928 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

928 -79

#1 Post by henca »

Idag blev jag ägare till en 928 från 1979. Att jag högg på just denna bil var främst för att den har manuell låda vilket är ganska ovanligt på 928.

Bilen är som sagt från 1979, men någon gång, sannolikt kring 2011 byggdes bilen om så att den visuellt ser ut som en nyare 928 med stora baklysen. Själv hade jag föredragit en bil i orginalskick, dels för att bilar i orginalskick brukar värderas högre, men också för att jag tycker att de mindre och insjunkna bakljusen är snyggare.

ACn är ur funktion, jag har fått intrycket av att det är ett ganska vanligt fel som är ganska dyrt att fixa.

Under motorhuven hittar man någon spännande sladdhärva med något pålödat motstånd och lysdiod på ett par tåtar. Andra tåtar är ihoplödade och någon tåt hänger fritt. Jag gissar att denna sladdhärva har med något larm att göra. Tillsammans med sladdhärvan finns det även en vajer som inte är kopplad till något. Det kan ju knappast vara gasvajern då bilen går att köra, kan det kanske vara till någon farthållare?

Annars har jag muntligen fått veta fler småfel än vad jag minns: Tjärvande vindrutetorkare, vatten som läcker in i överkant av bakluckan, luft som pyser ur däcken, trasig tank-mätare, strulande fläkt-reglage, larm som krånglar, varningslampa som lyser efter att man använt handbromsen. Återstår att se vilka stora överaskningar man hittar, men än så länge är jag en ganska lycklig ägare av en manuell 928!

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 928 -79

#2 Post by Janne J »

Grattis till nya bilen!

Häftigt med dogleg-låda 8)

Farthållaren styrs från en extra spak under vindrutetorkarspaken om du har någon.

Kolla alla jordpunkter noga, många elfel har sitt ursprung där, finns bra beskrivningar på nätet var de sitter på din årsmodell.

Tankmätaren plockar du ur från bagaget, det finns en lucka i bagagerumsgolvet på högersidan, under den kommer du åt givaren. Om den stora plastmuttern är svår att lossa kan du använda en oljefilteravdragare med 3 armar som nyper när du drar åt den. Min såg ut som skit, Sanden hade en begagnad som jag köpte istället.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#3 Post by henca »

Janne J wrote:Grattis till nya bilen!
Tack och tack även för lyckönskningen i targa-tråden!
Janne J wrote:Häftigt med dogleg-låda 8)
Ja, det känns lite ovant. Man får liksom tänka till en gång extra när man t ex bromsar ned inför en korsning och skall lägga in tvåan. Hela tiden får man addera 1 och tänka "om jag skall ha i tvåan får jag växla dit trean sitter på en vanlig bil". En annan sak som är lite ovan är att kopplingspedalen sitter ganska högt. Det har flera gånger varit nära att jag trampat till under pedalen i stället för på pedalen.
Janne J wrote:Farthållaren styrs från en extra spak under vindrutetorkarspaken om du har någon.
När jag körde bilen idag så trevade jag lite med händerna och kände efter möjliga farthållarplaceringar. Mycket riktigt kände jag en mindre spak under vindrutetorkarspaken, men jag provade inte vad som hände om jag rörde på spaken. Antagligen är farthållaren ur funktion, jag skulle gissa att vajern är till farthållaren.
Janne J wrote:Kolla alla jordpunkter noga, många elfel har sitt ursprung där, finns bra beskrivningar på nätet var de sitter på din årsmodell.
Bra tips!
Janne J wrote:Tankmätaren plockar du ur från bagaget, det finns en lucka i bagagerumsgolvet på högersidan, under den kommer du åt givaren. Om den stora plastmuttern är svår att lossa kan du använda en oljefilteravdragare med 3 armar som nyper när du drar åt den. Min såg ut som skit, Sanden hade en begagnad som jag köpte istället.
Om jag förstått saken rätt är tankmätaren i instrumentpanelen utbytt för några år sedan. Vid tillfälle tänkte jag tanka fullt och sedan mäta resistans vid tankgivaren under bagaget. Min gissning är att man skall få olika ohm vid full och tom tank. Men vet någon vilka ohm som är rätt för tom och full tank? En sådan mätning skulle visa om givaren är dålig utan att man ens behöver skruva loss den. Nästa steg, om de visar sig att tankgivaren ger fel värden blir att skruva loss den. Innan jag ger mig på något sådant kanske jag bör se till att ha eventuell ny packning till hands.

Tyvärr har min semester blivit lite felplanerad... Det var inte riktigt planerat att jag skulle köpa bil just idag, den råkade bara dyka upp nu. I morgon försvinner jag iväg från bilen några dagar, jag kommer längta tillbaka till bilen!

m v h Henrik

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 928 -79

#4 Post by Janne J »

Här har du manualerna: http://www.ligeti.com/928/" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#5 Post by [Bobo] »

Grattis! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#6 Post by henca »

Janne J wrote:Här har du manualerna: http://www.ligeti.com/928/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack! När jag kommer hem till mitt bredband skall jag ladda ned pdf-filerna och lägga i min katalog för Porsche-dokument.

Tack även till Bobo för grattis-önskningen!

Bland alla små och stora fel vet jag dock nu vilket som har högst prioritet. När jag provkörde bilen noterade jag att varningslampan för låg kylnivå lyste. Då jag påpekade det sade säljaren något i stil med att "det var lugnt, den där lampan brukar alltid lysa, nej vänta förresten, inte den lampan...". Den lampa som alltid brukade lysa var den röda varningslampan i mitten, den kunde man nollställa med en knapp på instrumentbrädan.

