Tidsödande försäljning

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
ingrid
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2010-09-06 20:04:19
Bilmodell: 944 Såld- Boxter-2003
Årsmodell: 1986
Location: Skåne Skurup
Contact:

Tidsödande försäljning

#1 Post by ingrid »

hej
Ville bara yttra mig lite och gnälla :( . Har min 944-86 till salu här samt på blocket Pris 28000 vilket jag tycker är rimligt ,( finns ju alltid lite prutmån med) har gått igenom ALLA bilar på blocket och jämfört för att bilda mig en uppfattning om prisläget och tycker inte det är ett ockerpris jag begär. Lämna gärna en åsikt vad ni anser.Har upptäckt att många skriver lågmilare att bilen har gått typ 8000 mil på minst 30 år då kan den inte ha varit utanför garaget speciellt många ggr, på min står också på 8454 mil men kan ju säga att den helt hundra har gått 18454 mil.det
Det finns många spekulanter men helst ska dom inte betala något , helst ska bilen vara totalservad original och det ställs en miljon frågor, det ska skickas bilder i mängder.
Snart kommer väl en begäran om ljudinspelning hur motorn låter vid olika varvtal.
Man skulle kunna tro att man säljer en Ferrari för en halv miljon.Det går ju inte att objektivt beskriva en bil var och en har ju sin uppfattning om bra skick vad det innebär, lite rost vad innebär det.
Själv åkte jag tåget upp till Stockholm och köpte denna bil för fyra år sedan med risk att komma hem utan, då får man se det som en utflykt man måste ju chansa lite.
Förundrad över hur komplicerat man kan göra det att köpa en bil i detta prisläget.
Det är tidsödande med dessa mailkonversationer i dagar som sedan slutar med att nja jag kan ge 20 , kanske, ev..
Lutar åt att den körs in för vinterförvaring, får väl börja samla på Porschar istället för att skänka bort dom.
Tack för ordet var tvungen att vräka av mig lite :evil:
Last edited by ingrid on 2014-09-24 12:18:17, edited 1 time in total.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#2 Post by [Bobo] »

Trist.
Tar mig friheten att ge min syn på saken i all välmening.

Min erfarenhet är att våra bilar är enklast att bli av med om man tillämpar uppsökande försäljning snarare än att lägga ut betet och vänta på napp.
Att aktivt leta efter potentiella kunder t.ex här på forumet är ett ypperligt sätt att förbättra sina chanser till en snabb och smidig affär.

Jag skulle inte ens bemöda mig med en Blocketannons om jag skulle få för mig att avyttra 931:an.
För många idioter och för mycket prut.
Satsa istället på entusiastsidorna.
Leta efter minsta tecken på att någon skulle kunna vara intresserad. Skicka ett PM där du beskriver bilen på ett personligt sätt och ta det där ifrån.

Men. Om man ändå bestämt sig för att sätta in en blänkare på Blocket (eller redan har gjort det) så skulle jag se till att skriva så mycket som möjligt om bilen i annonsen.
Allt som du fått frågor om per mail skulle antagligen stått i annonsen från början. Det är ju bevisligen det folk vill veta...
Servicehistoriken brukar vara viktig att ha med.
Sen skadar det inte att påtala de eventuella felen och bristerna som finns med bilen. Sådana finns ju alltid.
Ingen tror att bilen är felfri och i toppskick om det klart och tydligt står i annonsen att bilen har rost där och där och att det skramlar där och där och läcker där osv... Var tydlig med att alla fel och brister är inräknade i priset redan i annonsen så slipper du de värsta prutarna.
Ett bra taget foto på ett dörruppslag kan vara värt mycket. Se till att alla bilder visar vad som är speciellt med just din bil.
Med tanke på att du har sätesöverdrag på stolarna skulle kanske några rader om varför eller en bild på vad som döljer sig där under vara idé.
Ett tips är även att tömma bilen på personliga tillhörigheter innan man knäpper av bilderna.
Kablar som hänger lösa drar till sig folk som kan tänka sig att åka runt med kablar hängandes lösa. Peta in dom under mattan så slipper den kategorin.

Man måste även vara klar över att många inte har en enda tanke på att köpa när de ringer eller kommer och tittar. Många är ute och provkör för att bilda sig en uppfattning om hur bra den bilen de tittade på först egentligen var i jämförelse.
Vissa ser bara att det står en sportbil till salu inte allt för långt bort och bestämmer sig för att åka och titta istället för att räfsa löv den eftermiddagen...

När man annonserar så alla kan se får man räkna med att alla kan höra av sig.
Annonsera istället så bara de som är intresserade på riktigt kan se. Då slipper du problemen. :wink:

Lycka till!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#3 Post by Ragnar Joensen »

Håller med Bobo.

Din annons bjuder ju in att ställa frågor. Eller bläddra förbi.

Sätesöverdrag i sig är skitfula, och enda anledning till att man har sånt, är för att stolarna under överdragen är ännu fulare. Eller ? Tydligen en osvarad fråga.

Bilderna visar ingen rost. Finns det rost ? Om ja, var öppen och tydlig med det från början.

Hur är den servad ? Var öppen och tydlig med det från början. Samma med skador och lagningar.

Mekaniskt skick ? En 25 årig bil som gått 18.000 mil har säkert någon defekt. Var tydlig med detta.

Bilens registreringsnummer - låt det vara synligt, så att spekulanterna kan kolla i förväg.

Och du har så himla fel, när du tror att det inte är som att sälja en Ferrari till en halv miljon. Köparna till dessa bilar köper dem på exakt samma sätt som andra köper en Ferrari till en halv miljon, de har bara en annan budget. Ha respekt för din köpares budget. Eller sänk priset till en nivå som matchar hur du ser på dina köpare.

Lådan med högtalarna är knappast något som lockar köparna. Finns baksätet kvar ? Ännu en osvarad fråga. Om köparen vill ha lådan, kan du lägga med den som en bonus, men räkna inte med att det är någon kioskvältare.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Tidsödande försäljning

#4 Post by Maxx »

Min personliga uppfattning är att alla Porschar som inte ser original ut, om än sliten, blir folk tveksamma till. Jag säger inte att din bil inte är ett bra köp, bara att jag tror att porscheköpare är lite konservativa till och med när det gäller 944 som gått 18.000 mil.

Vad jag menar är att det kanske inte är priset det egentligen är fel på utan att gruppen presumtiva köpare blir mindre så du får vänta längre.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

ingrid
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2010-09-06 20:04:19
Bilmodell: 944 Såld- Boxter-2003
Årsmodell: 1986
Location: Skåne Skurup
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#5 Post by ingrid »

Till Ragnar Joensen

hej
förstår inte alls hur du menar -du ska respektera dina köpares budget el sänk priset till deras nivå????? ( skriver du)
1. I så fall ska det väl vara ömsesidig respekt, då ska väl dom respektera mitt pris ,knappast dom som sätter priset eller?
2,Säljer du en bil så får köparen bestämma priset efter sin budget eller?
Tvingar ingen att köpa min bil upp till var och en att lämna ett bud som jag sedan tar ställning till.

En miss av mig att inte ta av sätesöverdragen vid fotograferingen.Du har fel i det att mina stolar är i uselt skick, dom är i väldigt bra skick finns en sydd reva i förarstolen, har valt att skydda dom med klädseln.
Mekaniskt skick- alldeles utmärkt tack.

Tar gärna emot tips och råd men jag tycker inte man behöver vara otrevlig och dum!

Tack till er andra för nyttiga , vettiga synpunkter som emottages med varm hand

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#6 Post by chrix »

En anledning är att det är att det är sjukt svårt att sälja beg bilar...
Har försökt sälja både Skoda och BMW men väldigt dålig respons.
Men annars gäller bra bilder och så mycket info man kan.
Tycker ditt pris är rimligt, har tipsat polaren om den men han har inget garage nu tyvärr.
Lycka till.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Tidsödande försäljning

#7 Post by Freddie_81 »

Själv tycker jag att Blocket fungerar bra, jag har haft en ganska bra rullians på bilar. Mycket handlar om ju om priset, och oftast sätter man ju priset så det får prutas lite, då blir köparen glad och prutar köparen inget är det ju bonus. Sen är det ju bra bilder som är väldigt viktigt. Sen tycker jag det hör till med mailandet och snackandet vid bilköp, men det är ju personligen vad man tycker.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#8 Post by [Bobo] »

Freddie_81 wrote:Mycket handlar om ju om priset, och oftast sätter man ju priset så det får prutas lite, då blir köparen glad och prutar köparen inget är det ju bonus.
Det där med prut och prissättning med prutmån irriterar mig lite. Jag måste tvinga mig själv att pruta nästan varje gång jag köper något begagnat bara för att jag vet att säljaren har lagt på några tusen i prutmån. Så jäfla onödigt. Det blir ju ett nollsummespel. Han lägger på två tusen och jag prutar två tusen.
Vem har vunnit på det?
Jag tycker bara att det brukar lägga en sur stämning över hela affären och gör att det blir spänt och otrevligt rent generellt. Jag tycker alltid att det blir trevligare när man betalar det som står i annonsen. Och trevligt är värt ganska mycket i min värld. :)

Föstår att jag antagligen är i minoritet i frågan och att folk tycker att det är lite sport i att pruta eller i att försöka eska så mycket som möjligt ur t.ex en bilaffär. Det är väl inget fel i det iofs. Vem faan är jag att tala om för folk vad dom ska tycka om eller inte. Men hela förfarandet ger mig en sur smak i munnen.

Om alla bilar på Blocket istället var prissatta efter vad säljaren värderar bilen till, varken mer eller mindre (då menar jag alltså både folk som lägger på prutmån och folk som lägger ut en 991:a för 100kr) och om alla som var spekulanter bara tog ställning till om det var ett acceptabelt pris eller inte. Om bilen inte säljs till ordinarie pris så kommer priset antagligen sänkas. Kanske ner till den nivån som första spekulanten tyckte var rimligt...
Kanske skulle det ta längre tid att få sin bil såld. Men om alla visste att det som står gäller så skulle man ju slippa alla samtal och mail från dom som inte har råd. Oavsett prisklass.
Att lägga tid och energi på att försöka sälja något till någon som bara ger sken av att vara potentiell kund är ju bortkastat.

Kanske ska förtydliga vad jag menar med prut. Ett motbud baserat på nya uppgifter har jag inga problem med. Om man åker för att titta på en bil som var rostfri i annonsen och rostig i verkligheten så ser jag inga problem med att komma med ett lägre bud. Även skambud tycker jag är helt ok om annonsen är missvisande på något sätt. Men just det där med att pruta någon tusenlapp eller två på en affär i t.ex 50 000kronorsklassen bara för att. Det känns som sagt som ett nollsummespel där man vinner ibland och förlorar ibland.
Vore skönt att slippa.

En högst personlig reflektion som sagt.
Hoppas att jag inte trampat snett. jag gillar ju dig Freddie! :D
Du får prissätta och pruta hur du vill för mig! :#cheers:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Tidsödande försäljning

#9 Post by Freddie_81 »

Ingen fara Bobo. Alla har vi vårt eget förfarande vid bilaffärer. Jag tycker som sagt de är lite kul, från båda sidor sätt (köpa/sälja). Sen kan jag tycka det är och kanske ska vara ett annat förfarande här på forumet med öppna kort och korrekt prissättning från början. Vilket ofta syns just för man lämnar "rabatt" till forum medlemmar dvs bort med prutmånen. Och sen känns det ju bättre i hjärtat att sälja Porsche till en annan entusiast.
Liten kul sak som man förstår efter några år här på forumet är tilliten man ger/får när delar mm byter ägare fram och tillbaka. Man litar på andra medlemmar, betalar förskott eller efterhand när man kikat på delen, allt efter överenskommande. Skulle detta inte skötas korrekt skulle nog inte medlemmen som misskött sig bli långvarig här.
/Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#10 Post by Janne J »

Har du möjlighet att behålla bilen misstänker jag att den är lättare att sälja på våren, ligger en bil ute för länge på Blocket blir den lite "smittad", man undrar vad det är för något fel på den då den inte säljs..
Jag hade plockat bort den efter 1-2 veckor, de som söker har ofta bevakning på en viss annonskategori.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#11 Post by Ragnar Joensen »

Ingrid,

Det blev lite missförstånd och du tog till dig mina åsikter för personligt. Jag är inte intresserad av att köpa din bil, och mina kommentarer/frågor är inte om din bil, utan allmänna frågor.
ingrid wrote:...förstår inte alls hur du menar -du ska respektera dina köpares budget el sänk priset till deras nivå??? ( skriver du)
1. I så fall ska det väl vara ömsesidig respekt, då ska väl dom respektera mitt pris ,knappast dom som sätter priset eller?
2,Säljer du en bil så får köparen bestämma priset efter sin budget eller?
Tvingar ingen att köpa min bil upp till var och en att lämna ett bud som jag sedan tar ställning till.
Det jag menar, är att din bil kan vara lika mycket i en studerandes budget, som en Ferrari i en börshajs budget. Så att den studerande frågar och vill se bilder, på samma sätt som Ferrari köparen kan vara befogat. Och lämnar du dessa svarade luckor i din annons, blir det frågor. Och att du bör ha respekt för att dessa frågor kommer. Det är inte en fråga om priset är rätt eller ej, bara att köparen vill se vad det är han köper, eftersom det är mycket pengar i hans värld.
ingrid wrote:... En miss av mig att inte ta av sätesöverdragen vid fotograferingen.Du har fel i det att mina stolar är i uselt skick, dom är i väldigt bra skick finns en sydd reva i förarstolen, har valt att skydda dom med klädseln.
Återigen tar du min kommentar för personligt. Jag har ingen åsikt om dina stolar. Om du döljer stolarna / inte bryr dig att plocka av överdragen, så att man kan se dina fina säten, kan köparen inte tänka annat än att de är kass.
ingrid wrote:... Mekaniskt skick- alldeles utmärkt tack.
Återigen: Jag frågar inte om skicket på din bil, och tränger inte ditt svar. Jag anser att du bör skriva tydligt i annonsen hur skicket är. Om du skriver "Alldeles utmärkt" kan du vara säker på att få frågor.

