Vibrationer i bromsskivor - återkommande

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
ddd
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-07-10 10:23:19
Bilmodell: Porsche 968
Årsmodell: 1993
Contact:

Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#1 Post by ddd »

Hej,

Jag har problem med att bromsskivorna fram börjar vibrera/pulsera efter att jag har värmt upp dem ordentligt i samband med bankörning. Jag försöker alltid bromsa hårt och kort (även om det ibland blir lite sent :-)) och köra ordentliga avkylningsvarv utan broms och såklart inte ligga på broms i depån efter varven.

Nu inne på tredje paret skivor fram som alla får mer eller mindre samma symptom efter hård körning.
Bilen är en 944 S2 med Pagid RS 4-2 (blå) belägg. H&R Cup chassi, grövre krängningshämmare. R-däck (symptomet även med gatdäck).

Åtgärder hittills:
1. Bytt skivor till TarOX - skivor ganska skeva efter varmkörning. Mätte skivor och konstaterade att de hade slagit sig. Kontrollerade att OK inte kärvar eller att det fanns något annat emellan skiva/nav.
2. Bytte skivor igen och körde in dem enligt rekommendationer (även om de ska vara värmebehandlade) - samma resultat. Mätte då navet och konstaterade att det kastade även där. Svarvade nav.
3. Bytte skivor till borrade Brembo och samma belägg. Inkörda och varma (gatkörning) kändes det helt OK. Men efter 2 bankörningar så är symptomet där igen. Nu dock inte så stora skakningar men ändå så att det känns vibrationer/pulserar.

Så nu innan jag gör mer vill jag kolla om det finns någon med erfarenhet på området som kan ge mig några tips på åtgärder eller vad det kan bero på?

Jag funderar på om det kan bero på t ex slappa/gamla bussningar i framvagnen?
Är det för lite kylning så att man behöver leda in mer luft mot bromsar med hjälp av scop/slangar?

Som sagt, tips mottages tacksamt!

/D
Porsche 968 -93 SÅLD
Porsche 996 Carrera 4 -02 SÅLD
Porsche 944 S2 -89 SÅLD

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#2 Post by mojo158 »

Hej,

Är bilen lättad? Kanske att en tung bil ger varmare bromsar. I så fall kanske det även fungerar att leda in extra luft.

/Staffan

ddd
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-07-10 10:23:19
Bilmodell: Porsche 968
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#3 Post by ddd »

Tack för svar.

Jag har inte lättat bilen. Dock tror jag inte vikten är problemet här. Jag har inte haft något problem med bromsvätskan i forma av mjuk pedal eller pedal i botten och ingen fading heller. Bra nyp i bromsar även på t ex Gelleråsen som brukar kräva mycket av bromsarna.

Bilen har tidigare körts på bana utan dessa problem så därför är det lite märkligt.
Porsche 968 -93 SÅLD
Porsche 996 Carrera 4 -02 SÅLD
Porsche 944 S2 -89 SÅLD

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#4 Post by mojo158 »

Hej,

Jag är långt ifrån någon expert på området men jag hade en diskussion med Utzon förra sommaren då jag köpte nya skivor och belägg inför mina första bandagar. Vi diskuterade då också rejsbelägg men han avrådde från det då han menade att skivorna skulle slå sig eftersom att jag inte lättat bilen och då menade han att det var slöseri att köpa rejsbelägg då de snabbt skulle slitas med skeva skivor. Han fick rätt, skivorna slog sig. Jag tror dock inte att jag var alls lika försiktig som du har varit. Jag har lättat bilen i år men kört vidare med de skeva skivorna så jag vet inte hur lättningen har påverkat.

/Staffan

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#5 Post by Maxx »

Hade Peter någon förklaring till varför de skulle bli skeva skivor med en olättad bil?

Om jag får spekulera själv i de banorna så skulle det vara för att en tung bil bygger mer värme än en lätt bil. Större mängd rörelseenergi som ska tas upp = mer värmeenergi?

Borde gå att lösa med bättre kylning?
(Och nu börjar jag förstå varför mina bromsar är som de är. Tåligare belägg och bättre kylning kanske är en bra idé. :) )
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#6 Post by fälgen »

Jag har tidigare haft precis samma problem som dig, under två säsonger gick jag igenom tre uppsättningar skivor och då var det ändå skivorna skeva för det mesta. Fick aldrig heller problem med att bromsarna mattades, men man fick ju ta det lite lugnt när skivorna var skeva.

