Angående saxlyftar
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Angående saxlyftar
Som jag har skrivit innan här så håller vi på eller ska bygga verkstad av ett gammalt stall hemma. Jag vill ju naturligtvis ha en lyft och då tänkte jag framförallt en 2 pelarlyftar så man får så mycket plats underifrån som möjligt.
Fick dock rekommendationerna att även kolla på saxlyftar. Finns tydligen en hel del saxlyftar som ger mycket plats underifrån ändå samt så kan det bli problem med en tvåpelarlyft att få armarna under bilen då våra bilar ibland är väldigt låga.
Men eftersom jag är helt grön på detta så tänkte jag höra med er lite vad ni tycker och tror samt vilka företag som tillverkar liftar samt vilka som är bra.
De saxlyftar jag kan hitta har en minsta höjd på ca 1 dm vilket är alldeles för högt. Bästa hade varit om man kunde gjuta ner den i marken (golvet ska ändå göras om), på så sätt hade den varit helt platt.
Fick dock rekommendationerna att även kolla på saxlyftar. Finns tydligen en hel del saxlyftar som ger mycket plats underifrån ändå samt så kan det bli problem med en tvåpelarlyft att få armarna under bilen då våra bilar ibland är väldigt låga.
Men eftersom jag är helt grön på detta så tänkte jag höra med er lite vad ni tycker och tror samt vilka företag som tillverkar liftar samt vilka som är bra.
De saxlyftar jag kan hitta har en minsta höjd på ca 1 dm vilket är alldeles för högt. Bästa hade varit om man kunde gjuta ner den i marken (golvet ska ändå göras om), på så sätt hade den varit helt platt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Jag har inte tittat på fabrikat då jag inte är riktigt där än, men däremot så är jag övertygad om att gjuta ner den i golvet. Ingen av bilarna i min vagnpark gillar 1dm högt berg att köra över...
Gjut ner alltihopa!
Titta på om en höglyftande saxlift ryms i din budget, då får man upp bilen mer. Funkar kanske inte på alla ställen.
Har du dock ett gammalt stall och utrymme inte är ett problem så skulle jag helt klart gå på 2-pelarlyft. Finns ju många modeller där övergången från sida till sida är i överkant, då slipper du problemet i golvet.
Gjut ner alltihopa!
Titta på om en höglyftande saxlift ryms i din budget, då får man upp bilen mer. Funkar kanske inte på alla ställen.
Har du dock ett gammalt stall och utrymme inte är ett problem så skulle jag helt klart gå på 2-pelarlyft. Finns ju många modeller där övergången från sida till sida är i överkant, då slipper du problemet i golvet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Jag håller med Karl!
Gjut ner en saxlyft eller ett lyftbord.
https://vimeo.com/57909173" onclick="window.open(this.href);return false;
7:00 in i filmen, fast se hela...
MVH /Claes
Gjut ner en saxlyft eller ett lyftbord.
https://vimeo.com/57909173" onclick="window.open(this.href);return false;
7:00 in i filmen, fast se hela...
MVH /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 497
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Lite inspiration om du börjar få planer på att gjuta ned en lyft i golvet:
https://www.youtube.com/watch?v=4WdyR-aOtpw" onclick="window.open(this.href);return false;
m v h Henrik
https://www.youtube.com/watch?v=4WdyR-aOtpw" onclick="window.open(this.href);return false;
m v h Henrik
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Hoppas att besväret med att ha en gropp i golvet är värt det....
Den där djä.... gropen tog mycket tid att hålla koll på under byggnationen samt att man fick beställa ut en betongbil extra dagen innan för att gjuta botten på gropen först.
Men nu finns den där. Komplett med avlopp till oljeavskiljaren.
1200 x 2400 vart den 300 djup.
/Jan
Den där djä.... gropen tog mycket tid att hålla koll på under byggnationen samt att man fick beställa ut en betongbil extra dagen innan för att gjuta botten på gropen först.
Men nu finns den där. Komplett med avlopp till oljeavskiljaren.
1200 x 2400 vart den 300 djup.
