Göra 924 -78 snabb på bana
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2016-07-13 23:11:47
- Telefon: 0706502601
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skellefteå
- Contact:
Göra 924 -78 snabb på bana
Hej , vi har köpt en 924-78 125hk och ska delta I en bantävlong I Norrland med standard bilar, men det det finns regler: inte trimma, inte coliover, standar storlek på bromsskivor och orginal rutor. Så vi vill få tips hur vi ska få den snabbare på banan, topfarten på banan ca 160.
Hur vi Optimera motorn, luftburk och avgassystem fritt.
Fjädring för bana.
Bromsar.
Vi är tacksamma för alla tips
//
Nybörjare på banan
Hur vi Optimera motorn, luftburk och avgassystem fritt.
Fjädring för bana.
Bromsar.
Vi är tacksamma för alla tips
//
Nybörjare på banan
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
Bästa sättet att trimma, är att lätta. Riv allt ur bilen, och montera skalstol, och även till passageraren, om ni inte kan köra med enbart förarstol. Ni skall relativt lätt komma under 1.000 kg.
Skaffa också lätta hjul, eftersom det suger kraft att den redan svaga motorn skall varva upp extra kilo.
Byt alla bussningar i chassit.
Skaffa också lätta hjul, eftersom det suger kraft att den redan svaga motorn skall varva upp extra kilo.
Byt alla bussningar i chassit.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2016-07-13 23:11:47
- Telefon: 0706502601
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skellefteå
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
Tack för tipsen, vi kommer att lätta det som inte behövs.
Vart köper man bussningar?
Vart köper man bussningar?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
Förslag på recept :
5vxl låda, bästa trimmet! Gör stor skillnad i slutfart på rakan
25,5 mm torsionstavar bak från 968
250# fjädrar fram, går att åstadkomma från biltema eller köpa mina beggade weltmeisterfjädrar.
Större krängare från 968/944turbo s
Superlätta fälgar från Citroën c5, 15'' plåtfälgar i aluminium, grymt lätta.
Lätta!!
Mycket negativ camber
Riktigt bra bromsbelägg typ hawk hp+, samt renoverade ok
Oljekylare
Sänk bilen lagom, inte för mycket.
Kan ni låna bredbandslambda, så gör det och se att ni får ca afr12, 7 för mest effekt.
Sen är såklart viktigaste trimmet förarträming!!!
Lycka till!
5vxl låda, bästa trimmet! Gör stor skillnad i slutfart på rakan
25,5 mm torsionstavar bak från 968
250# fjädrar fram, går att åstadkomma från biltema eller köpa mina beggade weltmeisterfjädrar.
Större krängare från 968/944turbo s
Superlätta fälgar från Citroën c5, 15'' plåtfälgar i aluminium, grymt lätta.
Lätta!!
Mycket negativ camber
Riktigt bra bromsbelägg typ hawk hp+, samt renoverade ok
Oljekylare
Sänk bilen lagom, inte för mycket.
Kan ni låna bredbandslambda, så gör det och se att ni får ca afr12, 7 för mest effekt.
Sen är såklart viktigaste trimmet förarträming!!!
Lycka till!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
Helt enig med ovanstående.
Beroende på hur gatlegal bilen måste vara skulle ni kunna vara rätt extrema vad gäller lättningen. Lusläs reglementet; behövs lampor, backluckan, det långa avgasröret, den stora tanken osv. Kan tex icke bärande förstärkningar i motorhuv tas bort?
Gällande motor så blir det svårt då den inte får trimmas. Kolla att alla värden är enligt specifikation: bränsletryck, tändning och kompression. Kolla att spridarna ger lika mycket och att sprutbilden är dimma och inte stråle.
OM du är tillåten att "blueprinta" skulle jag rekommendera en Dremel för att snygga till kanalerna på insugssidan i toppen. Dvs jämna till övergången från gjutgods till bearbetad yta ovanför ventilen. Får du slipa ventilsätet gör ett trestegsjobb MYCKET på ett plant 924 topplock. Balansera veven, vevstakarna, svänghjul och tryckplatta. Lättat svänghjul gör underverk på de lägre växlarna! Grenröret är vettigt för ändamålet, MEN kollektorn är för trång. Längden på avgasröret efter kollektorn gör mycket för vrid och effekt. Inte mer än 2" i diameter och en stor dämpare.
Gasspjället är trångt och Audi har större. En mer extrem variant som jag tänk prova själv är att bygga om k-jet till mekanisk insprutning. Då slipper du det 10%iga tryckfallet över luftvågen. Ta bort gasspjället och dra gaswiren direkt mot luftvågen. Nackdelen är att du inte kan trampa gasen i botten från lägre varv, då motorn dör pga för fet bränsleblandning.
