Vevstaksbrott med efterföljande haveri(nu med bilder)
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Vevstaksbrott med efterföljande haveri(nu med bilder)
Som rubriken antyder så råkade jag ut för något jag aldrig trodde jag skulle få uppleva , efter en nedväxling från fyran till trean så bestämmer sig ettans vevstake att den inte vill vara med i matchen längre, och med tanke på att det var närmare 6000 rpm så kan jag säga att det rensade rent i nedre regionen av motorn....
Vid närmare inspektion av förödelsen så verkar det som att det kommit in vatten i ettan cylinder(det är bra mycket mindre sot kvar där)och teorin är att det helt enkelt blev stopp pga av vattnet,kan tillägga att packningen hade passerat bäst före för länge sen och det känns som ett under att den inte sagt upp sig tidigare, vad vet jag.. motorn gick hur bra som helst ända tills ca 2-3 sekunder innan raset då jag tror jag hörde något som jag kan härleda till spikningar.
Frågan lyder , hur ska man gå vidare här?
det känns som det finns några alternativ , jag har ju en hel del delar som går att använda som 3 kolvar med tillhörande stakar , en bra topp osv... mindre hela saker en kolv+stake , en balans axel på vänster sida , tråg och block... kan man ta ett annat block från tex en sugmotor(vad jag förstått så är det samma block) och fixa en ny kolv+stake och bygga ihop och renovera med mina befintliga delar till en bättre begagnad underdel?
eller få tag i ett shortblock från en turbo och byta rakt av?
Nu verkar inte turboblocken växa på träd precis medan na blocken är lite lättare och billigare att få tag på.
Vad tror folket?
Med vänlig hälsning Peter(3cylindrig)Landén.
Vid närmare inspektion av förödelsen så verkar det som att det kommit in vatten i ettan cylinder(det är bra mycket mindre sot kvar där)och teorin är att det helt enkelt blev stopp pga av vattnet,kan tillägga att packningen hade passerat bäst före för länge sen och det känns som ett under att den inte sagt upp sig tidigare, vad vet jag.. motorn gick hur bra som helst ända tills ca 2-3 sekunder innan raset då jag tror jag hörde något som jag kan härleda till spikningar.
Frågan lyder , hur ska man gå vidare här?
det känns som det finns några alternativ , jag har ju en hel del delar som går att använda som 3 kolvar med tillhörande stakar , en bra topp osv... mindre hela saker en kolv+stake , en balans axel på vänster sida , tråg och block... kan man ta ett annat block från tex en sugmotor(vad jag förstått så är det samma block) och fixa en ny kolv+stake och bygga ihop och renovera med mina befintliga delar till en bättre begagnad underdel?
eller få tag i ett shortblock från en turbo och byta rakt av?
Nu verkar inte turboblocken växa på träd precis medan na blocken är lite lättare och billigare att få tag på.
Vad tror folket?
Med vänlig hälsning Peter(3cylindrig)Landén.
Last edited by flatfour56 on 2015-10-16 19:03:59, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
såg nu att jag utelämnade vad det är för bil
Bilen ifråga är en 951 -91 .

Bilen ifråga är en 951 -91 .
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Chansen/risken för att det skulle hinna komma in så mycket vatten i en cylinder via en dålig packning att det räcker till ett "hydro lock" när motorn snurrar med 6000 rpm är måttlig.
Jag tror faktiskt inte det räcker med trädgårdsslangen rätt ner i insugsröret.
Förbränningsrummet på en 944 är ca. 0,5 dl och jag tror att det behövs minst 0,25 dl (halva utrymmet) fyllt med vatten för att det ska slå stopp. Då behöver den suga i sig 0,25 dl vatten X 50 insugningstakter per sekund. Det är 12,5 liter vatten per sekund eller 750 liter per minut.
Jag tror faktiskt inte det räcker med trädgårdsslangen rätt ner i insugsröret.
