924-82 M402

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

924-82 M402

#1 Post by NTF »

Hej 944 Sverige.

Efter tre 911:or har jag nu blivit ägare till en 924. Närmare bestämt Kritoffer Peterssons "Sommarleksak" http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=11555" onclick="window.open(this.href);return false; En vanlig 924 med tvålitersmotor som ni ser.

Jag köpte bilen osedd och det var spännande att ta emot den och inspektera den IRL för förta gången. Som väntat var det både positiva och negativa överraskningar. Exteriören och lacken ser fin ut (omlackad) men det märks på resten av bilen att den haft många ägare. Det har skruvats på ALLT och ganska slarvigt bland.

Här kommer den till sitt nya garage..
IMG_0792.jpg
Enligt Porsche Sverige har bilen tillbehörskod M402 och är en "Sondermodell „50 Jahre Porsche“. Nu har min bil tyvärr inte så mycket kvar av specialutrustningen (speciell klädsel, m.m.) utan verkar interiört vara en mix från flera bilar.
IMG_0810.jpg
Misstänker att klädseln (med inbroderade Porscheloggor i tyget) är från en senare 944. Skumt med det delade baksätet. Inte hade väl 924 det? En option? Någon som vet? (Bilden är nog lite tydlig, visar bara sitsen på baksätet)
IMG_0806.jpg
En koll i min 911 (en 86: med samma klädsel som i 924) visade att det inte är 911-ryggstöd jag fått med)
IMG_0821.jpg

Och hur svårt kan det vara att sätta handtagen på rätt håll när man byter dörrsida?
IMG_0801.jpg
Mekaniskt finns det en del frågetecken också. En del konstiga lagningar i fronten (men jag ser inga tecken på krock) men i det stora hela verkar det bra. Bilen startade och vi åkte till närmsta tvätthall för städning dammsugning och tvätt. Targaluckan var tät men det läckte minimalt från bakluckan. Noterade också i tvätten att någon tidigare ägare har 911-komplex och har flyttat varvräknaren till mitten.
IMG_0830.jpg
Efter tvätt Väl tillbaka i garaget så såg bilen lite trevligare ut.
IMG_0832-2.jpg
IMG_0833.jpg

Vi får se vad jag skall göra med bilen. Planen är nog att försöka få den tillbaka till sitt "sondermodellutseende" men jag inser att det är ganska mycket jobb och att vissa delar kommer att vara väldigt svåra att hitta. Oavsett vad jag bestämmer mig för att göra så måste jag fixa basala grejor så att bilen blir trevlig att köra (typ få igång fläkten och fönsterhissarna) och går igenom besiktningen (se till att lamporna fälls upp och ner ordentligt).

Uppdateringar kommer.

Fredrik (i Täby)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#2 Post by NTF »

Efter lite sökande på nätet så står det klart att det blir lite besvärligt återskapa bilen dess originalutförande. M402-koden "50 Jahre Porsche" innebär inga mekaniska skillnader mot en vanlig 924:a. Däremot var interiören unik med svart/beige tygklädsel och lädersäten. Så här såg skall det se ut i en original M402:
50jahre_interior2.jpg
Ganska långt från hur det ser ut i min bil

IMG_0810.jpg
Dagens mest akuta problem hade inte med interiören att göra utan med ett plötsligt och ganska stort bensinläckage. Ett antal liter hamnade på garagegolvet innan jag hann stoppa bilen. Alltid obehagligt med massor av bensin som flyter omkring. Som tur var så var felet lätt avhjälpt. Det var slangen vid bensinpumpen under bakaxeln som var trasig.

Alltid spännande med ny bil ! :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#3 Post by NTF »

Egentligen hade jag tänkt att arbeta med 924:an i går kväll men jag fick ändra planerna pga av den Daimler Double Six- 86 (=Jaguar XJ12) som jag (på torra och saltfria dagar) använder lite som bruksbil började gå lite ojämnt. Var tvungen att proritera den.

Det är alltid lite svårt att veta var man skall börja felsöka i Daimlerns motorrum..
IMG_20161230_185452.jpg
men efter lite letande visade det sig bara vara en kontakt till en spridare som lossnat lite. Alla 12 igång igen!

