För ett par veckor sedan så hämtade jag hem turbomotorn som jag impulsköpte lite prematurt och ogenomtänkt. Min bil är ju i grunden en N/A som jag planerar att turbokonvertera. Den nya motorn har bl.a. fått nya lager, kolvringar och toppen renoverad.
Vad är då problemet? inget alls, men det finns en massa möjligheter.
Den befintliga motorn som sitter i bilen har jag bra koll på och den har gått max 500 mil sedan ny, den har en portad topp med större ventiler, en vassare kamaxel. Förutom detta så har den lösningar på både insug och avgassida men det kan vi lämna därhän eftersom det har noll betydelse när jag turbokonverterar.
Så frågan är vad jag skall hitta på, skall jag stoppa i turbomotorn och köra på? Kan jag använda den portade N/A toppen på turboblocket? Var sitter skillnaden kompressionsmässigt i turbomotorn jämförelsevis mot N/A, är det i blocket, toppen, kolvarna eller vevstakarna? Lanske man skall tänka om och turbokonvertera N/A motorn? vevstakar och kolvar är en dokumenterat svag punkt, kan man ta ut 350 med E85 i tanken utan att behöva riskera vevstaksras med originalgrejerna? Kan man använda turboblocket mot N/A bilens svänghjul och koppling?
En hel del frågor men det finns säkert ännu fler svar förutom det självklara och enkla - gör det inte köp en turbobil från början - men se det tänker jag inte göra
Ser fram mot era inlägg.