Frågor kring rembyte?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Frågor kring rembyte?
Dags att ta ta tag i byte av balans- o kamaxelremmar (möjligen nu till helgen....). Har kollat diverse videor på tuben och läst Clark´s både avigt och rätt. I det senare fallet påpekas att det ska vara skitsvårt att få dit kamremmen om man inte tar bort drevet till balansremmen. Hur ser expertisen här på detta? Bör man ta bort drevet och kräver det i så fall avdragare eller dylikt?
Hälsningar,
Peter
Hälsningar,
Peter
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Jag har gjort det flertalet gånger med drevet på. Var bara försiktig när du trycker in remmen där så den inte skadas.
Håll ner/bak inre plastkåpan så finns det plats så det räcker.
Håll ner/bak inre plastkåpan så finns det plats så det räcker.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Svar på 2 minuter och 45 sekunder! Detta forum är bara bäst!
Tack för tipsen Karl.
Peter
Tack för tipsen Karl.
Peter
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Bara ett tips, byt den främre packboxen på vevaxeln när du ändå har isär grejorna ( drevet är inget större problem att ta bort )
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re:
Tips: Sätt dit remmen på ett hjul i taget och kila in något "snällt" mellan remmen och plastkåpan. Då snurrar inte hjulen iväg. När du fått på remmen på alla hjul är det bara att ta bort.JonasD wrote:Jag upplevde inte det som något problem att få dit remmen. Det svåra är att hitta 0 punkten på svänghjulet och få balansremmen rätt för balanaxlarna snurrar så lätt
Jag har mest använt fasta nycklar eller dyl som ju har snälla kanter.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Har haft dålig koll på forumet de senaste dagarna, men än en gång, tack för alla tips.
Vad tror ni om en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021197/" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det ngt man kan ha nytta av?
Peter O
Vad tror ni om en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021197/" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det ngt man kan ha nytta av?
Peter O
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Fler frågor.....
Har nu kommit så långt att allt är öppnat och det är egentligen bara att sätta igång med själva bytet. Dock, när jag tänkte mig att ta bort remskivan som driver generator/AC och servopumpen, så visar det sig att en yttre skivan (servo) sitter med vevaxelbulten (24 mm) och inte med fyra separata skruvar som jag väntat mig. Dessa sitter väl innanför gissar jag. Så nu är alternativen två:
Antingen byta med remskivorna kvar, vilket ser väldigt trångt och bökigt ut, men kanske inte omöjligt.
Eller, ta bort remskivorna och då är följdfrågan hur? Det går ju inte att komma till med mutterdragare precis (använde det på en Renault Clio häromveckan, vilket funkade utmärkt till den vevaxelbulten) och bulten sitter djupt in i remskivan också.
Så nu frågar jag expertisen här: Hur har ni gått tillväga?
Kunde också konstatera att övre balansaxeln står fel, säkert 20 grader, så det blir nog bra sen. Men, jag misstänker att då kanske också den nedre inte står rätt, men där hittar jag inget tydligt märke i plastkåpan. FInns det något som är lurigt att se, eller hur gör man för att kolla den nedre?
Nu var det nog färdigfrågat för idag.
Har nu kommit så långt att allt är öppnat och det är egentligen bara att sätta igång med själva bytet. Dock, när jag tänkte mig att ta bort remskivan som driver generator/AC och servopumpen, så visar det sig att en yttre skivan (servo) sitter med vevaxelbulten (24 mm) och inte med fyra separata skruvar som jag väntat mig. Dessa sitter väl innanför gissar jag. Så nu är alternativen två:
Antingen byta med remskivorna kvar, vilket ser väldigt trångt och bökigt ut, men kanske inte omöjligt.
Eller, ta bort remskivorna och då är följdfrågan hur? Det går ju inte att komma till med mutterdragare precis (använde det på en Renault Clio häromveckan, vilket funkade utmärkt till den vevaxelbulten) och bulten sitter djupt in i remskivan också.
Så nu frågar jag expertisen här: Hur har ni gått tillväga?