I vintras lämnade jag beläggen till Sandén för översyn, han tyckte kolvarna var ok, men fixade plattorna som beläggen glider mot. Bytte även till nya skivor igen, bytte till racigare belägg och satte dit bromskylning ifrån 968an. Upptäckte också att ena navet var lite skevt, så det blev ett nytt sånt också.

Men i år har bromsarna funkat! De känns lite underdimensionerade visserligen, men har funkat hela tiden.

Min bil är inte lättad, väger ca 1400kg med mig i.

ddd
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-07-10 10:23:19
Bilmodell: Porsche 968
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#7 Post by ddd »

Tack för ditt svar fälgen och kul att höra att problemet försvann! Provade du någon gång att svarva skivorna?

Jag tror inte heller att vikten är behöver vara det enda som gör att skivorna blir för varma även om den bidrar till högre värmeutveckling. Med rätt bromsteknik bör det funka ändå. Dock kan det ju vara så att allt inte är helt 100 i framvagnen t ex lite avvikelser på nav, bussningar eller liknande och problemen förstärks.

Det låter som att jag får fixa lite kylning! Fälgen, har du bilder på hur din lösning ser ut? S2/Turbofronten ser väl lika ut? Behöver man ta bort dimljusen eller kanske båda ljusen? Vill helst slippa köra med grodögonen ;-)

Tack för alla inlägg.
/D
Porsche 968 -93 SÅLD
Porsche 996 Carrera 4 -02 SÅLD
Porsche 944 S2 -89 SÅLD

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#8 Post by mojo158 »

Hej,

Jag frågade inte Peter men antog att han menade som du Maxx. Man kan naturligtivs attackera problemet från olika ändar och mer kylning borde naturligtvis också funka om det den är tillräcklig. På Fälgens bil gjordes flera förändringar samtidigt så det är svårt att veta om det var en enskild förändring som räddade skivorna och i så fall vilken, eller om det var en kombination av flera.

/Staffan

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#9 Post by michael rasmussen »

Har kört med org skivor på min 944 turbo _87 men med friction performance race belägg, rsultatet var sprickor i skivorna!. Byte till turbo bromsar från en 90:a, fortfaranade FP belägg men nya sebro org skivor från Utzon, och ännu så länge utan problem denna säsongen. Bra broms varje gång. Jag tror att denna typen av belägg håller sig kalla och flyttar all värme till skivan med dessa problem som följd.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#10 Post by fälgen »

ddd wrote:Tack för ditt svar fälgen och kul att höra att problemet försvann! Provade du någon gång att svarva skivorna?

Jag tror inte heller att vikten är behöver vara det enda som gör att skivorna blir för varma även om den bidrar till högre värmeutveckling. Med rätt bromsteknik bör det funka ändå. Dock kan det ju vara så att allt inte är helt 100 i framvagnen t ex lite avvikelser på nav, bussningar eller liknande och problemen förstärks.

Det låter som att jag får fixa lite kylning! Fälgen, har du bilder på hur din lösning ser ut? S2/Turbofronten ser väl lika ut? Behöver man ta bort dimljusen eller kanske båda ljusen? Vill helst slippa köra med grodögonen ;-)

Tack för alla inlägg.
/D
Testade att svarva skivorna någon gång, men eftersom jag inte hade åtgärdat problemet så slog de sig igen. Bromskylningen på 968orna består av en plastbit på fjäderbenet och en på bärarmen som styr luften, man behöver alltså inte ta bort lysen eller dra slang från fronten, vilket tilltalade mig. Jag saknade fästen så jag fick göra lite speciallösningar.

Vet som sagt inte vad som löste mitt problem, så jag vet inte hur effektiv bromskylningen är eller om den ens behövs.

Har du kontrollerat att plåtarna är ok i dina ok? Det brukar oxidera mellan dem och oken så de lyfter lite och klämmer fast beläggen, det ska gå lätt att få i och ur beläggen.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#11 Post by Janne J »

Värmen tar livet av bromsarna, kylningen är viktig. Standardgrejorna (inkl belägg) pallar för banåka om kylningen funkar bra.

