Trim tips motages

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Urban Öhman
S-Poster
Posts: 130
Joined: 2015-02-05 13:01:14
Telefon: 0705761114
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Location: Umeå
Contact:

Trim tips motages

#1 Post by Urban Öhman »

Hej

Har en Porsche 931 motor utan styrbox.
Min take är att bygga om till modernt sprut.

urban@ohns.se

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Trim tips motages

#2 Post by gegge »

Hur mycket effekt siktar du på?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Trim tips motages

#3 Post by patand »

Det är rejält mycket skillnad i att nå 200-220hk eller att som Jocke ta ut över 400hk så Fredriks fråga är väldigt relevant.

Enklaste tipset är att montera IC och höja laddtrycket till ca 0,9 bar så har du runt 210hk. Vad mer för typ av tips är du ute efter?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Trim tips motages

#4 Post by Maxx »

Kolvarna i en 931-motor ska inte vara särskilt tåliga så de kanske är lämpliga att byta ut om man ska trimma?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Trim tips motages

#5 Post by gegge »

Maxx wrote:Kolvarna i en 931-motor ska inte vara särskilt tåliga så de kanske är lämpliga att byta ut om man ska trimma?
Det har varit bilden jag har fått presenterad och trott på. Samtidigt går det att plocka ut både 250hk och 350hk med en helt standard 924 som blivit turbomatad. Tror mer det handlat om att både fördelaren och k-jet läckt vacuum.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trim tips motages

#6 Post by Cédric »

Håller med gegge, spikar det så kommer inte det inte hålla. Men vet man vad man gör så går det plocka mycket mos.

Stor ic, kanske passa på att bygga om för e85, adapter för att köra modern turbo. Då är nog 300 lättplockat. Men bredbandslambda och knacksensor är minimum för att det ska bli bra.

Urban Öhman
S-Poster
Posts: 130
Joined: 2015-02-05 13:01:14
Telefon: 0705761114
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Location: Umeå
Contact:

Re: Trim tips motages

#7 Post by Urban Öhman »

Hej

Någon stans mellan 300 hk till 400 hk

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Trim tips motages

#8 Post by gegge »

Ett bra grenrör får du börja med. Sedan gör det inget om du portar toppen och kör lite vassare kam.

Ingen har plockat ut mycket effekt med original 931 kolvar vad jag vet.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Trim tips motages

#9 Post by patand »

För att nå 400hk får du jobba hårt, kolla in hur mycket ändringar och jobb som Jocke har lagt ner så ser du.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Urban Öhman
S-Poster
Posts: 130
Joined: 2015-02-05 13:01:14
Telefon: 0705761114
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Location: Umeå
Contact:

Re: Trim tips motages

#10 Post by Urban Öhman »

Vilken Jocke

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Trim tips motages

#11 Post by [Bobo] »

Urban Öhman wrote:Vilken Jocke
Joakim S skulle jag gissa...
forum/viewtopic.php?t=19326" onclick="window.open(this.href);return false;

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Trim tips motages

#12 Post by patand »

[Bobo] wrote:
Urban Öhman wrote:Vilken Jocke
Joakim S skulle jag gissa...
forum/viewtopic.php?t=19326" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack Bobo! Man glömmer ibland att inte alla känner alla på forumet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trim tips motages

#13 Post by Cédric »

http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är någon som nått dina effektmål och mer med en standard 924 n/a bottendel, 352hp på naven vid 1.6 bar), vid 2 bar och 7200rpm så tittade en stake ut, orsak oklar än så länge :). Allt beror ju på vad man ska ha bilen till. Köra på väg är en sak, köra långlopp en HEEEEELT annan sak. Visserligen två extremer men det kräver verkligen otroligt skilda insatser beroende på hur du tänkt använda bilen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users