dog bilen när jag låg i 50, körde till sidan och stängde av, sen startade igen. Den gick igång då och jag kom 50m sen dog han igen o vägrade starta. For under och pillade på de där reläna och tryckte men startade inte för de. Sen efter 20min kom farsan och skulle hjälpa mej, han gjorde likadant o pillade på reläna och då startade han. Sen har han gått rätt normalt i några timmar o inte hänt igen men jag antar det där DME-relät ska bytas eller? Eller kan de vara något annat problem? Kostar de bara 340 spänn på utzon.se för att byta eller har jag missuppfattat?

Vore bra om nån kunde hjälpa mej, blir ju depp om man inte ens klarar köra en dag utan att bli stående.

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#2 Post by Adde_k »

Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#3 Post by Blozzard »

Har ingen lust att tjuvkoppla om skiten o grejja, om man köper ett frå utzon för 340 sen byter är de fixat eller är de mer att göra då?

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#4 Post by Adde_k »

"tjuvkoppla" var väldigt lätt å inga bekymmer över huvud taget, men eftersom din bil till synes fungerar nu så kanske det inte hjälper dig så mycket. Jag beställde ett nytt av utzon, stoppade i det å sen har problemet aldrig uppstått igen.
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#5 Post by Blozzard »

ok tack

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by claves »

En sak til du ska kolla är kontakten till luftmängdsmätaren.

Skaffa lite kontaktsprej och spruta på..(Följ anvisningnanrna på burken) En variant som snabb test (håller inte i långa loppet), inte säkert det blir någon skillnad vicka lite på kontakten så du blir av med oxidationen (Gör det bara om du vet att inget går isönder)

Jag hade de ryckningnarna när min kontakt var kass.. det var vid ett speciellt varv och hastighet.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#7 Post by Blozzard »

Var sitter den kontakten o hur ser den ut? Vid reläna och de sitter en röd liten knapp också såg jag, vad är det?

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

Efter luftfilterburken sitter det en aluminium grunka som mäter luftmängden.. altså hur mycket luft bilen suger i sig.. till den går det en kontakt... från en smal sladd till en lite bredare kontakt som kan ha typ en 4-5 stift..

Har en bild på Kjell´s bil från detta forumet.. ruggit fin bil... hoppas kjell inte tar illa up ;)

I den gula cirklen har du kontakten som sitter in i luftmängdsmätaren.

/Claves
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#9 Post by Blozzard »

Den startar inte alls när jag sätter dit det nya jag fått nu. Detta nya relä jag fick va lite längre o lite tjockare än de gamla, kontakterna ser likadana ut men de är lite längre på de nya, vilkt gör jag nog inte får in de helt känns de som.
På det nya står det DME-relaisis sen ett nummer som är: 993.615.227.00 på den gamla står det likadant fast 944 istället för 993...är det fel relä jag fått då eller?
Sen är de som sagt en sladd som sitter mellan 2 relä dragen med en liten röd knapp på också, vad kan de vara till?

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#10 Post by Blozzard »

Hjälp mej nu måste få igång tills imorgon :(

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#11 Post by Blozzard »

Fick igång den lite igår så han gick men utan tomgång då, fick ge stödgas så låg o höll den på 2k varv i nån min...sen när ja släppte gasen så dog han o gick inte starta igen. Känns som de är glapp till relät eller nåt så de inte får kontakt, men har sprutat på med 5-56 men hjälper inte heller. Finns de ingen som kan hjälpa till eller? Finns ju inte direkt nån som kan porsche i närheten här.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#12 Post by Jon80 »

Då låter det nog inte som DME Relät väll? Kanske inte ska komma här och tycka, då jag inte fått hem min första 944, men jag var iväg och provåkte en 944 som start-strejkade. Vad jag kunde se på El-schemat så styr DME relät bränslepumpen, och om det är DME relät, borde bilen inte ha startat alls, även om du trycker ner gaspedalen. Kan vara någon vakumslang eller något som har lossnat, låter nästan som det..

eller vad säger ni som vet och kan mer?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#13 Post by Adde_k »

Tycker också det låter som nån vakuumslang snarare än reläet.
sa du inte att det pyste lite?
för övrigt så ska väl DMEreläet ha något med tändningen att göra också? _:/
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#14 Post by Blozzard »

De styr tändningen och bränslepumpen ju. Men saken är ju den att den startar inte alls, förutom en gång då jag satt o vickade på den samtidigt som ja försökte starta, och då kunde man känna att de va nån form av glapp i kontakten typ. Men har sprutat på 5-56 o elspray men hjälper inte...kanske får byta hela kontaktgrejen? Eller om nån annan har en ide?

Micke265
NA-Poster
Posts: 49
Joined: 2005-06-13 15:10:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg / Västerås
Contact:

#15 Post by Micke265 »

men om de skulle va dme reläet varför skulle den inte ha nån tomgång då när du väl fick igång den lite??

tycker de tyder mer på vakum läcka alternativt LMM lr TPS:en

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users