Motorer 944
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2005-05-13 15:17:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Motorer 944
Någon som är insatt i skillnaden mellan motorerna i 944 / 944 turbo.
Tänkte närmast på blocket och kolvarna.
Har en 944 turbo som ett vevstakslager som låter illa.
Har inte tid, sedan tror jag att jag kan komma undan billigare med en beg.motor än renovera min egen.
Tänkte närmast på blocket och kolvarna.
Har en 944 turbo som ett vevstakslager som låter illa.
Har inte tid, sedan tror jag att jag kan komma undan billigare med en beg.motor än renovera min egen.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Blocket samma...kolvarna olika.
Dock har de senare N/A blocken inte uttag på balansaxelhuset för oljan till turbon. De tidigare blocken har uttaget, fast pluggat.
Dock har de senare N/A blocken inte uttag på balansaxelhuset för oljan till turbon. De tidigare blocken har uttaget, fast pluggat.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
stora skillnader på n/a och turbo!!!
måste göra ett inlägg här,
har haft n/a block från -83 samt ett turboblock från -86 brevid varandra...
n/a blocket är klenare runt fodren, då vattenmanteln är uppskattningsvis 2cm djupare är på turboblocket...
sen fanns också skillnader vid oljekylaren, eftersom turbon har extern kylare, exakt vad kommer jag inte ihåg...
sen har också n/a vevaxeln mindre oljekanaler, balansaxlarna är annorlunda (ingen skruvad plastbit i vikten), inget uttag för smörjning till turbon, sämre kapacitet på oljepumpen, gjutna kolvar, mm, mm
Jag skulle inte våga bygga en turbomaskin på ett äldre n/a block iallafall...
en n/a 85b har jag inte haft isär, så det törs jag inte uttala mej om...
Mvh/R
har haft n/a block från -83 samt ett turboblock från -86 brevid varandra...
n/a blocket är klenare runt fodren, då vattenmanteln är uppskattningsvis 2cm djupare är på turboblocket...
sen fanns också skillnader vid oljekylaren, eftersom turbon har extern kylare, exakt vad kommer jag inte ihåg...
sen har också n/a vevaxeln mindre oljekanaler, balansaxlarna är annorlunda (ingen skruvad plastbit i vikten), inget uttag för smörjning till turbon, sämre kapacitet på oljepumpen, gjutna kolvar, mm, mm
Jag skulle inte våga bygga en turbomaskin på ett äldre n/a block iallafall...
en n/a 85b har jag inte haft isär, så det törs jag inte uttala mej om...
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2005-05-13 15:17:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- BNTS
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2005-03-14 20:51:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vevaxeln är samma oavsett årtal.
Balansaxlarna uppdaterades från och med 85.
Oljepumpen är också samma för alla motorer men uppdaterades någon gång under tillverkningen.
Stakarna är också samma mellan alla motorer, förutom ett par tidiga årtal då turbo hade andra.
951Master>> Från och med 85B är det samma motorblock.
Slutsats... det går att utgå från en N/A men satsa på en nyare motor.
Balansaxlarna uppdaterades från och med 85.
Oljepumpen är också samma för alla motorer men uppdaterades någon gång under tillverkningen.
Stakarna är också samma mellan alla motorer, förutom ett par tidiga årtal då turbo hade andra.
951Master>> Från och med 85B är det samma motorblock.
Slutsats... det går att utgå från en N/A men satsa på en nyare motor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Vevaxlar...
vet att det finns olika axlar också, hade även vevarna från -83:an n/a och -86:an turbo, brevid varandra... oljekanalerna i veven var synbart mindre på n/a veven, MINST 1mm i diam... troligen mer...
Har även snackat med sandén om detta för länge sen, för jag funderade ett tag på å använda den veven i min turbomotor, (kommer inte ihåg varför) , men jag blev starkt avrådd...
sen vet jag inte om det var något mer som skilde, men det är det jag kommer ihåg... (de va ett par år den)
Har även snackat med sandén om detta för länge sen, för jag funderade ett tag på å använda den veven i min turbomotor, (kommer inte ihåg varför) , men jag blev starkt avrådd...
sen vet jag inte om det var något mer som skilde, men det är det jag kommer ihåg... (de va ett par år den)
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Måste bara säga:
Varför heter då blocken/engin en massa olika saker?
944 (1983 - 1986) M44/01 - 06
944 (1987 - 1988) M44/07 - 09
944 (1989) M44/11,12
944S (1987 - 1988) M44/40
944 S2 (1989) M44/41
944 Turbo (1986 - 1988.5) M44/51
944 Turbo (1988.5 - 1991) M44/52
Kan säga att jag läst mig till att kykanalerna i en senare turbo blocket är bättre.
Att man delar bilarna på före o efter 1985,5 känns inte rätt.
/Claves
Vad det beträffar inehåller i blocket så har jag ingen kommentar.
http://www.clarks-garage.com/tech.htm
Varför heter då blocken/engin en massa olika saker?
944 (1983 - 1986) M44/01 - 06
944 (1987 - 1988) M44/07 - 09
944 (1989) M44/11,12
944S (1987 - 1988) M44/40
944 S2 (1989) M44/41
944 Turbo (1986 - 1988.5) M44/51
944 Turbo (1988.5 - 1991) M44/52
Kan säga att jag läst mig till att kykanalerna i en senare turbo blocket är bättre.
Att man delar bilarna på före o efter 1985,5 känns inte rätt.
/Claves
Vad det beträffar inehåller i blocket så har jag ingen kommentar.
http://www.clarks-garage.com/tech.htm
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
951Master>> Ok, då måste det helt enkelt vara en pre 85b-axel.
Claves>> Det är inte namn på blocken utan på hela motorn.
Varför känns det inte rätt att dela på bilarna före och efter 85b?
85b fick bilarna nya motorer/nya modellbeteckningar, och det är på dessa motorer turbon är baserad.
Claves>> Det är inte namn på blocken utan på hela motorn.
Varför känns det inte rätt att dela på bilarna före och efter 85b?
85b fick bilarna nya motorer/nya modellbeteckningar, och det är på dessa motorer turbon är baserad.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Gurra >> jag har ju inte tittat i motorerna men uppfattade det som att det var blocket som gjorde att siffrorna ändrades inte pga vad som var i dem...
Men är det som du säger så sätter jag mig inte emot. Och då kan man ju dela upp bilarna som pre 85 och efter....
/Claves
Men är det som du säger så sätter jag mig inte emot. Och då kan man ju dela upp bilarna som pre 85 och efter....
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]