944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

#1 Inlägg av claes » 2016-12-28 00:53:32

Har tänkt göra en tråd för min bil under flera år nu men nu äntligen är det dags! Har tagit tid eftersom jag är bättre vän med spärrskaftet än datorn...
Nåväl, bilen (som är min fjärde Porsche) är en 944 turbo från 1986. Såld ny i Tyskland men importerades tidigt till Sverige. Byggdes om till racerbil på 2000-talet i Skåne, det var då den fick bur, vagnbok och S2 motor.
Jag tror att Bengt Nylén använde bilen i Roadsport B .Bilen hamnade så småningom i Stockholm där jag köpte den i April 2014. Jag hade tidigare ägt tre Porschebilar, 944 turbo -86, 964 turbo-91 samt 996 40Jahre Anniversary -04 som jag har använt på väg, bana och slalom men nu var det dags för en mer raceanpassad bil.
Jag tittade på ett flertal bilar innan denna införskaffades. Att det blev just denna bil berodde på flera saker. Bla.
LEDA-chassi samt riktiga bussningar
9x17 fälgar med R-däck (utslitna förvisso, men ändå...)
Godkänd fullbur
Plastrutor och rensad inredning
Diffbroms och ABS
Den trevlige, fd. ägaren var längre än mig (jag är 195cm) så stolen var monterad så lågt som möjligt vilket passade mig bra. Korta människor ser knappt över ratten...
Dessutom hade fd. ägaren kört bilen till Nurburgring, kört ett antal varv och sedan hem till Stockholm igen vilket borgar för skaplig driftsäkerhet.

Bild

Bilden är knyckt från säljarens annons (ja, bilden är också en anledning till att jag köpte just denna bil), och är den coolaste bilden som jag har på denna bil.

Mer uppdateringar och bilder kommer....
mvh /Claes
Senast redigerad av 11 claes, redigerad totalt 2018 gång.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#2 Inlägg av claes » 2016-12-29 11:07:02

Efter inköpet blev det en uppsättning begagnade R888:or eftersom de som följde med bilen var slut. Jag kör med 255/40-17 runt om. Premiärtävlingen blev en Trackattacktävling på Mittsverigebanan. Riktigt roligt men bilen kändes lynnig och tappade fästet bak väldigt lätt. Detta gjorde den svårkörd när man körde på gränsen. I tävlingen slutade jag tia av tolv tävlande. Snabbaste "bilen" var Johan Rajamäkis Arrows F1 från 2002...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Användarvisningsbild
Bathory
Addict
Inlägg: 3459
Blev medlem: 2004-10-30 20:43:31
Telefon: 0706664750
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#3 Inlägg av Bathory » 2016-12-29 11:33:10

Ser jäkligt trevlig ut den bilen.
Har du gjort någon hjulinställning på den?
Kan vara bilden bara men tycker att framhjulet har en konstig vinkel.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#4 Inlägg av claes » 2016-12-29 12:48:28

Hej Sven!
Ja, den här bilen är jäkligt trevlig. Jag har ägt över 50 bilar men den som passar bäst på bana och är den mest kommunikativa som jag har kört. Jag har dokument på aggressiva hjulvinklar men både jag och tidigare ägare har nog varit lite för nära (läs: på, hårt) curbsen så det är dags för en ny justering... Har 3-3,5 grader negativ camber fram.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#5 Inlägg av claes » 2016-12-29 13:08:10

På Porscheklubbens banmöte konstaterade jag att mina bakre stötdämpare inte var så bra som jag hade hoppats på. Trots att jag justerade dem till hårdaste läget så var den ena ändå väldigt mjuk. Jag hittade inget yttre läckage m en något knas är det. Det blev ett gruppköp och en uppsättning GAZ coilovers från England vilket gjorde att jag fick betydligt bättre fäste. Och det bästa av allt var att jag slapp de plötsliga kasten med baken!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#6 Inlägg av claes » 2016-12-29 13:22:08

Låg vikt väger ju som sagt tungt på en racerbil. Då jag letade lämplig 944:a var jag spekulant på en ganska tuff turbo i södra Sverige. Bilen ägdes av en annan forummedlem. Om jag hade köpt den bilen så kunde jag ha fått med en massa glasfiberdelar samt en kolfiberhuv. Det blev ingen affär men en kompis köpte den bilen istället men behövde inte kolfiberhuven. Så då fick jag möjligheten att köpa loss huven från honom.
Vikt orginalhuv: 19kg
Vikt kolfiberhuv: 3.9kg
Viktbesparing: 15kg
Imponatoreffekt vid korvkiosken: Hög
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#7 Inlägg av claes » 2016-12-29 13:33:39

Jakten på bättre fäste fortsatte... När jag köpte bilen så hade den en 968 Bridgevinge monterad på bakluckan. Det kändes som om den hade lite konstig vinkel så jag tror att den var mera snygg än genererade downforce. Plötsligt dök det upp en kopia på en 968 turbo RS vinge till ett acceptabelt pris. De vingarna kan ju vara rätt dyra...
Häpp!! Snyggare/tuffare vinge och dessutom downforce på bakhjulen! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#8 Inlägg av claes » 2017-01-01 22:35:31

