Hur långt räcker originalavgassystemet?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Hur långt räcker originalavgassystemet?

#1 Post by djungel-Jim »

Jag är i tankarna på att byta ut min sandén wastegate mot en lite roligare dual port variant och i samma veva skaffa mig en elektrisk boost controler samt ladda lite högre än original... Är det ens att tänka på när man kör med originalavgassystemet?

Att bygga nytt 3" med fullflödesdämpare etc känns som ett för stort projekt för att vara vettigt att göra nu under sommaren när jag vill köra. Den biten får vänta tills vintern istället..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#2 Post by skillz »

Ett fullflödessystem på en turbobil gör skillnad vare sig du har modifikationer i efterhand eller ej om du förstår vad jag menar. Så det är väl upp till dig om du vill ha några kusar till.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#3 Post by Corleone »

Sandens WG är alldeles utmärkt och behöver inte bytas. Bättre är då att byta avgassystem eler valda delar av detta, tex byta till en modern racecat och kanske köra med bara en ljuddämpare längst bak. När mottrycket minskar i avgassystemet kommer WG att ha lättare att hålla stängd.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by djungel-Jim »

Corleone wrote:Sandens WG är alldeles utmärkt och behöver inte bytas. Bättre är då att byta avgassystem eler valda delar av detta, tex byta till en modern racecat och kanske köra med bara en ljuddämpare längst bak. När mottrycket minskar i avgassystemet kommer WG att ha lättare att hålla stängd.
Eftersom jag inte kommer ha möjlighet att bygga om hela avgassystemet nu i sommar så vore det ju kanske en idé att bara byta ut delar av systemet som du säger! Går det att hitta en (3")katt med samma storlek som original som man då kan langa in utan att behöva göra modifieringar på systemet kring katten?

Anledningen till att jag ska byta ut sandéns wastgate blir i första hand för att jag vill ha en dubbelportad wastegate som jag ska styra med en elektrisk boost controller.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users