944 -86 | #KULRÄSERN#
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
944 -86 | #KULRÄSERN#
När F-n blir gammal läser han bibeln heter det. Efter att ha kört luftkylt på bana sedan 2001 och gjort ett ärligt försök med en bayersk bil de två sista åren så föll en ny bil över mig. Bilen har varit med om en rejäl makeover för nästan 10 år sedan och tävlade mycket framgångsfyllt i PCSR med sin dåvarande ägare. Den såldes 2009 och har levt undanskymd i ett båtgarage de senaste åren.
Nu är det i alla fall dags för den att komma ut i ljuset igen för att glänsa, ja i alla fall till våren.
Det är en 944 -86 och har varken styrservo, bromsservo eller ABS. Däremot har den mycket annat godis, GT3 bromsar runt om, svetsad fullbur, Rearo SPG, glasfiber framför B-stolparna, plastrutor runt om förutom vindrutan, H&R racechassi, lätt modifierad motor, diff och en massa annat spännande. Det finns också mycket bortplockat så den väger inte mer än 1030kg.
Det kommer inte att bli så många förändringar den första tiden men därefter kan jag inte garantera något
Nu är det i alla fall dags för den att komma ut i ljuset igen för att glänsa, ja i alla fall till våren.
Det är en 944 -86 och har varken styrservo, bromsservo eller ABS. Däremot har den mycket annat godis, GT3 bromsar runt om, svetsad fullbur, Rearo SPG, glasfiber framför B-stolparna, plastrutor runt om förutom vindrutan, H&R racechassi, lätt modifierad motor, diff och en massa annat spännande. Det finns också mycket bortplockat så den väger inte mer än 1030kg.
Det kommer inte att bli så många förändringar den första tiden men därefter kan jag inte garantera något
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by 964RS on 2017-04-04 22:50:29, edited 11 times in total.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Välkommen hit Anders
Jag ser redan fram mot att försöka jaga dig på Knutstorp, bara jag får bort 100 kg från min bil, och blir en bättre förare....och, och
Jag ser redan fram mot att försöka jaga dig på Knutstorp, bara jag får bort 100 kg från min bil, och blir en bättre förare....och, och
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Så vacker att man blir tårögd
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Det är bara en materialsport Janne, du behöver inte träna...Janne J wrote:Välkommen hit Anders
Jag ser redan fram mot att försöka jaga dig på Knutstorp, bara jag får bort 100 kg från min bil, och blir en bättre förare....och, och
Last edited by 964RS on 2015-11-30 23:22:07, edited 1 time in total.
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Låt oss hoppas dettoyrace wrote:Helrätt koncept, kan bli en dräpare
/ Stig
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Tack!martenheller wrote:Så vacker att man blir tårögd
Jag är superglad för den!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Ser spännande ut! Seriös lösning för kalluft till luftfiltret!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Tackar! Än mer spännande är vad som är i den svarta boxen efter plenumetpatand wrote:Ser spännande ut! Seriös lösning för kalluft till luftfiltret!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Kan det månne gömma sig fyra separata spjäll964RS wrote:Tackar! Än mer spännande är vad som är i den svarta boxen efter plenumetpatand wrote:Ser spännande ut! Seriös lösning för kalluft till luftfiltret!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSER#
Ja jo men inga spjäll.Erol wrote: Kan det månne gömma sig fyra separata spjäll
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
För ett par veckor sedan så hämtade jag hem turbomotorn som jag impulsköpte lite prematurt och ogenomtänkt. Min bil är ju i grunden en N/A som jag planerar att turbokonvertera. Den nya motorn har bl.a. fått nya lager, kolvringar och toppen renoverad.
Vad är då problemet? inget alls, men det finns en massa möjligheter.
Den befintliga motorn som sitter i bilen har jag bra koll på och den har gått max 500 mil sedan ny, den har en portad topp med större ventiler, en vassare kamaxel. Förutom detta så har den lösningar på både insug och avgassida men det kan vi lämna därhän eftersom det har noll betydelse när jag turbokonverterar.