Han frågade mig om jag visste vad det skulle vara för glykol och jag sade att eftersom det var en aluminiummotor skulle den ha röd glykol. Dagen därpå när vi slutförde köpet hade jag med mig en liter nyköpt röd glykol och då vi öppnade locket till expansionskärlet var det helt tomt. Vi hällde i en liter glykol och 1.5 l vatten villket fyllde expansionskärlet. Ca 10 mil senare när bilen svalnat kontrollerade jag kylnivån. Den goda nyheten var att nivån fortfarande var ungefär lika hög som tidigare. Den dåliga nyheten var att kylvätskan består av en brun sörja. Jag hoppas att det inte är olja utan att det tidigare var blå glykol i kylaren som jag nu blandat med röd glykol. Man skall inte blanda olika sorters glykol. Om någon vecka får jag se till att kylsystemet blir ursköljt innan jag kör mer med bilen. Jag hittade en beskrivning på http://dwaynesgarage.norcal928.org/1988 ... cedure.htm men mekmöjligheterna där bilen står nu är ganska begränsade, kanske försöker jag köra bilen till någon verkstad.

m v h Henrik

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 928 -79

#7 Post by Janne J »

Kylsystemet är det största jag någonsin stött på i en vanlig bil, 16 liter!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 928 -79

#8 Post by Ragnar Joensen »

Som 928 fantast vill jag tipsa om denna bik.

Den beskriver utvecklingen av 928 från först början på tidigt 70-tal.

http://jenniskens.livedsl.nl/Brochures/ ... 28Book.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Project 928.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#9 Post by henca »

Janne J wrote:Kylsystemet är det största jag någonsin stött på i en vanlig bil, 16 liter!
Då kanske jag kan hoppas på att motorn inte tagit någon skada när den körts med 2.5 liter för lite kylvätska.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#10 Post by henca »

Ragnar Joensen wrote:
Project 928.jpg
Tack för PDF-länken och boktipset! ISBN 3879435189 verkar fortfarande gå att få tag i som ny bok, det blir kanske till att önska sig en sådan i julklapp...

m v h Henrik

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 928 -79

#11 Post by Ragnar Joensen »

henca wrote:
Ragnar Joensen wrote:
Project 928.jpg
Tack för PDF-länken och boktipset! ISBN 3879435189 verkar fortfarande gå att få tag i som ny bok, det blir kanske till att önska sig en sådan i julklapp...

m v h Henrik
Önska kan man alltid :-)

http://m.ebay.com/itm/1978-1977-Porsche ... Ciid%253A4" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#12 Post by henca »

Idag återsåg jag äntligen min 928 igen efter att ha varit borta från den nästan en vecka. Dessutom fick jag låna en tvåpelarlyft och tömde ur kylvätskan genom de tre tömningspluggarna.

Till min förvåning såg kylvätskan oförskämt fräsh ut, den var dessutom röd. Där föll min teori om att klegget kom från att jag hällt röd glykol i blå glykol. Tillbaka med pluggarna, i med vatten och kylarrens. Då är det återigen brunt klegg i expansionskärlet. Det bruna klegget verkar bara vara i expansionskärlet med tanke på hur fin den urtappade kylarvätskan var. Dessutom blev jag inte av med klägget när jag tömde ur kylsystemet.

Efter lite bök för att få ur luftbubblor ur systemet blev det en liten tur för att låta kylarrenset skölja igenom systemet. I morgon skall jag låna tvåpelarlyften igen för att tömma kylarrens-lösningen och fylla på vatten och glykol. Även om nu inte detta hjälper för att bli av med klegget kan jag åtminstone vara trygg i kunskapen att större delen av kylvätskan är frisk och inte består av någon blandning av olika glykolsorter.

m v h Henrik

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 928 -79

#13 Post by gtBen »

Grattis
Kul att du har fått tag på något ståndsmässigt att åka i, en 928 har alltid hägrat 8)

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#14 Post by henca »

gtBen wrote:Grattis
Kul att du har fått tag på något ståndsmässigt att åka i, en 928 har alltid hägrat 8)
Tack! Den här 928an blev inte så mycket dyrare än min "944-budget" på 40 kkr, den kostade 67 kkr privat på blocket. Sen kommer det ju tillkomma en del fix... Idag fick jag ur kylar-rensen och hälde i ny kylvätska, jag har också bytt gasdämparna till bagageluckan.

Nästa steg i prioritetsordningen blir nog att försöka få ordning på tankmätaren. Tankgivaren såg gammal ut, jag beställde en ny från ferdinand, hoppas att det hjälper. Hur många ohm det skall vara från tankgivaren vid olika nivåer har jag inte lyckats läsa mig till.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 928 -79

#15 Post by henca »

Ju mer desto bättre! Så tycks någon tidigare vårdnadshavare ha resonerat när det gäller åtdragningsmomentet för hjulmuttrarna. Nu kan jag visa varför man inte skall dra sina hjulmuttrar av aluminium med mer än 130 Nm. Två av fem hjulmuttrar på mitt vänstra framhjul har blivit avdragna. På första bilden visas en hel hjulmutter bredvid en trasig hjulmutter.

Delen som saknas på hjulmuttrarna sitter kvar på hjulet och håller kvar fälgen då även den delen av hjulmuttern har gängor.

Har ni något tips på hur man får bort hjulen nu? Helst utan att skada fälg eller bult... Kanske är detta något som jag inte klarar själv, men vart kan man lämna ifrån sig bilen för att fixa en sån här sak?

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]