I mitt dammsugande efter kunskap om vad som är "den rätta oljan" snubblade jag på den här väldigt långa och detaljerade tråden om ämnet. "Motor Oils - It Is So Very Misunderstood": http://www.minimania.com/Motor_Oils_-_I ... understood" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag ska byta olja nu och har tänkt "det kan väl inte skada att köra 10w-50 eller t.o.m. 10w-60 även om jag som bäst kör lite för inspirerat på skogsvägar/motorvägen", men kontentan av ovanstående är (för er som inte orkar läsa):
– Bilmotorer är designade för att oljans arbetstemperatur ska vara ca 100 grader och då ha en viskositet på 10.
– Det största slitaget på en motor sker vid start när den är kall. Därför bör man välja en motorolja som är lättflytande vid startup.
– Har man problem med kylning eller läckor så är det problem som inte bör lösas genom att välja en tjockare olja (om man inte kör racing där temperaturen ofrånkomligen går upp), utan genom att fixa kylning/läckor.

Personen som har skrivit inläggen kör (enligt honom själv) 0w/20 i sin 575 Maranello, 5w/20 i en Murcielago, och 0w/30 i sin Enzo Ferrari.
Själv funderar jag nu på att lämna tillbaka de 10w/50 och 10W/60 jag köpte för att välja mellan, och istället köra på 5w/40 eller 5w/50. Vad säger ni? Jag vet att detta är en oändlig diskussion men tyckte att inlägget jag länkar till var väldigt tänkvärt (och långt).