Bränsleproblem, 924 NA 1979
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Bränsleproblem, 924 NA 1979
Tja!
Behöver er expertis, har panik inför besiktning på fredag morgon.
Symptom:
Motorn går runt men startar ej. Gnista finns, motorn hostar till och går så länge man matar den med startgas, bränsle verkar ej finnas.
Bränslefilter är bytt, gjorde ingen skillnad. Har ännu inte mätt upp bränslepumpens kapacitet!
Finns lite mer info om vad som är testat och inte på slutet av denna tråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6579&start=323
Jag läser svar både här och på rejsa.nu så snälla hjälp mig få snurr på min bil!
Mvh
Mangan
Behöver er expertis, har panik inför besiktning på fredag morgon.
Symptom:
Motorn går runt men startar ej. Gnista finns, motorn hostar till och går så länge man matar den med startgas, bränsle verkar ej finnas.
Bränslefilter är bytt, gjorde ingen skillnad. Har ännu inte mätt upp bränslepumpens kapacitet!
Finns lite mer info om vad som är testat och inte på slutet av denna tråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6579&start=323
Jag läser svar både här och på rejsa.nu så snälla hjälp mig få snurr på min bil!
Mvh
Mangan
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
Om jag har förstått problemet rätt så har du bränsletryck fram till bränslefördelaren men inget ut mot spridarna.
Jag hade liknande problem med min (som har stått avställd i 10år).
vad som var felet på min var att kolven som styrbränsle mängden ut ur bränslefördelaren hade hängt sig i stängt läge .
Så om du inte provat tidigare kan du skruva loss och lyfta på bränslefördelaren och se om kolven glider ur eller inte .
Jag hade liknande problem med min (som har stått avställd i 10år).
vad som var felet på min var att kolven som styrbränsle mängden ut ur bränslefördelaren hade hängt sig i stängt läge .
Så om du inte provat tidigare kan du skruva loss och lyfta på bränslefördelaren och se om kolven glider ur eller inte .
/Anders
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Okänd burk är styrtrycksregulatorn
Även om kolven hängt sig så bör det komma soppa ur kallstartsventilen som borde göra att bilen vill tända lite grann ivf.
Känns som det inte kommer soppa alls fram, eller att ena av pumparna inte går
Bygla reläet, och tryck/lyft i luftvägen om du ska kolla spridarna.
Även om kolven hängt sig så bör det komma soppa ur kallstartsventilen som borde göra att bilen vill tända lite grann ivf.
Känns som det inte kommer soppa alls fram, eller att ena av pumparna inte går
Bygla reläet, och tryck/lyft i luftvägen om du ska kolla spridarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Anders: Bränslefördelaren är den del där slangarna till spridarna sitter anslutna - är det rätt? Kan jag lossa det locket från resten av K-jet-enheten utan att få mer problem med mekaniska delar som trillar ut?
Pär: Tack, då vet jag. Svar ja, bilen hostar till emellanåt även utan startgas så jag har antagit att det kommer lite bränsle kommer det ur kallstartsventilen.
Spontant känns det som att det är soppa fram till K-Jet-enheten, men inget/väldigt lite i returslangen eller ut till spridarna.
Om nålen i bränslefördelaren har hängt sig, borde det inte vara full tryck tillbaka i returlednignen då???
Strålande tips, keep 'em coming! *tumme upp!*
Mvh
Mangan
Pär: Tack, då vet jag. Svar ja, bilen hostar till emellanåt även utan startgas så jag har antagit att det kommer lite bränsle kommer det ur kallstartsventilen.
Spontant känns det som att det är soppa fram till K-Jet-enheten, men inget/väldigt lite i returslangen eller ut till spridarna.
Om nålen i bränslefördelaren har hängt sig, borde det inte vara full tryck tillbaka i returlednignen då???
Strålande tips, keep 'em coming! *tumme upp!*
Mvh
Mangan
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Har testat detta, även med byglat relä och att jag lyfter luftvågen manuellt så öppnar inte spridarna.Pär Hylander wrote:Bygla reläet, och tryck/lyft i luftvägen om du ska kolla spridarna.