Jag har bestämt att det första jag skall göra på 924:an är att laga strålkastarmekaniken. Lamporna vägra att fällas ned utan lite hjälp. Hoppas på att det är en enkel smörjningsåtgärd. Därefter blir det fixande av fönsterhissar. De är inte inkopplade. Här misstänker jag ett lite allvarligare fel men jag ser fram emot att meka med bilen asap.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#4 Post by NTF »

Idag damp dokumentationen till bilen ned i brevlådan. I brist på riktigt mekande så blev det lite nyfiket läsande. Dokumentationen är långt ifrån fullständig och sträcker sig från mitten av nittiotalet till 2007. Besiktningprotokollen visar inga allvarliga saker utan mest klassiker som högt CO-värde och glödlampor som är trasiga. Senaste protokollet är från 2007 så vad som helt kan egentligen vänta nästa gång bilen besiktigas.

Fanns också den vanliga högen med kvitton på service och diverse verkstadsbesök. Kvitton på inköp av två begagnade motorer (måste kolla motornumret och se om det är original), sotningssatser, kabelhärvor (oroande...) . Begagnade mätare med mera. Styrker nog min teori om att mycket av inredningen i bilen är bytt.

Bilen är lite sänkt också och har Gabrielstötdämpare (misstänker jag att det är. Men jag har inte kunskap nog att veta om det är bra eller dåliga grejor. Oavsett vilket så är de från -96 och är väl dags att byta (?)
IMG_0840 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#5 Post by NTF »

Jag har funderat lite på vad jag skall göra med bilen och en plan har växt fram. Många här på forumet trimmar och gör små specialbyggen. Det skulle vara skojigt att göra något lite speciellt med den här bilen också men eftersom det här är en "sondermodelle" så lockar det ännu mer att försöka återställa den.
Det blir såklart aldrig någon bra affär men själva resan att försöka hittar delar (mest inredning) verkar lite utmanande och kul .
Innan jag beslutar mig för att försöka återställa bilen, så gott det går, till en "50 Jahre Porsche"-modell måste jag bara säkerställa att det inte finns en massa rost i bilen eller att den har några andra stora skador på karossen. Då blir det ett för stort jobb. Hoppas kunna göra den kollen nu i helgen.

Var inne hos Porsche i Stockholm (Östermalm) och dubbelkollade att bilen verkligen var en M402 och det stämde. De kunde kolla detta med en gång men jag beställde faktiskt ett officiellt certifikat också. Kommer om 2 veckor Trots att det är löjligt dyrt.
Utskrift av screenshots på infon som Porsche kan få fram direkt.
IMG_0864.jpg
IMG_0865.jpg
Steg ett, efter rostkollen, är att få en uppfattning om vad som behöver göras och köpas. Sen börjar jakten :-) Porsche har reservdelar, även interiördelar, till 924. Ingen nyhet men de lär i de flesta fall vara oförsvarligt dyra. Och det skulle förvåna mig om de har speciellt mycket till interiören och jag räknar med att det kommer att gå t mycket surftid för att hitta det jag behöver.

Interiören i bilen är utbytt (hittade kvitto på köp av begagnad inredning från 1996) till inredning med delat baksäte och med svart tyg med Porschelogga. Stolar fram och bak är i mycket bra skick och kan bli till salu senare.

Tog också en liten paus från Porschefokuset och var med på den officiella svenska introduktionen av nya Aston Martin DB11 hos Callisma. Fantastisk bil!
db11.jpeg
16831875_1834839390109848_3135673821997716532_n.jpeg
/Fredrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-82 M402

#6 Post by Cédric »

Kul att du planerar renovering/återställning. PC har väldigt lite grejer kvar, vissa knappar å sånt till interiör har jag köpt till rimliga priser. Kolla med werk924.de när det handlar om interiörmaterial, dom kanske kan hjälpa till.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#7 Post by NTF »

Hej Cédric,

Har inte så höga förväntningar att PC har delar i någon större omfattning men skall skicka en ganska lång lista med delar som jag kommer att behöva så får vi se vad de svarar.

Har tittat lite på Werk 924 och de verkar toppen. Tack för tips.