Hoppas detta jämnar ut vågorna lite.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#12 Post by patand »

Generellt ska man ju också tänka på att det är betydligt svårare att sälja en frontmotorporsche än en familjebil. Vill man inte sälja till underpris så får man helt enkelt räkna med att vänta på rätt köpare.

Den 968 som jag var delägare i tog det 2 år att få såld. Bobo hade väl sin 944 S2 till salu i minst ett år också? Båda låg i den prisklass som modellen brukar ligga i ungefär.

Rätt köpare är ju dessutom i dessa fall ofta en entusiast som är ute efter just den modellen och från entusiaster får man alltid mycket frågor eftersom de vet mycket om modellen och jämför med likadana bilar.

Vill du sälja snabbt så halvera priset så kommer entusiasterna direkt se att det är ett kap och du har troligen plötsligt flera som vill köpa bilen. Men jag vet ju själv att man inte vill halvera priset när man själv tycker bilen är värd en viss summa, då får man istället vänta.

Som övriga kommenterat så bör annonsen innehålla så mycket och relevant information som möjligt. "Fint skick" innebär inte samma sak för alla människor. Det gäller ju att redan i annonsen övertyga folk om att bilen troligen är värd det du begär.

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#13 Post by [Bobo] »

patand wrote: Bobo hade väl sin 944 S2 till salu i minst ett år också?
Rätt i sak. Men jag hade ju ingen annons ute på den. Så särskilt aktiv var jag ju inte direkt.

Från det att jag började sälja bilarna aktivt gick det fort.
Fick gå ner några tusen på S2:an, men det var mest för att jag slapp serva den innan försäljningen.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Tidsödande försäljning

#14 Post by [Bobo] »

Ett exempel på en mer eller mindre perfekt avvägd annonstext.
Saxad härifrån forumet och det är Henka som skrivit den (2011).

-------------------------
Tänkte göra plats i garaget för 924:an
Därför säljer jag av någon av mina andra.
Börjar med S2:an
Det är en fin orginalbil som har gått 16 980mil
Bilen kom till Sverige 2000 och hade då gått 11400mil
Den har haft 4 ägare före mig i Sverige..
Orginal servicebok med stämplar, instruktionsbok, res.hjul, pump o.s.v.finns till bilen.
Även fodral till targaluckan.
Servad av Porsche och Sandén bla.annat stämplad fram till 14380mil därefter servad privat som det finns dokumentation och kvitton på.
Alla bes. dokument finns sparade.
Kamrem, balansrem och rullar bytta vid 16 200mil
Efterkontrollerad och nyservad precis nyss vid 16980mil.
Nytt Bilstein stötdämparkitt monterat av Sandén -04 men har gått bara ca:2000mil så den känns som ny att köra. Inga glapp eller rassel över huvud taget.
Vxl- lådan funkar perfekt.
Bromsarna är friska. Nya belägg fram , kontrollerade belägg och uppsmörjda ok i bak. Oljan bytt vid 14900mil
Allting fungerar förutom Ac:n (har tänkt lämna in den för felsökning men inte kommit så långt ännu)
Torr och fin. Både motor, låda och servo
Finns några stenskott och en lite bula ovan list på förardörren men fortfarande original lack överallt.
Elspeglar
Elstolar
Eltarga
Elhissar
Höjdjustering framljus
Ljusautomatik
Elbaklucka
3 punkt bälten i baksätet
Delbart ryggstöd i bak
C-lås
Orginallarm
Blaupunkt stereo
Den nyare modellen av bakvinge som kom -91
Fälgar finns 16” Design 90, Kahn RS 18" och Azev E 17" att välja bland.
Jag begär 85 för bilen med 18 tums hjulen
Lite billigare med nån av de andra då däcken behöver bytas på Azev fälgarna
Mvh Henka
---------------------------
Det lämnar liksom inte så myket utrymme för frågor...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]