931 - 79 aka 941
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
931 - 79 aka 941
Hej.
Jeg vil lige vise lidt af det jeg går og roder med derhjemme.
Grundlaget for mit byggeri er en 931 fra 1979, og så er den kraftigt inspireret af "Raceboy" - Peeps turboladede 924.
Bilen kommer til at køre med en 2.0 liters motor med følgende modifikationer:
- 924 N/A stempler.
- 931 topstykke.
- VEMS motorstyring, lavet af Peep.
- 600 cc dyser.
- Vandkølet turbo fra en 2,9 liters turbo diesel med intern wastegate på 0,9 bar.
- Turboen placeret på den anden side af motoren lige som på en 951.
- 3" rustfri udstødning fra turbo og bagud.
- Frontmonteret intercooler.
- Oliekøler fra 968.
- Aluminiumskøler fra 944.
- Aluminium svinghjul fra Fidanza - 3,4 kg i stedet for 7,9 kg
- Aluminium trykplade 3032.015.399 fra 911
- Koblingsplade/lamel med special belægning lavet i samarbejde med ww.9xx.dk
For at få den rigtige kompression med N/A stempler og 931 top har jeg fået slebet 1,5 mm af blokken, dvs Komp: 8,3:1.
Motorstyringen bliver lavet med 2 programmer, et med 0,9 bars ladetryk og et med 1,4 bar - målet er lige i underkanten af 300hk.
Derudover er der lidt andre ændringer på drivlinien:
951 S bagbro ombygget til smal sporvidde, samt frontspindler fra en 951 1986 så den smalle sporvidde bliver i behold.
Derudover M030 bremser og M030 krængnings stabilisatorer fra 951.
Gearkasse fra 951 S med spær.
Karosse:
- Speciel frontlæbe med plads til intercooler, oliekøler, og vandkøler til turbo.
- Bagkofanger fra DP
- Det originale luftindtag i motorhjelmen er flyttet for at køle ved turbo.
- Late forrude fra en 944, dvs jeg slipper for alulister rundt om forruden som det er standard på en 924.
Det hele er i gang med at blive bygget lige så stille og roligt når jeg har tid til det, og der bliver langsomt fundet på nye ideer, det som er nævnt pt. er det som er indkøbt til bilen og som jeg regner med at få monteret.
Billeder vil dukke op efterhånden.
Jeg vil lige vise lidt af det jeg går og roder med derhjemme.
Grundlaget for mit byggeri er en 931 fra 1979, og så er den kraftigt inspireret af "Raceboy" - Peeps turboladede 924.
Bilen kommer til at køre med en 2.0 liters motor med følgende modifikationer:
- 924 N/A stempler.
- 931 topstykke.
- VEMS motorstyring, lavet af Peep.
- 600 cc dyser.
- Vandkølet turbo fra en 2,9 liters turbo diesel med intern wastegate på 0,9 bar.
- Turboen placeret på den anden side af motoren lige som på en 951.
- 3" rustfri udstødning fra turbo og bagud.
- Frontmonteret intercooler.
- Oliekøler fra 968.
- Aluminiumskøler fra 944.
- Aluminium svinghjul fra Fidanza - 3,4 kg i stedet for 7,9 kg
- Aluminium trykplade 3032.015.399 fra 911
- Koblingsplade/lamel med special belægning lavet i samarbejde med ww.9xx.dk
For at få den rigtige kompression med N/A stempler og 931 top har jeg fået slebet 1,5 mm af blokken, dvs Komp: 8,3:1.
Motorstyringen bliver lavet med 2 programmer, et med 0,9 bars ladetryk og et med 1,4 bar - målet er lige i underkanten af 300hk.
Derudover er der lidt andre ændringer på drivlinien:
951 S bagbro ombygget til smal sporvidde, samt frontspindler fra en 951 1986 så den smalle sporvidde bliver i behold.
Derudover M030 bremser og M030 krængnings stabilisatorer fra 951.
Gearkasse fra 951 S med spær.
Karosse:
- Speciel frontlæbe med plads til intercooler, oliekøler, og vandkøler til turbo.
- Bagkofanger fra DP
- Det originale luftindtag i motorhjelmen er flyttet for at køle ved turbo.
- Late forrude fra en 944, dvs jeg slipper for alulister rundt om forruden som det er standard på en 924.
Det hele er i gang med at blive bygget lige så stille og roligt når jeg har tid til det, og der bliver langsomt fundet på nye ideer, det som er nævnt pt. er det som er indkøbt til bilen og som jeg regner med at få monteret.
Billeder vil dukke op efterhånden.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Lidt billeder:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Ohhhh. Den DP Kofångaren var fin. Gillade grenröret med.
Hur leder du grenrör fram till turbon?
Hur leder du grenrör fram till turbon?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Ja dp kofangeren er jeg også glad for at jeg fandt i UK.
Røret fra grenrøret bliver ført bagom koblingshuset og under starteren eller også laver jeg starteren ligesom på en 924 N/A så starteren kommer til at sidde under grenrøret, det giver mere plads til at føre røret om til turboen.
Jeg har ikke lavet røret endnu.
Røret fra grenrøret bliver ført bagom koblingshuset og under starteren eller også laver jeg starteren ligesom på en 924 N/A så starteren kommer til at sidde under grenrøret, det giver mere plads til at føre røret om til turboen.
Jeg har ikke lavet røret endnu.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Så fik jeg koblingspladen hjem.
Det er den originale koblingsplade som er blevet modificeret med carbon belægning og hårdere fjedre.
Det er den originale koblingsplade som er blevet modificeret med carbon belægning og hårdere fjedre.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Lidt nye stumper er dukket op.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- jesper
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2014-07-01 07:02:00
- Bilmodell: 944 N/A 2,7l
- Årsmodell: 1989
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Ojojoj, vilka säten!
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Så kom jeg lidt videre med projektet i dag, crossover pipe og downpipe blev svejst og prøvemonteret og pakket i heat wrap - der er ikke meget plads ned forbi motorophæng og ratstammen under indsugningen, men det lykkedes at lave downpipe i 3"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Lidt flere billeder af motor, 951 bagbro og M030 bremserne.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Så skete der langt om længe lidt mere med bilen
Udstødning lavet med butterfly ventil så man kan vælge lyddæmper til/fra og klargjort til sidepipe...
Udstødning lavet med butterfly ventil så man kan vælge lyddæmper til/fra og klargjort til sidepipe...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Addict
- Posts: 1433
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Snyggt och intressant!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4634
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Kul! Har länge velat montera cutout, för att kunna få mer ljud bär man vill. Köpte du nåt på ebay eller vad är det för variant?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Ja det er bare et y-stykke og ventil købt på ebay i 3"(76mm).
Resten er 1,6 mm tykt 3" rustfrit rør, det er tig-svejst sammen.
Nu må vi se hvordan det bliver - jeg har det sjovt med at finde på noget nyt og anderledes til denne bil. Ikke meget af dette bygge der er "of the shelf solutions"
- Bobby
- S-Poster
- Posts: 68
- Joined: 2018-09-17 19:35:03
- Bilmodell: Porsche 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Spännande projekt!
Bobby Green
I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990
I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2013-08-10 15:29:52
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 - 79 aka 941
Så blev udstødningen næsten færdig. Der skal lige laves lidt ophæng og så skal der skæres lidt af afgangsrøret og fuldsvejses.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users