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#8 Post by NTF »

En kort och lågupplöst film av bilen. Fler kommer efterhand.

http://youtu.be/kv1SUtJqk4g" onclick="window.open(this.href);return false;

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-82 M402

#9 Post by Cédric »

Tänk på att utzon kan få tag på det mesta, sök på artikelnumret så får du pris direkt, eller får veta om prylen inte finns längre.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#10 Post by NTF »

Tack för info om Utzon, Cédric

Här har det varit väldigt lite verkstad sedan sist tyvärr. Fullt upp på jobbet.
Men några små steg framåt har det tagits. Mattan i bilen var i original ljust beige (nu ligger det en svart i)och det är nästan omöjligt att hitta en originalmatta i bra skick. Efter lite nätsök engelska Coverdale (http://www.carcarpets.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;) som specialiserat sig på bilmattor (de är säkert redan bekanta för några här på forumet) och de har kompletta mattsatser för Porsche 924 (inklusive sidostyckena på mittkonsolen) för 4.500 kronor. En del pengar men för en komplett specialsydd sats tycker jag att det är rimligt. Idag kom det en provsats från Coverdale med mattor i olika beiga nyanser.
Bild 2017-03-03 kl. 21.18.jpg
Innan jag eventuellt beställer en mattsats så måste jag få koll på nyansen på stolar och och dörrar ser ut så att jag kan matcha mattan. Detta kommer jag förmodligen att köpa från werk924 so m jag har en dialog med nu. Men det känns bra att det går att få tag på en komplett mattsats.

Jag beställde ett Certificate of Authenticy från Porsche för en vecka sedan och de hörde av igår och ville ha bild på bilen så att regnummer syns, bild på VIN, motornummer och växellådsnummer. Om de två senare inte stämmer med Porsches register så kommer de inte med på certifikatet. Visste inte att detta skule behövas men jag tycker att det är bra att de försöker kolla bilens äkthet innan de skickar intyg. Motornumret är inte så svårt att hitta men jag har ingen aning om var växellådsnumret sitter. Får bli en uppgift nu i helgen att leta reda på det och plåta det.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#11 Post by NTF »

Grundlig koll

Efter en intensiv period på jobbet fick jag äntligen tid för att undersöka bilen lite mer noga. Det är alltid både spännande och lite nervöst att detaljkolla ett nytt inköp. I det här fallet var jag inställd på att det skulle bli några överraskningar. Det är uppenbart att det har skruvats en hel del på bilen genom åren.

Jag började med att leta efter det jag helst av allt inte vill hitta: rost. Efter en noggrann koll av det man kommer åt utan att lyfta på bilen så ser det bra ut på rostfronten. Hittade bara lite utrost på några få ställen som desutom inte syns. Men jag tittar fortfarande lite misstänksamt på trösklarna som ser lite konstiga ut, även om ett enkelt test med magnet antyder att det är metall hela vägen.

Jag kröp in under bilens akter och hittade en kostig luftningsslang(?) från tanken. Slangen sticker ut under spoilern på höger sida. Ser lite hemmabyggt ut tycker jag men det kanske såg ut så här i original?
IMG_20170305_154105.jpeg
Stötdämparna är ganska trötta och bör nog bytas för optimal väghållning. Men det står inte överst på listan just nu. När jag ändå befann mig under bilens bakdel så tänkte jag ta en bild på växellådsnumret som Porsche vill ha för att utförda ”Certificate of Authencity”. Men numret är ju instansat på ovansidan av lådan nära transaxelröret och väldigt!! svårt att komma åt utan att lyfta bilen så jag får nog vänta med att ta bilden tills jag får tillgång till lyft
IMG_20170305_154347.jpeg
Lite trötta stötdämpare. Den gula tätningsmassan är knappast original....)

Bilens inredning verkar bestå av en rejäl blandning av lite av varje men jag gissar att basen är en 944 inredning med delbart baksäte. Inredningen skall bytas ut mot en 924 dito och, om jag hittar det till rimligt pris, ersättas med M402-inredningen. Då kommer jag att behöva original 924 baksäte (ej delbart) och kommer att sälja inredningen som sitter i idag (den är i mycket bra skick).


