För ca ett år sedan, vägrade min 944-84 starta en dag. Inget ljud hördes från bränslepumpen. Efter lite felsökning misstänkte jag mitt bränslepumpsrelä. Bytte detta och bilen gick igen. I samma veva händer exakt samma sak med min 931. Bytte där med, funkade perfekt.
För en dryg månad sen vägrade 944'an starta igen. Denna gången surrade pumpen, men inte en tendens till tändning. Ville inte tro att det skulle vara relät igen då det nyligen bytts. Nu var det jävligt kallt ute o ingen lust att ställa sig o leta fel, varför jag endast gjorde ett test om det trots allt inte var relät igen. Mycket riktigt, bilen gick igång direkt!
Har slitit isär det trasiga relät o kan inte se att ngn lödning eller liknande gett sig. Är det någon mer vars bil äter DME-reläer?
Är väl ok till 944'an där det "bara" kostar drygt 200kr att köpa ett nytt, men till 931'an skall de ha 1200kr om jag inte minns fel.
Sjöberg
DME-relä....!?
- Sjöberg
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
-
- S-Poster
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
Till räsern (som hade trasigt DME-relä) byggde jag en funktionell kopia av två Biltemareläer; det står på sidan av DME-reläet hur man ska koppla. Det enda man inte får är en transientskyddsdiod. Vill man ha det så kan man köpa en från Elfa för några kronor, men jag tror inte det behövs.
Räsern har kört med den konstruktionen två säsonger utan problem (inga som kan tillskrivas reläet iaf
)
Räsern har kört med den konstruktionen två säsonger utan problem (inga som kan tillskrivas reläet iaf