Eftersom det fortfarande är svårt att hitta tillräckligt med fäste för bakhjulen så bestämde jag mig för att lite bredare bakhjul kanske kunde vara lösningen. Jag fick tag på ett par twistfälgar, 10X18 som skoddes med 285/30-18 Michelin CUP 1. Jag tycker att dessa däck levererar väldigt dåligt fäste innan de har blivit varma, men får man bara värma upp dem och liksom "skrubba av" lite gummi så biter de fint. :D

Under sommaren 2016 tycker jag att jag börjar få ordning på min bil. Den har blivit mindre elak när man kör den på "gränsen", vilket man gör hela tiden då man kör slalom... Men nu när fästet är bättre och jag kan köra fortare mellan plastkonorna så känns det som om bilen kränger för mycket. Men som tur var så hade köpt en uppsättning Tarett krängningshämmare som kanske kan råda bot på problemet. Krängarna kom från en bil som hade brunnit så de såg inte så snygga ut, speciellt inte den främre...
En kompis svarvade nya plastbussningar, jag slipade och lackade alla prylar och sedan blev de riktigt okay. Till framkrängarna fick jag bygga nya fästen, både mot karossen och mot bärarmarna. Baktill passade det rakt av men jag fick sänka avgassystemet för att krängaren skulle få plats. Jag kommer nog att bygga ett nytt avgassystem till nästa säsong. Hur blev bilen sedan? Jo, betydligt mindre karossrullning vilket ger stadigare och snabbare bil.

Bilden visar skillnaden mellan en original turbo krängare (fram) samt Taretts ställbara krängare. Själva krängaren är ett ihåligt stålrör och armarna samt fästblocken är gjorda av aluminium.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#9 Inlägg av claes » 2017-01-06 23:33:29

Under säsongen 2016 hann jag inte med så mycket bankörning som jag hade hoppats på, fast det gör jag iofs nästan aldrig... Men några slalomtävlingar med Porscheklubben hann jag iallafall med. Modifieringarna har gjort bilen både stabilare och säkrare så jag har fått mer förtroende för bilen vilket gör att jag kan köra fortare! Eftersom bilen är modifierad och rullar på R-däck så hamnar jag så klart i R-klassen. Det har varit väldigt roliga tävlingar mot snabbare bilar (och förare) men jag tycker att vi hänger med ganska bra, 944:an och jag. Nu i vinter skall bilen utvecklas vidare inför nästa säsong.
MVH /Claes :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1296
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#10 Inlägg av Janne J » 2017-01-07 10:03:31

Mycket trevlig bil!

Vilka fjäderhårdheter kör du med?




( jag hade lackat huven röd....) :wink:
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: Porsche 944 Trackdayracern

#11 Inlägg av claes » 2017-01-08 19:33:20

Jag har inte koll på vilka fjädrar som sitter på men jag kommer att montera GAZ med 600LBS fram. Just nu har jag LEDA coilovers fram (med hjälpfjädrar). Dessa har funkat väldigt bra. Hoppas att GAZ blir lika bra!

Janne: Håller med om att en röd huv kanske är snyggare men det bär mig mot att lacka en kolfiberhuv... :(

MVH /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: 944 -86 | Trackdayracern

#12 Inlägg av patand » 2017-01-16 15:21:24

Uppdaterade rubriken för att matcha standarden. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: 944 -86 | Trackdayracern

#13 Inlägg av claes » 2017-01-18 23:17:28

Tackar! :wink:
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Användarvisningsbild
Eddie Varvstopp
Addict
Inlägg: 1328
Blev medlem: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: 944 -86 | Trackdayracern

#14 Inlägg av Eddie Varvstopp » 2017-01-21 11:46:54

Jaså det är Bengts gamla bil :D . Härligt att den hittat hit :) , jag körde samtidigt som Bengt i MSCC km så man har sett bilen nära :wink: .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

claes
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Ort: Söråker
Kontakt:

Re: 944 -86 | Trackdayracern

#15 Inlägg av claes » 2017-01-22 21:22:12

Eddie: Jag vet att det är en gammal racerbil men jag vet inte riktigt vilka klasser den har tävlat i eller hur den har presterat. Vore kul att få veta mer...

Lättare = Snabbare....
Jag har under många år önskat mig kunskaper i glasfibergjutandets ädla konst, men aldrig vågat testa. Men nu har jag tagit klivet in i den stinkande plastvärlden.
Jag började mina försök med en bakkofångare men den första färdiga produkten blev en taklucka. Började med att vaxa original takluckan innan jag gjöt av den. Gjöt en form. Sedan var det bara att gjuta en ny lucka i formen. Låter det enkelt? Det är ingen raketforskning direkt, men det finns många moment som kan gå fel... Och det luktar mycket! Men jag är nöjd med det jag lyckades åstadkomma.
Originalluckan väger ca 9kg och motorn med wirar väger nog ca 5kg. Min nya glasfiberlucka väger 1916 gram. :D Visst har jag kunnat beställa en glasfiberlucka men det är ju förbaskat kul att kunna tillverka saker själv. Blev det billigare? Ja, absolut, om man bara räknar på materialet, räknar man med arbetstiden blev det en väldigt dyr lucka... Det mesta fanns att köpa hos Biltema förutom vax och släppmedel som beställdes från Carbix.
Bifogar en bra guide från Robert Ajdèn.
http://ajden.se/glasfiber/glasfiber.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare