Vad eller vilken 944:a skall jag köpa?

924/928/944/968
Message
Author
orust
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2004-04-15 13:14:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Vad eller vilken 944:a skall jag köpa?

#1 Post by orust »

Jag funderar på att köpa en 944:a är tacksam för alla råd och tips jag kan få texp är det någon årsmod jag bör undvika eller är någon mod. bättre än andra vad skall jag tänka på i första hand är det någon ide att hämta hem en från Tyskland?

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Porrsche »

Min första motfråga blir hur mycket pengar har du tänkt spendera på själva bilköpet?
Fråga nummer två, hur har du tänkt använda bilen? Cruisa runt Orust? Acca ifrån BMW´s? Köra bana? Pressa tider på favoritkrokvägen? Putsa på den i garaget med en torr blöja?

Bilarna har många användningsområden men utifrån ens egen plånbok & intentioner kan du förmodligen få bra rekommendationer från många här på forumet.

:D
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

orust
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2004-04-15 13:14:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by orust »

Pris upp till 90-100`000:- möjligvis köpa något billigt först 40-5000:- för att byta upp mig senare när jag vet bättre vad jag vill ha.bilen är tänkt att använda under sommarhalvåret till att glida runt med men jag vill också ha kraft i motorn åka i från BMW är alldrig fel men inte det viktigaste när man paserar 50år

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Joakim »

Hej!

En bra bruksbil är boulevard racern 944S2.
Generellt sett har man alltid beskrivit den modellen som både pålitligare än turbon, och relativt snabb.

Ett snabbare dito är naturligtvis turbon. 1986-1987 finns den i 220hk utförande. En tråkigare bil jämfört med S2 tycker jag, inte speciellt mkt snabbare heller..
Det skönaste med just S2:an är bra bottenvrid, och man behöver inte vänta på effekten.

1988 kom turbon i 250hk utförande, och detta år kallar man modellen för turbo S. Här har man låtit standardmontera väghållningspaket sk. M030, med ställbara koni dämpare, hårdare bussningar, 928S4 bromsar mm.
Turbo S tillverkades fram till 1989.

1990 heter turbon bara turbo, och man fick beställa M030 paketet som option. Detta år monterade man en ny vinge.
1991 fick S2 samma vinge och turbo cabben såldes i ca 625 exemplar.

Hoppas detta hjälper dig lite i letandet efter en bra bil.
Själv har jag en fin S2 till salu, kolla länken nedan och slå mig en signal om du är intresserad!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Porrsche »

Min känsla är att man får vad man betalar för, inga regler utan undantag förståss.

För 50.000 skulle jag kika efter en vanlig 944, ofta kallad N/A årsmodell -85b eller nyare.

Med en inköpsbudget på 100.000:- skulle jag i ditt fall kika efter en S2 i bra skick. Miltalen spelar ingen större roll om det är i gott skick. Möjligtvis en S2cab men är osäker på om du får en cab i bra skicka för 100.000:-

Har själv funderat på Joakims bil men han vill nog inte ha min i inbyte. Hör med honom.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#6 Post by John »

Tjena,

Mycket vettigt sagt innan men efter att ha ägt alla
modeller själv så kan jag hålla med Jocke förutom
att turbon med 220hp är tråkigare än s2... Ett chip
gör mycket dessutom..

Men som sagt skall du köra den till vardags som bruksbil
på sommaren så skulle jag rekomendera en S2 (eller
en NA om du "bara" vill lägga runt 50 lappar) S2:an har
en härlig motor.... härlig..

Turbon kan vara allt från skittrist i låga varv till att man
sitter och tjuter med lett leende på läpparna när man
använder den som den är tänkt. Lämpar sig utmärkt
om du tänker köra aktivt och nyttja bilens kapacitet.

Inte ett lätt val kanske men lycka till :P
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by Porrsche »

Orust: Köp min N/A -85b så köper jag Joakims S2. :roll:
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#8 Post by poh »

Jag funderar också på bilköp, men då är det 944 Turbo á 250 hk, en S2:a eller 968 som gäller.

Det verkar ju inte direkt flöda över av varken Turbos, S2:or eller 968:or.
Var köper man lämpligast? Tyskland? Kontinenten? Sverige?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#9 Post by Minsc S2 »

här kommer lite statistik (ni som tycker att statistik är skit kan hoppa över), alla vet att statistik när det gäller hastighet inte är 100% rätt men det kan ge dig en liten överblick på effekter:

OBS: Engelska Värden

944 N/A 1982-1987:
Vikt: 1180 kg
Slagvolym: 2497 cc
Bhp: 163
Vrid (i lb/ft) : 151
0-100*: ung 8,4
Topphastighet: 131 miles/h (ung 216 km)

944 N/A 1988-1989:
Vikt: 1260 kg
Slagvolym: 2681 cc
Bhp: 163
Vrid (i lb/ft) : 166
0-100*: ung 8,4
Topphastighet: 136 miles/h (ung 224 km/h)

944 S 1987-1988:
víkt: 1280 kg
Slagvolym: 2497
Bhp: 190
Vrid (i lb/ft) : 170
0-100: ung 7,9
topphastighet: 142 miles/h (ung 234 km/h)

944 S2 1989-1991:
Vikt: 1310 kg
Slagvolym: 2990 cc
Bhp: 211
Vrid (i lb/ft) : 207 = 280 Nm (kan det eftersom jag själv har en S2a) :)
0-100: ung 6,8
topphastighet: 149 miles/h (ung 248 km)

944 Turbo: 1985-1988:
Vikt: 1350 kg
Slagvolym: 2497 cc
Bhp: 220
Vrid (i lb/ft) : 243
0-100: ung 6,3
topphastighet: 152 miles/h (ung 254 km)

944 Turbo 1989-1991:
Vikt: 1350 kg
Slagvolym 2497 cc
Bhp: 250
Vrid (i lb/ft) : 258
0-100: ung 5,9
Topphastighet: 162 miles/h (ung 267 km)

944 Turbo S 1988:
Vikt: 1350 kg
Slagvolym: 2497 cc
Bhp: 250
Vrid (i lb/ft) : 258
0-100: 5,7
Topphastighet: 162 miles/h (ung 267 km)

lita aldrig på statistik ;)

som synes så är det ingen större skillnad på S2 och de första Turbos när det gäller hastigheter, bara prismässigt (turbo är dyrare)

här kommer mina egna kommentarer:
jag kör en 944 S2 Cab -90 och är väldigt glad med min porsche...
jag tycker att du ska skaffa en S2 för att den är "väldigt mycket för pengarna"...S2n har den största motorn (3 Liters, medans alla andra 944 ligger på 2,5 och 2,7) och har till skillnad från tidigare modeller underliggande kam...hmm...kamrem? det är också en 16-ventilare
jag kan fortsätta med lovorden men har annat för mig nu ;)

kort och gott: ska du skaffa dig en 944 att köra till vardags / race: en S2
ska du ha en cruisare ska du ha en S2 Cab

fast det är ju bara min åsikt och nu känner jag att jag kommer få en massa arga 944 N/A, 944 S och 944 Turbo ägare på mig ;)
Last edited by Minsc S2 on 2004-04-15 19:32:32, edited 3 times in total.
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Minsc S2 »

vilken av 944orna är det som dom ger mest fakta om? jo 944 S2 :D

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 60503.html
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#11 Post by Peedster »

Generellt sett så tycker jag S2an verkar vara dyrare än tidiga turbon, trots att det är vanligt att S2an inte har skinn och ac.
Okej det kan skilja något år men men det borde kvitta i detta sammanhang. milen gör inte så mycket heller då det är välbyggda bilar det här, men det är klart att man blir mer sugen på en som har gått 10000 än 20000 mil.

S2an är nog en riktigt skön bruksbil men turbon med ett chip går riktigt bra! Så jag skulle letat efter en "billigare" tidig turbo för i fint skick och isånnafall göra något performance mod eller ha den orginal, den går ju bra så med! :wink:

Det där är en gammal artikel som de har postat upp igen, ajabaja aftonbladet!
Kul att de har gjort ett reportage iaf!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by broberg »

S2 är s2 och är ett väldigt trevligt val..


men jag kan inte säga att jag är missnöjd med min N/A 82:a!

så fort jag fått framvagnen justerad så är min 944 väldigt väldigt trevlig!
men mycket vill ha mer som det heter.. och min nästa räser blir antingen en turbo s eller en s2 (helst cab om pengarna tillåter det :D )


och.. med tanke på import osv..
en ny importerad bil (säg 02,03) räknas som försäkringsbolaget som en NY bil och det ger m a o en högre premie!

det var stora skillnader mellan en 944 84 import 03 och sen min 944 82 import 87 i premie.. (ca 3k kr per helår)


likadant om du själv importerar bil.. en nyligen importerad bil har lite större kostnader och är allmänt lite svårare att sälja.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Minsc S2 »

hmmm...peedster 3 saker

1: en Vanlig S2 i bra skick kostar väll en sådär 70-90,000
om jag minns rätt så ligger Turbon på 90-115,000...?

2: S2ns motor är av en helt annan typ än de tidiga turbornas, och då menar jag inte bara större utan också hållbarare och "modernare" bygda har underliggande kamrem (i think?), och 4 ventilsteknik...tror inte att de tidiga turborna hade det men jag är inte helt säker

men saken är ju som så att efter 944 S2 kunde man inte bygga bättre 944or därför började man göra 968or istället :D

3: ahh, du ska nog inte skylla på aftonbladet, jag hittade den sidan för snart ett år sedan och sen har den bara legat och skräpat på min dator...fast det är ju kul att läsa reportage om 944 (Snälla Snabba Slitvargen) ;)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#14 Post by poh »

Överliggande kamaxel, 8-ventilarna har en,
16-ventilarna har två.

Alternativet är kamaxel i blocket.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Minsc S2 wrote: S2ns motor är av en helt annan typ än de tidiga turbornas, och då menar jag inte bara större utan också hållbarare och "modernare" bygda har underliggande kamrem (i think?), och 4 ventilsteknik...tror inte att de tidiga turborna hade det men jag är inte helt säker
Nja helt annat typ av motor är lite överdrivet.
3-litersmotorn är inte mer hållbart- eller modernare byggd än de andra motorerna. Enda är väl isåfall att den har 16 ventiler vilket kan tyckas modernare. Konstruktionen med kam- och balansremmarna har sett likadant ut på alla motorer alla årtal. Med undantag att alla motorer från och med -87 fått automatisk remspännare.

Men 16v-motorernas kammar drivs fortfarande bara på 1 kamaxel därav behövs en kamkedja och tillhörande spännare mellan kammarna på dessa motorer. Det är en vital punkt och det kan hända att spännaren (som är gjord i plast!!) gör sönder med kamras och krökta ventiler som följd..

Det enda som gör S2:ans motor mer driftsäker är pga all kringutrustning som behövs på turbomotorn. Har ingenting med själva konstruktionen att göra, bara det enkelt framtställt turbomotor = mer "prylar" och mer "prylar" = fler potentiella felkällor.


Det är inte meningen att racka ner på nåt svar här, men vissa saker är rena felaktigheter och om någon vill kan jag räkna upp en komplett lista på vad som skiljer motorerna åt.

S2:ans motor är härlig! Men bottendraget är inte så märkvärdigt när man kört 968:ans 3-liters-motor ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users