Jag har planat mitt block 1.5mm och har tillgodo. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket man kan plana maximalt då det var ett tag sen vi räkna på det. Men om mitt minne inte nu sviker mig så tror jag det var möjligt att plana 3mm. Ingen garanti dock på att det stämmer det jag säger.
Bryne wrote:Jag har planat mitt block 1.5mm och har tillgodo. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket man kan plana maximalt då det var ett tag sen vi räkna på det. Men om mitt minne inte nu sviker mig så tror jag det var möjligt att plana 3mm. Ingen garanti dock på att det stämmer det jag säger.
Tack för ditt svar! Men då slår alltså inte ventilerna i när man bara har planat 1,5mm?
Bryne wrote:1.5mm kan du vara lugn över
Kolla in Tanso's projekt. De har även planat 1.5mm.
(Deras garaget tråd är lite mer väldokumenterad med text så spana in den )
Det här är ju Tanso som frågar
Öhhhhh, känner mig som en jäkla idiot... Känns som att referera sig själv som en källa
Edit: 1.5mm är inte något problem. Men ring och snacka med Utzon, vet att jag pratade med honom då jag skulle plana blocket. Hade först bara gjort 1mm och efter samtal med honom så tog jag av 0.5 till på hans rekommendation.
Det beror väl på vilket lyft du har på kamaxeln, lågt lyft = du kan plana mer. Samtidigt känns det onödigt att plana blocket om man inte sätter i en vassare kam som kan utnyttja den högre kompressionen.
Klabba på lite modellera på kolvtoppen, montera topplocket och dra runt alltsammans ett par varv, då har du ett avtryck så du kan mäta vilka marginaler det finns.
Urtag i kolvarna är också en väg att gå om man vill ha riktigt högt komp ( vid rejält planad topp+ block )
Bryne wrote:
Öhhhhh, känner mig som en jäkla idiot... Känns som att referera sig själv som en källa
Edit: 1.5mm är inte något problem. Men ring och snacka med Utzon, vet att jag pratade med honom då jag skulle plana blocket. Hade först bara gjort 1mm och efter samtal med honom så tog jag av 0.5 till på hans rekommendation.
Hehe så det kan gå ibland
Men det verkar alltså som att om man planar 1,5mm så är det fortfarande en "non intereference engine"
Janne J wrote:Det beror väl på vilket lyft du har på kamaxeln, lågt lyft = du kan plana mer. Samtidigt känns det onödigt att plana blocket om man inte sätter i en vassare kam som kan utnyttja den högre kompressionen.
Klabba på lite modellera på kolvtoppen, montera topplocket och dra runt alltsammans ett par varv, då har du ett avtryck så du kan mäta vilka marginaler det finns.
Urtag i kolvarna är också en väg att gå om man vill ha riktigt högt komp ( vid rejält planad topp+ block )
Högt komp är manligt
Vi har monterat en vassare 280° kam så vi hoppas på att det kommer ge effekt tillsammans med planingen