Förbränningsrummet på en 944 är ca. 0,5 dl och jag tror att det behövs minst 0,25 dl (halva utrymmet) fyllt med vatten för att det ska slå stopp. Då behöver den suga i sig 0,25 dl vatten X 50 insugningstakter per sekund. Det är 12,5 liter vatten per sekund eller 750 liter per minut.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
som sagt det var en teori, men efter denna fantastiska vetenskapliga förklaringen
,så låter min teori tämligen orimlig , men faktum kvarstår att vevstaken är av utan för mig vettig anledning, egentligen så blickar jag mest framåt nu men visst vore det bra att veta orsaken också om inte annat för framtida bruk.

- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Hur många mil har motorn gått o har du bytt ramlager o vevlager nån gång?
Annars är det rätt vanligt på våra bilar.
Eftersom du har en 91:a så har du dom lite klenare stakarna om det inte är bytt nån gång.
Så har du vridit på laddtrycket rejält så frestar det grejer.
Det låter ju som att det är som du säger att du spikat sönder.
Men 6000 varv o sen lite för lite olje smörjning kan också förstöra.
Sitter ventilerna kvar i toppen?
Det är samma block från 85B o nyare på NA bilar, jag har ett NA block i min numera.
Annars är det rätt vanligt på våra bilar.
Eftersom du har en 91:a så har du dom lite klenare stakarna om det inte är bytt nån gång.
Så har du vridit på laddtrycket rejält så frestar det grejer.
Det låter ju som att det är som du säger att du spikat sönder.
Men 6000 varv o sen lite för lite olje smörjning kan också förstöra.
Sitter ventilerna kvar i toppen?
Det är samma block från 85B o nyare på NA bilar, jag har ett NA block i min numera.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Bilen har gått 14000 mil , bilen är moderat trimmad med sandén chip och ombyggd wastegate, inget annat..
Välservad bil iaf från 1996 då den kom in i sverige.
Det är inte vevlagret som gått sönder utan det är av någon annan anledning !?,vevstaken roterar runt hur lätt som helst och vevaxeln är oskadad..
Oljan var i gott skick med max 500 mil på sig.
Toppen är helt oskadad ,ventilerna löper lätt och tätar det finns inga tecken på att något slagit i eller så, däremot så är förbränningsrummet i den cylindern i princip fritt från sot och avlagringar.
Kolven har inga antydningar av spikningar på ovansidan, så det har inte varit under någon längre tit iaf.
Är det samma stakar som på sug motorn i min motor?, PET antyder så ?
Vad har du för version på ditt block M44/xx ?
Jag har ev en M44/05 på gång, kan den funka ?
/ Peter
Välservad bil iaf från 1996 då den kom in i sverige.
Det är inte vevlagret som gått sönder utan det är av någon annan anledning !?,vevstaken roterar runt hur lätt som helst och vevaxeln är oskadad..
Oljan var i gott skick med max 500 mil på sig.
Toppen är helt oskadad ,ventilerna löper lätt och tätar det finns inga tecken på att något slagit i eller så, däremot så är förbränningsrummet i den cylindern i princip fritt från sot och avlagringar.
Kolven har inga antydningar av spikningar på ovansidan, så det har inte varit under någon längre tit iaf.
Är det samma stakar som på sug motorn i min motor?, PET antyder så ?
Vad har du för version på ditt block M44/xx ?
Jag har ev en M44/05 på gång, kan den funka ?
/ Peter
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Låter konstigt.
Hur ser kolv o kolvbult ut, tänkte om ett knaster lossat.
Men visst, det finns stakar som dött av material utmattning också.
Har du lite bilder o lägga upp?
Kommer inte ihåg på rak arm vad mitt block heter.
Det viktiga är att det är från 85b eller senare då dom tidigare är klenare byggda.
Ska du ändå byta stakar så satsa på rarst stakarna (dom smidda) eller eftermarknads stakar.
Hur ser kolv o kolvbult ut, tänkte om ett knaster lossat.
