924 startar och går i 4 sekunder
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
924 startar och går i 4 sekunder
Tja! Min 924 startar lätt och går i ca 4 sekunder. Pump och filter bytt. Finns det några kända fel eller har några tankar? Ska montera en bränsletrycksmätare och kolla trycket. Någon tipsade mig om ett membran som satt vid insuget nära topedväggen som kunde spricka.
tack på förhand-
tack på förhand-
- Tanso
- S-Poster
- Posts: 76
- Joined: 2015-08-25 11:51:29
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Hmm dör den även om du håller gasen ett tag? Om en 924 har stått ett tag så kan kallstartsfunktionerna sluta fungera. Behöver lite manuell gas innan den klarar tomgång själv,
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Gissar sm alltid på en vakuumläcka, kolla slangar!
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Säkert någon vakuumläcka, tog bort soppaslangen från filtret till den där fördelaren ut till spridarna. Jag tyckte att det va lite dåligt tryck i den men vet ej hur det brukar vara. sitter det 2 pumpar på 924orna? en i tanken och en utanför?
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Antal pumpar varierar beroende på årsmodell tror jag, på min (-81:a) sitter bara det bara en.
Hör du pumpen gå? Kan ju vara det eländiga bränslerelät också.
Hör du pumpen gå? Kan ju vara det eländiga bränslerelät också.
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Det är en -79. Det sitter en extern pump direkt efter tanken. Den surrar och går. Sen finns det något som jag tror är en pump som sitter i tanken. "sitter 2 poler och surrar när man strömsätter den". Dock tycker jag att det känns rätt onödigt med 2 pumpar på 10cm mellanrum. Den i tanken låter lite mörkare och låter som att den får mer motstånd.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Borde vara en matarpump/förpump etc....
Hade en sån på min gamla golf cab-85. Hade ingen större betydelse så länge det var bra med bensin i tanken.
Lite bensin i tanken och gaspådrag så var det märkbart.
Bytte "några" st sådana under åren.......
Kan vara värt att testa. Har du mycket bensin i tanken? Gammalt igensatt bränslefilter borde kunna ge liknande symptom.
/Anders
Hade en sån på min gamla golf cab-85. Hade ingen större betydelse så länge det var bra med bensin i tanken.
Lite bensin i tanken och gaspådrag så var det märkbart.
Bytte "några" st sådana under åren.......

Kan vara värt att testa. Har du mycket bensin i tanken? Gammalt igensatt bränslefilter borde kunna ge liknande symptom.
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924 startar och går i 4 sekunder
Om den startar och går någon sekund så startar den ju på kallstarts matningen som bara är precis vid uppstart. Sen ska vanliga spridarna sköta jobbet men verkar inte som de gör det här? Ta ur spridarna och kolla att flödet är som det ska?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Har du provat att starta den på startgas?
Lossa på snorkeln vid luftinsuget och spraya lite, sätt till baka snorkeln och provstarta.
Dör den fortfarande så får den inte soppa så det räcker. Då måste du mäta upp bränsletrycket.
Sitter inte snorkeln ordentligt så kan inte bränslevågen röra sig och då får inte spridarna någon soppa!
Lossa på snorkeln vid luftinsuget och spraya lite, sätt till baka snorkeln och provstarta.
Dör den fortfarande så får den inte soppa så det räcker. Då måste du mäta upp bränsletrycket.
Sitter inte snorkeln ordentligt så kan inte bränslevågen röra sig och då får inte spridarna någon soppa!
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Tack för alla svar!
Plockade isär den där "fuel dustributor" som den heter på engelska, vet inte vad det svenska ordet är. Den var helt igensatt med massa gegga av något slag. Antar att det var väldigt dålig bensin som satt sig. Rengjorde den och då startade den och gick tills jag stängde av den. Dock går den ganska dåligt nu. Antar att eftersom att det såg rätt illa ut där så lär det inte vara helt rent på andra ställen häller. Lämnade in spridarna på ultraljudstvätt och trycktestning igår så det ska bli spännande och se hur den går med dom nu. Filtret såg helt nytt ut men ska kolla på detdär ändå. Sitter väl förmodligen något filter i tanken också som man får plocka isär och rengöra.

