Motorer 944

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Ligge
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2005-05-13 15:17:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Motorer 944

#1 Post by Ligge »

Någon som är insatt i skillnaden mellan motorerna i 944 / 944 turbo.
Tänkte närmast på blocket och kolvarna.
Har en 944 turbo som ett vevstakslager som låter illa.
Har inte tid, sedan tror jag att jag kan komma undan billigare med en beg.motor än renovera min egen.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Blocket samma...kolvarna olika.
Dock har de senare N/A blocken inte uttag på balansaxelhuset för oljan till turbon. De tidigare blocken har uttaget, fast pluggat.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

stora skillnader på n/a och turbo!!!

#3 Post by 951master »

måste göra ett inlägg här,

har haft n/a block från -83 samt ett turboblock från -86 brevid varandra...

n/a blocket är klenare runt fodren, då vattenmanteln är uppskattningsvis 2cm djupare är på turboblocket...

sen fanns också skillnader vid oljekylaren, eftersom turbon har extern kylare, exakt vad kommer jag inte ihåg...

sen har också n/a vevaxeln mindre oljekanaler, balansaxlarna är annorlunda (ingen skruvad plastbit i vikten), inget uttag för smörjning till turbon, sämre kapacitet på oljepumpen, gjutna kolvar, mm, mm

Jag skulle inte våga bygga en turbomaskin på ett äldre n/a block iallafall...


en n/a 85b har jag inte haft isär, så det törs jag inte uttala mej om...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Ligge
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2005-05-13 15:17:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#4 Post by Ligge »

Tackar för svaret. :(
Med andra ord inget att leta efter då!
Tänkte bara att det var ett större utbud på dessa motorer.

User avatar
BNTS
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2005-03-14 20:51:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by BNTS »

Är extern oljekylare ett tillval på tex S2 motorerna?
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Vevaxeln är samma oavsett årtal.
Balansaxlarna uppdaterades från och med 85.
Oljepumpen är också samma för alla motorer men uppdaterades någon gång under tillverkningen.

Stakarna är också samma mellan alla motorer, förutom ett par tidiga årtal då turbo hade andra.

951Master>> Från och med 85B är det samma motorblock.

Slutsats... det går att utgå från en N/A men satsa på en nyare motor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Vevaxlar...

#7 Post by 951master »

vet att det finns olika axlar också, hade även vevarna från -83:an n/a och -86:an turbo, brevid varandra... oljekanalerna i veven var synbart mindre på n/a veven, MINST 1mm i diam... troligen mer...

Har även snackat med sandén om detta för länge sen, för jag funderade ett tag på å använda den veven i min turbomotor, (kommer inte ihåg varför) , men jag blev starkt avrådd...

sen vet jag inte om det var något mer som skilde, men det är det jag kommer ihåg... (de va ett par år den)
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

Måste bara säga:

Varför heter då blocken/engin en massa olika saker?

944 (1983 - 1986) M44/01 - 06
944 (1987 - 1988) M44/07 - 09
944 (1989) M44/11,12
944S (1987 - 1988) M44/40
944 S2 (1989) M44/41
944 Turbo (1986 - 1988.5) M44/51
944 Turbo (1988.5 - 1991) M44/52

Kan säga att jag läst mig till att kykanalerna i en senare turbo blocket är bättre.

Att man delar bilarna på före o efter 1985,5 känns inte rätt.

/Claves

Vad det beträffar inehåller i blocket så har jag ingen kommentar.

http://www.clarks-garage.com/tech.htm
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

951Master>> Ok, då måste det helt enkelt vara en pre 85b-axel.

Claves>> Det är inte namn på blocken utan på hela motorn.
Varför känns det inte rätt att dela på bilarna före och efter 85b?
85b fick bilarna nya motorer/nya modellbeteckningar, och det är på dessa motorer turbon är baserad.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Gurra >> jag har ju inte tittat i motorerna men uppfattade det som att det var blocket som gjorde att siffrorna ändrades inte pga vad som var i dem...

Men är det som du säger så sätter jag mig inte emot. Och då kan man ju dela upp bilarna som pre 85 och efter....

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]