/Jan
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Det hade ju helt klart varit lättast med en 2 pelarlyft, problemet är väl samma där. Går lyftarmarna under bilen? Har en kompis som har en 2 pelarlyft och dom har fått snickra ihopa en träramp att köra upp på för armarna inte går under bilen annars. Jag vill gärna ha platt golv under bilen.Karl Birgander wrote:Jag har inte tittat på fabrikat då jag inte är riktigt där än, men däremot så är jag övertygad om att gjuta ner den i golvet. Ingen av bilarna i min vagnpark gillar 1dm högt berg att köra över...
Gjut ner alltihopa!
Titta på om en höglyftande saxlift ryms i din budget, då får man upp bilen mer. Funkar kanske inte på alla ställen.
Har du dock ett gammalt stall och utrymme inte är ett problem så skulle jag helt klart gå på 2-pelarlyft. Finns ju många modeller där övergången från sida till sida är i överkant, då slipper du problemet i golvet.
Ska kolla lite på vad det finns för 2 pelarlyftar med. Ett problem jag har är att det kommer bli en pelare mellan de två facken ändå, så på ena sidan gör det inget att det kommer en 2 pelarlyft.
Gjuta ner en saxlyft i golvet hade nog varit ideal, med en höglyftande sådan. Då får man platt golv när man inte använder lyften och pelarna är inte ivägen för att kunna öppna dörrar etc. Enda problemet med det är att det är mer jobb att gjuta ner den, mer jobb att koppla in samt dyrare att köpa.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Ett nytt garage är ju inte billigt ändå, i mitt fall hade jag funderat på en låglyftande i första hand och sedan ev uppgraderat.
Jag gör inte så mycket jobb att jag måste vara under bilen så mycket. Mest grejar man kring hjul, motor och så.
Jag gör inte så mycket jobb att jag måste vara under bilen så mycket. Mest grejar man kring hjul, motor och så.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Bra ämne, då jag själv har kollat runt lite.
Jag lägger upp det jag kommit fram till så kanske det dyker upp lite bra feedback.
Det är dock låglyftande saxlyftar.
Saker att tänka på, enligt mig som dock aldrig haft en lyft.
- säkerhetsspärren, finns idag som elektrisk och kräver då ingen separat tryckluft.
- Förbindelse mellan lyftarna, finns med två, en eller ingen fast förbindelse.
Skall man gjuta ner den bör man inte ha fast förbindelse på två ställen t.ex.
- Om man vill kunna flytta runt lyften, de mobila har fast förbindelse fram och bak.
Dyra men bra, kanske inte prisvärda för hemma/hobby-bruk:
------------------------------------------------------------------------
Stenhöj MagiX 30 LS
Har inte begärt hem pris men tippar på 30k plus moms.
En länk
Nussbaum Sprinter Express Mobil
Har inget pris men tippar på 25-30k plus moms.
En länk
Nussbaum Sprinter NT
Ingen förbindelse utöver hydrauliken.
Dubbla hydraulsystem vilket gör att inga säkerhetsspärrar krävs samt att man då har en helt steglös nivåreglering.
Ännu dyrare?
En länk
Övriga (kinamodeller?)
----------------------------------------------------------------------
SF-L-3000 new, 17k ink. moms
Fast förbindelse fram och bak samt elektrisk spärr och flyttbar med hjul som ingår.
En länk
Twinbusch S3-10, 22k ink. moms
Som ovan typ, men med någon (kvalitets?)-koppling till Germany
En länk
Pela servicelyft från Verktygsboden 18.500 ink moms (kampanj)
Kräver tryckluft.
En länk
EISENHAMMER GERMANY ST-7530, 20k ink moms
Flyttbar Saxlyft super låg profil (115mm), kräver tryckluft.
En länk
OMA 537/2, 32k ink. moms.
Låga körbanor - endast 95 mm, dubbla hydraulsystem och därmed utan mekaniska spärrar.
En länk
Sunshine från Garagehuset, 14k ink. moms och frakt.
Kräver tryckluft, ingår kompressor om man vill.
En länk
(Jag är ingen återförsäljare)
edit: korrigerat en länk.
Jag lägger upp det jag kommit fram till så kanske det dyker upp lite bra feedback.
Det är dock låglyftande saxlyftar.
Saker att tänka på, enligt mig som dock aldrig haft en lyft.
- säkerhetsspärren, finns idag som elektrisk och kräver då ingen separat tryckluft.
- Förbindelse mellan lyftarna, finns med två, en eller ingen fast förbindelse.