Om maxhastigheten är 160km/h hade jag satt på så små breda hjul som överhuvudtaget är möjligt. Växellådan blir därmed mer tätstegad vilket ger bättre acceleration. Dessutom sänker du tyngdpunkten på bilen UTAN att geometrin i hjulupphängningen förstörs. Små hjul är lätta hjul och ett par kilo här märks. Ett par fläskiga 13 tummare från en Lotus Seven? Dvs Ford Escort saker.
Ebay säljer en uppsjö av polyflexbussningar, men personligen hade jag gått på delrin avsedda för Golf mkI. Finns för framvagnens främre och bakre fäste. Fjädrerbenslagringen skulle jag välja 944 turbo om priset var rätt. GAZ, Ground Control, Lindsay, Elephant Racing mm säljer fasta ställbara vilka kostar $$$.
En hjulinställning med så mycket camber som möjligt fram och bak, dvs 2-3 grader. Max caster. Ett par millimeter toeout fram och ett par millimeter toe in bak på en kurvig bana.
R-däck!
Beroende på hur gatlegal bilen måste vara skulle ni kunna vara rätt extrema vad gäller lättningen. Lusläs reglementet; behövs lampor, backluckan, det långa avgasröret, den stora tanken osv. Kan tex icke bärande förstärkningar i motorhuv tas bort?
Gällande motor så blir det svårt då den inte får trimmas. Kolla att alla värden är enligt specifikation: bränsletryck, tändning och kompression. Kolla att spridarna ger lika mycket och att sprutbilden är dimma och inte stråle.
OM du är tillåten att "blueprinta" skulle jag rekommendera en Dremel för att snygga till kanalerna på insugssidan i toppen. Dvs jämna till övergången från gjutgods till bearbetad yta ovanför ventilen. Får du slipa ventilsätet gör ett trestegsjobb MYCKET på ett plant 924 topplock. Balansera veven, vevstakarna, svänghjul och tryckplatta. Lättat svänghjul gör underverk på de lägre växlarna! Grenröret är vettigt för ändamålet, MEN kollektorn är för trång. Längden på avgasröret efter kollektorn gör mycket för vrid och effekt. Inte mer än 2" i diameter och en stor dämpare.
Gasspjället är trångt och Audi har större. En mer extrem variant som jag tänk prova själv är att bygga om k-jet till mekanisk insprutning. Då slipper du det 10%iga tryckfallet över luftvågen. Ta bort gasspjället och dra gaswiren direkt mot luftvågen. Nackdelen är att du inte kan trampa gasen i botten från lägre varv, då motorn dör pga för fet bränsleblandning.
Om maxhastigheten är 160km/h hade jag satt på så små breda hjul som överhuvudtaget är möjligt. Växellådan blir därmed mer tätstegad vilket ger bättre acceleration. Dessutom sänker du tyngdpunkten på bilen UTAN att geometrin i hjulupphängningen förstörs. Små hjul är lätta hjul och ett par kilo här märks. Ett par fläskiga 13 tummare från en Lotus Seven? Dvs Ford Escort saker.
Ebay säljer en uppsjö av polyflexbussningar, men personligen hade jag gått på delrin avsedda för Golf mkI. Finns för framvagnens främre och bakre fäste. Fjädrerbenslagringen skulle jag välja 944 turbo om priset var rätt. GAZ, Ground Control, Lindsay, Elephant Racing mm säljer fasta ställbara vilka kostar $$$.
En hjulinställning med så mycket camber som möjligt fram och bak, dvs 2-3 grader. Max caster. Ett par millimeter toeout fram och ett par millimeter toe in bak på en kurvig bana.
R-däck!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
... man blir nästan sugen att skaffa en trist 924 själv och banpreppa skoningslöst (dock precis inom besiktningsbarhet), när man läser alla optimeringsmöjligheter som finns inom rimligt ekonomiskt räckhåll.

Blocket-knarkande nästa!


Blocket-knarkande nästa!
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2016-01-27 22:03:32
- Bilmodell: 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
Bilen du bygger klasser perfekt inn i 944 Cup! Du bør kjøre med oss i Porsche Sports Cup Scandinavia hvor "944 Cup" er en egen klasse for biler med standard motor og standard fjäderben.
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2016-07-13 23:11:47
- Telefon: 0706502601
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skellefteå
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
Kanon tips, vi behöver inte besiktiga enligt gatreg, däremot får vi inte Heller kapa för att lätta men det står inget om hålborra ☺ vi måste ha minst folkrace båge, ska vi passa på och styva upp med extra stag I bågen eller är chassit styvt nog orginal?
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
.......
Last edited by Henka_E on 2016-07-18 20:44:28, edited 1 time in total.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Göra 924 -78 snabb på bana
Man blir mycket sugen på en 924.... Mycket sugen.Lägg upp en tråd om bilen!
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]