Behöver snabb hjälp.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Behöver snabb hjälp.

#1 Post by Bosse »

I dag så slutade bilen ladda. Hade rena turen att jag klarade mig hem.
Troligen är kolen i generatorn slut. Såg i går att det var lite låg spänning på voltmätaren. endast 12.5-13 Volt och i dag lade det av helt med varningslampa osv.

Bilen är en 968 cs med lilla generatorn PN 944 603 109 00.
Regulatorn ser ut att heta PN 928 603 142 00.

Nya kol sitter väll ihop med regulatorn antar jag!

Någon som vet hur att översätta detta till andra vagbilar alternativt biltema / mekonomen

Skulle besiktiga på Måndag och resa till Dalsland på tisdag så nu är det bråttom.

Alla tips motages tacksamt.

Bozo

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Bosse »

Plockade ner regulatorn från generatorn (det gick att göra från huven)
BOSCH 1197 311 021 är partnummret Det ståt också EL 14V 4C på den.
Ett av kolen är rejält mycket kortare än det andra.
Så det är nog problemet.
Någon? Var fins denna del att få tag på en söndag?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

Favorit i repris, Bosch onlinekatalog: http://webapp.bosch.de/toc/

Gör ett artikelsök på boschnumret. (Klicka på fliken "Artikelsök" längst upp på första sidan du får upp efter att ha valt språk.) Klicka på artikelnumret i listan och välj "Jämförelsenumren". Då får du en lista på reservdelsnummer hos de biltillverkare som använder delen i sina bilar. Skriv ut och ta med dig till lämpligt inköpsställe.

Du kan även välja "Fordonslänkar" så får du en lista över alla fordon som använder delen. En diger lista i ditt fall. Verkar bara vara ca 630 olika fordon som använder den delen. I värsta fall kanske du kan låna från grannens bil? :wink:

Glöm inte att spara länken till Bosch onlinekatalog som favorit i din webbläsare! :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

En Söndag är väl din bästa chans en OK mack, de är väl de enda som har kvar lite bildelar och inte bara säljer rullande korvar. Om du inte hittar en Söndagsöppen bildelsfirma. Har dock för mig att den lokala OK macken här har lite olika kol i lager.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
BNTS
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2005-03-14 20:51:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by BNTS »

Prata med automagnet i frölunda, de har "allt" till generator etc. Original och billigare piratdelar.

Från Eniro...
Adressuppgifter Automagnet, AB
Lergöksg. 10, 421 50 VÄSTRA FRÖLUNDA 031-49 09 90
Fax 031-49 09 93
Jourtfn Carl-Åke Isacson 0705-69 09 90
Jourtfn Marcus Pålsson 0705-79 09 90
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92

User avatar
BNTS
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2005-03-14 20:51:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by BNTS »

Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Bosse »

Tack för alla tips.

Med Bosch listan tillhands så var det bara att åka ut (cykla) till Biltema på Hissingen och inhandla en regulator till Audi 100, 1986 och framåt.
98 sek betalades och hem för montering.
Det var lite knepigt att få regulatorn på plats då kolen fjädrar ut, men såsmåningom så gick det.
Billiga startkablar fick jag också med från Biltema och med hjälp av ett extra batteri som stod i källaren så startade bilen.

Men ingen laddning några svordommar över billig skit från Biltema o.s.v.
Stängde av bilen, funderade, startade igen med hjälå av extra batteri.

Varvade bilen lite, funderade och så kom laddningen som en sjänk från ovan. Lite lungt med 13 v för att efter en stund visa 14 volt.
Kanske var det kolen som skulle slitas in lite för att det skulle fungera.

Nu är jag bara orolig för vilket straff jag kommer att få för att ha monterat Biltema delar i min Porsche.
Bozo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Äh ... Audi 100, Porsche 968 ... vad är skillnaden? Är ju Audi båda två, så det kommer nog att funka bra med en pryl från Biltema. :mrgreen:

Bra att det löste sig! :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Tänkte på det här med att du fick varva lite för att få igång laddningen.. Är laddningslampan på instrumentpanelen ok? (lyser med tändningen på men motorn avstängd) Trasig lampa kan annars ge just fenomenet att det är svårt att 'få igång' laddningen. Själv kör jag också med biltemas regulator i min bmw och den har rullat cirka 1300 mil med den nu.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Tomas »

Nya kol kan ge symptomet att man måste varva lite för att få igång laddningen.
Annars är det helt riktigt att trasig laddningslampa kan ge samma fenomen på de flesta bilmodeller (men inte alla vad jag förstått). Strömmen genom lampan används för att magnetisera rotorlindningen så att generatorn "tänder", när den väl börjat ladda försörjer den sig själv.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Bosse »

Tror inte det är någon laddningslampa på 968cs.
Det var indikering på voltmätaren och "check eng. light" (stora huvud varningen) som komm på. Inga andra lampor vad jag kunde se.
968cs har snålt med indikationer på panelen.
Bozo

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Bosse »

Besiktning med blankt papper i Måndags och resan till dalsland utan problem som det såg ut. Men dagen efter så startade inte bilen. Batteri låg spänning. Tydligen fick batteriet stryk av något. Nytt batteri och tillbaka på banan.
Lite skummt är det med laddningen fortfarande. Kommer inte igång förän man varvar lite?
Kanske är det en trasig lampa i alla fall.
Bozo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users