Plockade isär den där "fuel dustributor" som den heter på engelska, vet inte vad det svenska ordet är. Den var helt igensatt med massa gegga av något slag. Antar att det var väldigt dålig bensin som satt sig. Rengjorde den och då startade den och gick tills jag stängde av den. Dock går den ganska dåligt nu. Antar att eftersom att det såg rätt illa ut där så lär det inte vara helt rent på andra ställen häller. Lämnade in spridarna på ultraljudstvätt och trycktestning igår så det ska bli spännande och se hur den går med dom nu. Filtret såg helt nytt ut men ska kolla på detdär ändå. Sitter väl förmodligen något filter i tanken också som man får plocka isär och rengöra.

-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Kollade på yotube för att se hur man trycktestade spridera hemma men alla hade byggt egna anläggningar med pumpar å slangar å allt, vilket jag inte orkade göra. Det slutade med att jag tog loss alla spridare och satte i dom i varsin pet flaska och sen körde den på startmotorn. bara en cylinder fick bensin och den fick verkligen inte mycket. Vet inte hur mycket det ska komma men antar att det inte bara ska komma till en (detta gjorde jag efter jag rengjorde "fuel distributorn". drog den korta slutsatsen att jag hade rengjort rätt och att det var spridarna som det var fel på. funkar den inte som jag vill nu så får jag plocka isär den där igen...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924 startar och går i 4 sekunder
Bränslefördelaren är väldigt svår att få tät när du plockar isär den. Och tydligen ska man inte blanda över och underdel från olika enheter. De är gjorda efter varandra. Jag har hållt på en del med dessa på min turbo.
Du är på rätt spår med testning av spridare. Men enklast är att att sätta en "jumper" kabel mellan två stift där bränslerelät sitter. Alltså du tar ut relät och gör en kabel med två flatstift som du använder för att tvångsköra matningen till pumpen. Kommer inte ihåg stiftnamnen men det är en kabel som ligger med konstant plusmatning och i motsatt sida är matningen till pumpen. Detta kan även användas när relät är trasig, vilket brukar vara en stor orsak till felsökning. Kika alltid det relät först..
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du är på rätt spår med testning av spridare. Men enklast är att att sätta en "jumper" kabel mellan två stift där bränslerelät sitter. Alltså du tar ut relät och gör en kabel med två flatstift som du använder för att tvångsköra matningen till pumpen. Kommer inte ihåg stiftnamnen men det är en kabel som ligger med konstant plusmatning och i motsatt sida är matningen till pumpen. Detta kan även användas när relät är trasig, vilket brukar vara en stor orsak till felsökning. Kika alltid det relät först..
Mvh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Om du plockar bort snorkeln så kan lyfta på plattan som styr bränsleflödet för hand. Lättare att se hur spridarna jobbar då. Det kan vara lättare att plocka bort luftfiltret och trycka upp plattan underifrån.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924 startar och går i 4 sekunder
Just det. Som taxiande säger måste du ju manövrera luftvågen manuellt..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 startar och går i 4 sekunder
Jag laddade upp en bild med numererade utgångar till spridarna. jag tycker att de beter sig väldigt konstigt.
Jag har plockat bort slangarna och banjobultarna och har dt helt öppet just nu. Jag kör på starten mendans någon anna kollar ifall det kommer bensin ur hålen. Det kommer bensin i alla hålen utom det som är närmast bränsletillförseln. dvs det kommer bensin i 2,3,4 men inte i 1. Däremot när jag trycker upp luftvågen efte att pumpen har gått så sprutar det ur första hålet men bara sipprar ur de andra... vad kan detta bero på? jag tycker att jag lyckats rengöra så gott som det går... Behöver jag mer soppatryck?
mvh
Jag har plockat bort slangarna och banjobultarna och har dt helt öppet just nu. Jag kör på starten mendans någon anna kollar ifall det kommer bensin ur hålen. Det kommer bensin i alla hålen utom det som är närmast bränsletillförseln. dvs det kommer bensin i 2,3,4 men inte i 1. Däremot när jag trycker upp luftvågen efte att pumpen har gått så sprutar det ur första hålet men bara sipprar ur de andra... vad kan detta bero på? jag tycker att jag lyckats rengöra så gott som det går... Behöver jag mer soppatryck?
mvh
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users