Bränsleproblem, 924 NA 1979

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Bränsleproblem, 924 NA 1979

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Behöver er expertis, har panik inför besiktning på fredag morgon. :evil: :cry:

Symptom:
Motorn går runt men startar ej. Gnista finns, motorn hostar till och går så länge man matar den med startgas, bränsle verkar ej finnas.

Bränslefilter är bytt, gjorde ingen skillnad. Har ännu inte mätt upp bränslepumpens kapacitet!

Finns lite mer info om vad som är testat och inte på slutet av denna tråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6579&start=323

Jag läser svar både här och på rejsa.nu så snälla hjälp mig få snurr på min bil!

Mvh
Mangan

LWW
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2004-05-15 11:15:22
Contact:

#2 Post by LWW »

Om jag har förstått problemet rätt så har du bränsletryck fram till bränslefördelaren men inget ut mot spridarna.
Jag hade liknande problem med min (som har stått avställd i 10år).
vad som var felet på min var att kolven som styrbränsle mängden ut ur bränslefördelaren hade hängt sig i stängt läge .
Så om du inte provat tidigare kan du skruva loss och lyfta på bränslefördelaren och se om kolven glider ur eller inte .
/Anders

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Okänd burk är styrtrycksregulatorn

Även om kolven hängt sig så bör det komma soppa ur kallstartsventilen som borde göra att bilen vill tända lite grann ivf.

Känns som det inte kommer soppa alls fram, eller att ena av pumparna inte går

Bygla reläet, och tryck/lyft i luftvägen om du ska kolla spridarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Anders: Bränslefördelaren är den del där slangarna till spridarna sitter anslutna - är det rätt? Kan jag lossa det locket från resten av K-jet-enheten utan att få mer problem med mekaniska delar som trillar ut?

Pär: Tack, då vet jag. Svar ja, bilen hostar till emellanåt även utan startgas så jag har antagit att det kommer lite bränsle kommer det ur kallstartsventilen.

Spontant känns det som att det är soppa fram till K-Jet-enheten, men inget/väldigt lite i returslangen eller ut till spridarna.

Om nålen i bränslefördelaren har hängt sig, borde det inte vara full tryck tillbaka i returlednignen då???

Strålande tips, keep 'em coming! *tumme upp!*

Mvh
Mangan

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

Pär Hylander wrote:Bygla reläet, och tryck/lyft i luftvägen om du ska kolla spridarna.
Har testat detta, även med byglat relä och att jag lyfter luftvågen manuellt så öppnar inte spridarna.

Fick hjälp att rengöra spridarna i ultraljudstvätt och vi testade att mata dom med lite 5-56 och ge dom en lagom dos tryckluft för att se att de öppnade och duschade jämnt. Alla var OK i det testet, bara en som hade aningens ojämn spridarbild.

Mvh
Mangan

LWW
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2004-05-15 11:15:22
Contact:

#6 Post by LWW »

När du lossar bränslefördelaren från lmm så är det bara en gummitätning mellan dessa och eventuellt kolven som glider ur bränslefördelaren att hålla koll på.
Men dela inte på bränslefördelaren jag gjorde det och det var inte helt lätt att få tätt mellan halvorna igen.
/Anders

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

Anders, så kolven borde röra sig lätt när jag monterar isär luftmätaren och b-fördelaren? OK, jag ska försöka testa detta, kan välan inte bli sämre iaf...

En sak till som jag ska kontrollera (när jag kommer till garaget om nån timme) är att alla slangar bak vid tanken ser OK ut och inte är vikta på nåt sätt... Om returen är tilltäppt så borde jag inte få nåt flöde tillbaka i den, tänkte jag...

Mvh
Mangan

LWW
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2004-05-15 11:15:22
Contact:

#8 Post by LWW »

Den rör sig ganska lätt,den ska ju följa bränslevågen . Men med ett visst motstånd ,så den ska nog inte bara ramla ur.
/Anders

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Magnus K »

Uppdatering:
Kolven i bränslefördelaren rör sig lätt och fint! Såg fin ut också...

Pumpkapacitet är uppmätt bak vid bränsletanken pga att jag inte hittade nån anslutningsslang som passade att koppla på efter bränslefiltret i motorrummet. Flödet är runt ½ PET-flaska (dvs 75 cl) på cirka 20 sekunder, ska vara den mängden på 30 sekunder för att pumpen ska vara OK.

Alla slangar bak vid tanken ser helt OK ut, inga vikningar eller konstigheter...

Mer förslag? Bränsletrycksregulatorn känns som en möjlig felkälla nu???

Mvh
Mangan

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Magnus K »

Läste just på rejsa.nu att det finns protester mot att mäta direkt efter pump eller efter pump + b-filter eftersom det är så lågt motstånd i dessa delar.

Det rätta skulle i så fall vara att mäta mängd bränsle i returledningen bak vid tanken, någon som har nån synpunkt på det?

Mvh
Mangan

LWW
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2004-05-15 11:15:22
Contact:

#11 Post by LWW »

http://www.stahlmotor.se/k-jetronic.html
Hur ser det ut vid tryckackumulatorn är det möjligt att montera slangarna fel på den.
Men den borde väl inte krångla till det ,den har väl bara till uppgift att hålla trycket när pumpen är avstängd.
Det känns väl ändå som om felet sitter i bränslefördelaren .
/Anders

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Magnus K »

Tryckackumulatorn är nog inte möjlig att koppla fel. Det är ju i princip bara en burk med ett fjäderbelastat membran i?

Jag tror fortfarande på att det är nåt fel i antingen yttre pumpen eller i styrtrycksventilen... Men, jag är känd för att ha fel ibland. ;)

Ska imorgon försöka få tag i slangkopplingen som gick sönder och får fortsätta mäta bränslemängder imorgon kväll...

Mvh
Mangan

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Magnus K wrote:Läste just på rejsa.nu att det finns protester mot att mäta direkt efter pump eller efter pump + b-filter eftersom det är så lågt motstånd i dessa delar.

Det rätta skulle i så fall vara att mäta mängd bränsle i returledningen bak vid tanken, någon som har nån synpunkt på det?

Mvh
Mangan
Låter vettigt i mina öron.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

LWW
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2004-05-15 11:15:22
Contact:

#14 Post by LWW »

En fundering ,vad händer om ventilen (5c på stahlmotor länken jag postade tidigare)
inte öppnar som den ska ?
/Anders

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Magnus K »

Då går antagligen motorn för fett när den blir varm.

Som jag förstår det så gör den så att styrtrycket blir högre efter en liten stund vilket borde ge lägre tryckut till spridarna?

Dvs att motorn borde starta men inte gå bra när den är antingen kall eller varm?

Mvh
Mangan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users