Kolla här hur det ser ut:
https://www.youtube.com/watch?v=D-9Zbur ... Mw&index=1" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#12 Post by mojo158 »

Hej fälgen,

Då kan vi nog vara problemet på spåren för min del. Både skivor som slår sig och svårighet att byta belägg. Mina belägg går inte lätt att sätta i.Jag har heller inte förstått att jag har en plåt på oken. Var sitter den? Sitter den på den plana ytan mellan ok och belägg runt omkring kolven? Hur tar man bort den? Räcker det att ta bort belägget och sedan pilla loss plåten med en tunn spetts av något slag, typ liten skruvmejsel? Bara att slipa bort rosten på insidan när man fått bort den?

/Staffan

ddd
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-07-10 10:23:19
Bilmodell: Porsche 968
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#13 Post by ddd »

michael rasmussen wrote:Har kört med org skivor på min 944 turbo _87 men med friction performance race belägg, rsultatet var sprickor i skivorna!. Byte till turbo bromsar från en 90:a, fortfaranade FP belägg men nya sebro org skivor från Utzon, och ännu så länge utan problem denna säsongen. Bra broms varje gång. Jag tror att denna typen av belägg håller sig kalla och flyttar all värme till skivan med dessa problem som följd.
S2 har samma skivor som Turbo d v s 298*28 men inte som Turbo S 304*32, antar att man måste modifiera fästen/OK för att få plats med större? Hur löste du det?

/D
Porsche 968 -93 SÅLD
Porsche 996 Carrera 4 -02 SÅLD
Porsche 944 S2 -89 SÅLD

ddd
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-07-10 10:23:19
Bilmodell: Porsche 968
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#14 Post by ddd »

fälgen wrote:
ddd wrote:Tack för ditt svar fälgen och kul att höra att problemet försvann! Provade du någon gång att svarva skivorna?

Jag tror inte heller att vikten är behöver vara det enda som gör att skivorna blir för varma även om den bidrar till högre värmeutveckling. Med rätt bromsteknik bör det funka ändå. Dock kan det ju vara så att allt inte är helt 100 i framvagnen t ex lite avvikelser på nav, bussningar eller liknande och problemen förstärks.

Det låter som att jag får fixa lite kylning! Fälgen, har du bilder på hur din lösning ser ut? S2/Turbofronten ser väl lika ut? Behöver man ta bort dimljusen eller kanske båda ljusen? Vill helst slippa köra med grodögonen ;-)

Tack för alla inlägg.
/D
Testade att svarva skivorna någon gång, men eftersom jag inte hade åtgärdat problemet så slog de sig igen. Bromskylningen på 968orna består av en plastbit på fjäderbenet och en på bärarmen som styr luften, man behöver alltså inte ta bort lysen eller dra slang från fronten, vilket tilltalade mig. Jag saknade fästen så jag fick göra lite speciallösningar.

Vet som sagt inte vad som löste mitt problem, så jag vet inte hur effektiv bromskylningen är eller om den ens behövs.

Har du kontrollerat att plåtarna är ok i dina ok? Det brukar oxidera mellan dem och oken så de lyfter lite och klämmer fast beläggen, det ska gå lätt att få i och ur beläggen.

Jag har haft bilen på verkstad i samband med svarvning av nav och då ska oken ha kontrollerats att allt funkade bra. Dock kan man ju inte vara säker om man inte har gjort det själv :?

"Luftscoop" från 968 beställda på Utzon! Tilltalar mig också att slippa dra slangar. S2:an har dessutom samma bärarmar som 968 d v s förborrade för dessa fästen.

Ett annat tips jag har snappat upp är att ta bort bromssköldarna. Dessa stänger inne värme mot skivan.
Då kanske det blir en ny uppsättning skivor igen då.. För att vara säker på att det inte är p g a att den gamla skivan var skev och blir det lättare igen om man svarvar ned den ngt. Borde ju vara så att mindre godsmassa tål mindre värme?

/D
Porsche 968 -93 SÅLD
Porsche 996 Carrera 4 -02 SÅLD
Porsche 944 S2 -89 SÅLD

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Vibrationer i bromsskivor - återkommande

#15 Post by fälgen »

Just det, det glömde jag, bromssköldarna ligger i hyllan. Tog bort dem i samband med alla andra ändringar.

Plåtarna sitter en uppe och en nere i varje ok, sitter med två skruv vardera. De är väl till för att beläggen inte ska glida mot aluminiumet. De ska även limmas så det blir tätt. Min bil är en tidig turbo, så vi har väl inte samma ok, men tror att konstruktionen är densamma.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]