Kunde också konstatera att övre balansaxeln står fel, säkert 20 grader, så det blir nog bra sen. Men, jag misstänker att då kanske också den nedre inte står rätt, men där hittar jag inget tydligt märke i plastkåpan. FInns det något som är lurigt att se, eller hur gör man för att kolla den nedre?
Nu var det nog färdigfrågat för idag.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 324
- Joined: 2012-06-04 13:00:59
- Bilmodell: 944 Grey
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Vart sitter den?Janne J wrote:Bara ett tips, byt den främre packboxen på vevaxeln när du ändå har isär grejorna ( drevet är inget större problem att ta bort )
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 324
- Joined: 2012-06-04 13:00:59
- Bilmodell: 944 Grey
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Man kanske även kan passa på att byta kolvringarna? Särskilt då min dragit för mkt. olja och jag skickar in toppen på service.
Kan man komma åt på så sätt?
Kan man komma åt på så sätt?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Kolvringar är ett helt annat och mer krävande jobb...
Du kan få loss vevaxelbulten genom att spärra i hålet för startmotorn (ta bort startmotorn).
Finns specialverktyg eller så kan man ställa en hylsa där för att låsa. Kräver lite kunnande då kanske.
Hur långt har bilen gått? Märkt något läckage? Det är inte svårt att byta remmar med hjulen på plats. Ser värre ut än det är.
Du kan få loss vevaxelbulten genom att spärra i hålet för startmotorn (ta bort startmotorn).
Finns specialverktyg eller så kan man ställa en hylsa där för att låsa. Kräver lite kunnande då kanske.
Hur långt har bilen gått? Märkt något läckage? Det är inte svårt att byta remmar med hjulen på plats. Ser värre ut än det är.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 324
- Joined: 2012-06-04 13:00:59
- Bilmodell: 944 Grey
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
12K mil.
Dragit onormalt mycket olja i fjol. Nu bytes pump, remmar+hjul och topplockspackningssats.
Även så kommer toppen att renoveras så jag vill passa på att göra mkt bra med den nu.
Ja tänkte då den dragit så mkt. olja att kolvringarna kan behöva passa på att bytas.
Dragit onormalt mycket olja i fjol. Nu bytes pump, remmar+hjul och topplockspackningssats.
Även så kommer toppen att renoveras så jag vill passa på att göra mkt bra med den nu.
Ja tänkte då den dragit så mkt. olja att kolvringarna kan behöva passa på att bytas.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Bilen har gått ca 16 000 mil, det är torrt och fint i kåpan så jag tänker inte göra mer än att byta remmarna. Så det får bli ett försök med remskivorna kvar.
Karl, du är ju "rembytes"-gurun här. Brukar du helt demontera fjäderspännaren (som Clark´s rekommenderar), eller bara "trycka ihop" den?
Hälsningar,
Peter
Karl, du är ju "rembytes"-gurun här. Brukar du helt demontera fjäderspännaren (som Clark´s rekommenderar), eller bara "trycka ihop" den?
Hälsningar,
Peter
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
12K mil är inget man ska behöva byta ringar på. Men visst, vill man gör allt så.
Jag demonterar remspännaren. Lättare att komma åt, vet inte om det går öht utan att ta bort den?
En mindre kofot funkar fint för att dra ihop spännaren.
Jag demonterar remspännaren. Lättare att komma åt, vet inte om det går öht utan att ta bort den?
En mindre kofot funkar fint för att dra ihop spännaren.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Frågor kring rembyte?
Jag har gjort ett enkelt verktyg av en bit plattjärn och 2 st M5 skruvar.
Porsche P9200 heter verktyget på Porschespråk.
I spännaren finns 2 hål där man kan sätta verktyget och spänna/hålla mot, när man skruvar med spännaren.
Det behövs ingen rund del som på bilderna om du googlar Porsche 944 9200 tool, bara 2 bultar med mutter på lagom avstånd i ett plattjärn.
Porsche P9200 heter verktyget på Porschespråk.
I spännaren finns 2 hål där man kan sätta verktyget och spänna/hålla mot, när man skruvar med spännaren.
Det behövs ingen rund del som på bilderna om du googlar Porsche 944 9200 tool, bara 2 bultar med mutter på lagom avstånd i ett plattjärn.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users