Fick hjälp att rengöra spridarna i ultraljudstvätt och vi testade att mata dom med lite 5-56 och ge dom en lagom dos tryckluft för att se att de öppnade och duschade jämnt. Alla var OK i det testet, bara en som hade aningens ojämn spridarbild.
Mvh
Mangan
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Anders, så kolven borde röra sig lätt när jag monterar isär luftmätaren och b-fördelaren? OK, jag ska försöka testa detta, kan välan inte bli sämre iaf...
En sak till som jag ska kontrollera (när jag kommer till garaget om nån timme) är att alla slangar bak vid tanken ser OK ut och inte är vikta på nåt sätt... Om returen är tilltäppt så borde jag inte få nåt flöde tillbaka i den, tänkte jag...
Mvh
Mangan
En sak till som jag ska kontrollera (när jag kommer till garaget om nån timme) är att alla slangar bak vid tanken ser OK ut och inte är vikta på nåt sätt... Om returen är tilltäppt så borde jag inte få nåt flöde tillbaka i den, tänkte jag...
Mvh
Mangan
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Uppdatering:
Kolven i bränslefördelaren rör sig lätt och fint! Såg fin ut också...
Pumpkapacitet är uppmätt bak vid bränsletanken pga att jag inte hittade nån anslutningsslang som passade att koppla på efter bränslefiltret i motorrummet. Flödet är runt ½ PET-flaska (dvs 75 cl) på cirka 20 sekunder, ska vara den mängden på 30 sekunder för att pumpen ska vara OK.
Alla slangar bak vid tanken ser helt OK ut, inga vikningar eller konstigheter...
Mer förslag? Bränsletrycksregulatorn känns som en möjlig felkälla nu???
Mvh
Mangan
Kolven i bränslefördelaren rör sig lätt och fint! Såg fin ut också...
Pumpkapacitet är uppmätt bak vid bränsletanken pga att jag inte hittade nån anslutningsslang som passade att koppla på efter bränslefiltret i motorrummet. Flödet är runt ½ PET-flaska (dvs 75 cl) på cirka 20 sekunder, ska vara den mängden på 30 sekunder för att pumpen ska vara OK.
Alla slangar bak vid tanken ser helt OK ut, inga vikningar eller konstigheter...
Mer förslag? Bränsletrycksregulatorn känns som en möjlig felkälla nu???
Mvh
Mangan
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
http://www.stahlmotor.se/k-jetronic.html
Hur ser det ut vid tryckackumulatorn är det möjligt att montera slangarna fel på den.
Men den borde väl inte krångla till det ,den har väl bara till uppgift att hålla trycket när pumpen är avstängd.
Det känns väl ändå som om felet sitter i bränslefördelaren .
Hur ser det ut vid tryckackumulatorn är det möjligt att montera slangarna fel på den.
Men den borde väl inte krångla till det ,den har väl bara till uppgift att hålla trycket när pumpen är avstängd.
Det känns väl ändå som om felet sitter i bränslefördelaren .
/Anders
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Tryckackumulatorn är nog inte möjlig att koppla fel. Det är ju i princip bara en burk med ett fjäderbelastat membran i?
Jag tror fortfarande på att det är nåt fel i antingen yttre pumpen eller i styrtrycksventilen... Men, jag är känd för att ha fel ibland.
Ska imorgon försöka få tag i slangkopplingen som gick sönder och får fortsätta mäta bränslemängder imorgon kväll...
Mvh
Mangan
Jag tror fortfarande på att det är nåt fel i antingen yttre pumpen eller i styrtrycksventilen... Men, jag är känd för att ha fel ibland.
Ska imorgon försöka få tag i slangkopplingen som gick sönder och får fortsätta mäta bränslemängder imorgon kväll...
Mvh
Mangan
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Låter vettigt i mina öron.Magnus K wrote:Läste just på rejsa.nu att det finns protester mot att mäta direkt efter pump eller efter pump + b-filter eftersom det är så lågt motstånd i dessa delar.
Det rätta skulle i så fall vara att mäta mängd bränsle i returledningen bak vid tanken, någon som har nån synpunkt på det?
Mvh
Mangan
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2004-05-15 11:15:22
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users