Den största utmaningen när det gäller inredningen blir väl instrumentpanelen. Jag har ännu inte bestämt om jag skall försöka laga sprickorna i panelen som sitter i eller skaffa en nytillverkad (vilket är en affär på 10.000). Förutom stolar och instrumentpanel så måste mattor, dörrsidor och några paneler fixas för att det skall bli riktigt bra. Dessutom är det nog oundvikligt att dra om elsystemet bakom instruentpanelen när den bytes eller repareras. Ja, ni märker att här kommer det att spenderas några timmar men jag tycker att den klassiska 924-inredningen är riktgt snygg och ser fram emot att arbeta med den. En sak som är underlig är att det i dörrarna ligger fönsterhisströmbrytare till 9442. Fattar inte varför men om det är någon som behöver sådana strömbrytarna så skicka ett PM
IMG_20170305_170045.jpeg
(Sladdhärvan mår nog bra av att gås igenom)
IMG_20170305_172204.jpeg
(fönsterhiss-strömbrytare till 9442..)
IMG_20170305_165855.jpeg
(gott och blandat)

Nu till det som är mest konstigt med bilen: fronten. Här har något hänt. Jag såg redan tidigare att frontplåten (mellan strålkastarna) är fäst med punktsvets istf skruv. Jag ser också att mekaniken som fäller upp och ned strålkastarna är lite stukad (och kärvar). Plåtarna under frontplåten har rostskador som tyder på att galvaniseringen är borta. Allt talar för att det har inträffat en kollision någon gång. Dessbättre ser jag inte några tecken på att att balkarna i fronten är skadade eller lagade. Jag kommer att plocka av fronten och se vad som döljer sig där bakom. Kan bli intressant. Och sedan skruva fast fronten som det var tänkt från början.
IMG_20170305_161245_2.jpeg
(konstigt rostangrepp på tvärbalken fram..)
IMG_20170305_165422.jpeg
(stukad mekanism)
IMG_20170305_161345.jpeg
IMG_20170305_161234.jpeg
(men i stort ser det bra ut tycker jag, kan dock inte förklara den röda färgen. Bilen läcker inte olja som man kan tro om man tittar på kartongen. Fast kartongen har legat under V12:an i min Daimler och de motorerna läcker alltid. )

Det som händer allra närmast är fix av strålkastarmekanismen så att lamporna fälls upp och ned utan att kärva, byte av tändstift och tändinställning. Sedan blir det besiktning. Inte för att jag räknar med att den går igenom men jag får lite hjälp med att hitta eventuella glapp i leder osv.

IMG_20170305_161844.jpeg
Det känns bra att ha inventerat bilen lite mer i detalj. Frontskadorna är väl det som gör mig mest bekymrad men jag ser det inte som ett stort problem. Ser fortfarande väldigt mycket fram emot att börja jobba på bilen.

/F
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 924-82 M402

#12 Post by Henka »

Jag minns inte från vilken årsmodell de bytte men från början var frontplåtarna svetsade
/Henrik
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
kallemed2l
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-09-28 10:16:26
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Kåraboda/Olofström
Contact:

Re: 924-82 M402

#13 Post by kallemed2l »

NTF wrote:Grundlig koll
..
Jag kröp in under bilens akter och hittade en kostig luftningsslang(?) från tanken. Slangen sticker ut under spoilern på höger sida. Ser lite hemmabyggt ut tycker jag men det kanske såg ut så här i original?
..
/F
Där finns ju även slangar för dränering av låsen till backluckan, och någonstans där bak finns dränering till takluckan, (takluckan har dräneringsslangar i a-stolparna också).

Min 80:a har svetsad frontplåt (och även lite stukad mekanism till lyktorna).

//Kalle

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-82 M402

#14 Post by NTF »

Tack för input Kallemedl och Henka. Kanske är det trots allt en originalsvetsning. Skall se om jag hittar info om när Porsche slutade svetsa frontplåten.

Jag gav mig på lampfällningsmekanismen igår kväll. Lamporna kommer upp men när man slår av ljuset fastnar de halvvägs ned under stora protester från elmotorn. Det tog inte så lång tid att se att högerlampan sitter för långt till höger och slår i karossen när den rör sig.

Jag skall justera lamphusets läge men tyvärr verkar det som att kärvandet har gjort att motorn stått och tuggat lite för mycket. Kuggarna på drevet är uppätna på stället där lampan kärvar. Blir till att hitta ny elmotor (tyvärr verkar det inte gå att få tag i enbart drevet som skulle vara lätt att byta).
IMG_20170312_183122.jpeg
IMG_20170312_184318.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924-82 M402

#15 Post by [Bobo] »

Frontplåten svetsades på alla 924.
Bara 951 och S2 som har skruvad plåt.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users