Så frågan är vad jag skall hitta på, skall jag stoppa i turbomotorn och köra på? Kan jag använda den portade N/A toppen på turboblocket? Var sitter skillnaden kompressionsmässigt i turbomotorn jämförelsevis mot N/A, är det i blocket, toppen, kolvarna eller vevstakarna? Lanske man skall tänka om och turbokonvertera N/A motorn? vevstakar och kolvar är en dokumenterat svag punkt, kan man ta ut 350 med E85 i tanken utan att behöva riskera vevstaksras med originalgrejerna? Kan man använda turboblocket mot N/A bilens svänghjul och koppling?
En hel del frågor men det finns säkert ännu fler svar förutom det självklara och enkla - gör det inte köp en turbobil från början - men se det tänker jag inte göra
Ser fram mot era inlägg.
Vad är då problemet? inget alls, men det finns en massa möjligheter.
Den befintliga motorn som sitter i bilen har jag bra koll på och den har gått max 500 mil sedan ny, den har en portad topp med större ventiler, en vassare kamaxel. Förutom detta så har den lösningar på både insug och avgassida men det kan vi lämna därhän eftersom det har noll betydelse när jag turbokonverterar.
Så frågan är vad jag skall hitta på, skall jag stoppa i turbomotorn och köra på? Kan jag använda den portade N/A toppen på turboblocket? Var sitter skillnaden kompressionsmässigt i turbomotorn jämförelsevis mot N/A, är det i blocket, toppen, kolvarna eller vevstakarna? Lanske man skall tänka om och turbokonvertera N/A motorn? vevstakar och kolvar är en dokumenterat svag punkt, kan man ta ut 350 med E85 i tanken utan att behöva riskera vevstaksras med originalgrejerna? Kan man använda turboblocket mot N/A bilens svänghjul och koppling?
En hel del frågor men det finns säkert ännu fler svar förutom det självklara och enkla - gör det inte köp en turbobil från början - men se det tänker jag inte göra
Ser fram mot era inlägg.
Last edited by 964RS on 2016-05-27 06:35:25, edited 1 time in total.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Turbomotorns vara eller inte vara tycker jag har mest att göra med vad bilen skall användas till.
Skall du passa in bra i en klass där passande effekt är över det du har i sugmotorn så tycker jag det vore bra att bygga i ordning turbomotorn, men på turbo-blocket.
Motorn du har nu är ju en pjäs som är noga utprovad och funkar bra. Jag hade låtit den vara hur som.
Det finns bra recept på en turbomotor med ca 300+ hk med bra körbarhet, bara att kopiera.
Bilen som sådan behöver säkert några varv med dig bakom ratten för att tala om hur den vill bli körd, börja där? Det finns tillräckligt med skruvar att justera på bilen som den är, att lägga till en mappning och få till körbarhet på en ny motor kanske ligger i framtiden, ihop med tävlande?
Skall du passa in bra i en klass där passande effekt är över det du har i sugmotorn så tycker jag det vore bra att bygga i ordning turbomotorn, men på turbo-blocket.
Motorn du har nu är ju en pjäs som är noga utprovad och funkar bra. Jag hade låtit den vara hur som.
Det finns bra recept på en turbomotor med ca 300+ hk med bra körbarhet, bara att kopiera.
Bilen som sådan behöver säkert några varv med dig bakom ratten för att tala om hur den vill bli körd, börja där? Det finns tillräckligt med skruvar att justera på bilen som den är, att lägga till en mappning och få till körbarhet på en ny motor kanske ligger i framtiden, ihop med tävlande?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Vi kan träffas i garaget inom snar framtid så kan vi dricka kaffe å snacka om dessa frågor
Har en turbomotor på golvet å en N/A i motorstativet
/Björn
Har en turbomotor på golvet å en N/A i motorstativet
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Tack för kloka råd och synpunkter Karl. Jag är ju riktig rookie på 944or, däremot har jag kört mycket annat under många år och det är iofs alltid kul att slå från underläge. Men bilen är utvärderad av tidigare ägare och jag har själv åkt med den, den saknar helt enkelt 100 hästar för att visa sin rätta potential i förhållande till chassit. Du har helt rätt i att jag nog hade gjort bäst i att pröva ut den som den är, men jag har en plan för bilen och jag är otålig .Karl Birgander wrote:Skrev...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users