Men visst, det finns stakar som dött av material utmattning också.
Har du lite bilder o lägga upp?
Kommer inte ihåg på rak arm vad mitt block heter.
Det viktiga är att det är från 85b eller senare då dom tidigare är klenare byggda.
Ska du ändå byta stakar så satsa på rarst stakarna (dom smidda) eller eftermarknads stakar.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Jag har inte plockat ur kolven ännu, tar nog tag i det senare under veckan, jag fixar in lite bilder då .
Men det är inga repor i cylinder så gott jag kan se från under/ovansida så jag tror inte på ett knaster, men det vet jag så fort kolven lämnar blocket.
Ja planen är att uppgradera samtliga stakar isåfall.
Ang blocken så verkar M44/01-04 vara de tidigare och M44/05-xx dom senare , någon som kan bekräfta det ?
Men det är inga repor i cylinder så gott jag kan se från under/ovansida så jag tror inte på ett knaster, men det vet jag så fort kolven lämnar blocket.
Ja planen är att uppgradera samtliga stakar isåfall.
Ang blocken så verkar M44/01-04 vara de tidigare och M44/05-xx dom senare , någon som kan bekräfta det ?
-
- S-Poster
- Posts: 79
- Joined: 2014-07-02 16:16:42
- Bilmodell: 944 Targa
- Årsmodell: 1988
- Location: Norra Stockholm
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Passar på att kasta in en fråga.DLS wrote:Hur många mil har motorn gått o har du bytt ramlager o vevlager nån gång?
Annars är det rätt vanligt på våra bilar.
Eftersom du har en 91:a så har du dom lite klenare stakarna om det inte är bytt nån gång.
Så har du vridit på laddtrycket rejält så frestar det grejer.
Det låter ju som att det är som du säger att du spikat sönder.
Men 6000 varv o sen lite för lite olje smörjning kan också förstöra.
Sitter ventilerna kvar i toppen?
Det är samma block från 85B o nyare på NA bilar, jag har ett NA block i min numera.
Så block från 85B och nyare men stakarna, gäller samma regel?
Mvh
Porsche 951 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -88
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Nu har jag samlat lite info ang detta , och det går att svara både ja och nej på din fråga ,tanndal wrote:Passar på att kasta in en fråga.DLS wrote:Hur många mil har motorn gått o har du bytt ramlager o vevlager nån gång?
Annars är det rätt vanligt på våra bilar.
Eftersom du har en 91:a så har du dom lite klenare stakarna om det inte är bytt nån gång.
Så har du vridit på laddtrycket rejält så frestar det grejer.
Det låter ju som att det är som du säger att du spikat sönder.
Men 6000 varv o sen lite för lite olje smörjning kan också förstöra.
Sitter ventilerna kvar i toppen?
Det är samma block från 85B o nyare på NA bilar, jag har ett NA block i min numera.
Så block från 85B och nyare men stakarna, gäller samma regel?
Mvh
220 hästarn hade smidda stakar (art nr9441031100) (rarst)det är dessa man ska leta efter om man nu vill använda beg delar,övriga årsmodeller undantaget möjligen turbo s har samma vevstakar som sugmotorerna.
För mig verkar detta hel galet , höj effekt och laddtryck men sänk hållbarheten ....
För övrigt så bör man tänka på toleransklasserna när letar kolvar/block då det finns tre olika storlekar.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Last edited by flatfour56 on 2015-10-16 18:55:27, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Last edited by flatfour56 on 2015-10-16 18:56:32, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Last edited by flatfour56 on 2015-10-16 18:57:03, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Last edited by flatfour56 on 2015-10-16 18:58:03, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2013-05-26 13:15:54
- Telefon: 0739772278
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Sköldinge
- Contact:
Re: Vevstaksbrott med efterföljande haveri
Jag har inte gett mig på att få loss kolven då den fått en smäll undertill och är fastklämd i loppet, jag provade att driva på den uppifrån men den sitter som gjuten.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users