Skall man gjuta ner den bör man inte ha fast förbindelse på två ställen t.ex.
- Om man vill kunna flytta runt lyften, de mobila har fast förbindelse fram och bak.
Dyra men bra, kanske inte prisvärda för hemma/hobby-bruk:
------------------------------------------------------------------------
Stenhöj MagiX 30 LS
Har inte begärt hem pris men tippar på 30k plus moms.
En länk
Nussbaum Sprinter Express Mobil
Har inget pris men tippar på 25-30k plus moms.
En länk
Nussbaum Sprinter NT
Ingen förbindelse utöver hydrauliken.
Dubbla hydraulsystem vilket gör att inga säkerhetsspärrar krävs samt att man då har en helt steglös nivåreglering.
Ännu dyrare?
En länk
Övriga (kinamodeller?)
----------------------------------------------------------------------
SF-L-3000 new, 17k ink. moms
Fast förbindelse fram och bak samt elektrisk spärr och flyttbar med hjul som ingår.
En länk
Twinbusch S3-10, 22k ink. moms
Som ovan typ, men med någon (kvalitets?)-koppling till Germany
En länk
Pela servicelyft från Verktygsboden 18.500 ink moms (kampanj)
Kräver tryckluft.
En länk
EISENHAMMER GERMANY ST-7530, 20k ink moms
Flyttbar Saxlyft super låg profil (115mm), kräver tryckluft.
En länk
OMA 537/2, 32k ink. moms.
Låga körbanor - endast 95 mm, dubbla hydraulsystem och därmed utan mekaniska spärrar.
En länk
Sunshine från Garagehuset, 14k ink. moms och frakt.
Kräver tryckluft, ingår kompressor om man vill.
En länk
(Jag är ingen återförsäljare)
edit: korrigerat en länk.
Last edited by Dr_Pepper on 2016-12-05 00:07:59, edited 1 time in total.
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Jag har en 2 pelar lyft av den billigare sorten och visst det går inte så bra att få in armarna under bilarna om dom är låga men jag har klarat mig bra med ett par 45x195 regelbitar att köra upp på
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Vad menar du med det sista?Sunshine från Garagehuset, 14k ink. moms och frakt.
Kräver tryckluft, ingår kompressor om man vill.
Funderar på en dylik lyft nämligen.
/Janne
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
De har en bonus-stege, ju dyrare pryl du köper ju dyrare bonus-produkt får du välja.Borken wrote:Vad menar du med det sista?Sunshine från Garagehuset, 14k ink. moms och frakt.
Kräver tryckluft, ingår kompressor om man vill.
Funderar på en dylik lyft nämligen.
/Janne
I fallet 14.000:- så kan man välja en luftkompressor, bland mycket annat.
Bara att lägga lyften i varukorgen så dyker bonusstegen upp.
/Patrik
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Great! Då återstår väl frågan vilken kvalite lyftenn håller 

- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Nån av er kan väl prova så vet jag vilken jag ska välja till nästa år
Undra hur man gör med reservdelar till en noname kinalyft om det väl behövs. Där borde tex biltema förhoppningsvis vara bättre, dom har ju en liknande lyft fast dyrare.

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
Frågan är vad man behöver för reservdelar, packboxar borde gå att hitta på hydroscand resten är väl en fråga för svarv och svets 
Jag överväger nån av anabintvarianterna, sunshine ger lite dåliga vibbar...

Jag överväger nån av anabintvarianterna, sunshine ger lite dåliga vibbar...
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Angående saxlyftar
För min del kommer det bli så att jag kommer börja med en lite billigare tvåpelarlyft. Eventuellt gjuter jag ner en saxlyft i facket bredvid i senare skede.
Prioriterar just nu att bli färdig med verkstaden då jag har en massa projekt som bara står och väntar.
Tänkte göra en projekttråd faktiskt av verkstaden så fort bygget påbörjas vilket blir närsomhelst egentligen. Rivningen ska påbörjas innan årsskiftet.
Prioriterar just nu att bli färdig med verkstaden då jag har en massa projekt som bara står och väntar.
Tänkte göra en projekttråd faktiskt av verkstaden så fort bygget påbörjas vilket blir närsomhelst egentligen. Rivningen ska påbörjas innan årsskiftet.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users