Ljusautomatik

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
steluc0423
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2014-06-22 18:31:10
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Ljusautomatik

#1 Post by steluc0423 »

Hej
Jag har läst om några som har nån form av ljusautomatik på sina bilar, så att när ljusvredet är på nollan så kan man slå på dimljus + bakljus med dimljusknappen. Jag har sökt nästan överallt nu men enligt en gammal tråd på detta forumet så var det nån som sålde kit till detta. Så jag tänkte bara se om det är någon som har ett sånt kit monterat på sin bil som kan ta en bild eller vet hur det är kopplat?

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ljusautomatik

#2 Post by QV_ »

Ser inte problemet med att koppla upp det med automatik MEN eftersom jag hatar bilar med dimljuset tänt (eftersom tillfällen med dimma är få i Sverige) så kommer jag inte att hjälpa till.

/Jan

Sen är ju inte din bil typgodkänd för endast bakljus så du skall ju ha framljusen tända också

flatfour56
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2013-05-26 13:15:54
Telefon: 0739772278
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Sköldinge
Contact:

Re: Ljusautomatik

#3 Post by flatfour56 »

QV_ wrote:Ser inte problemet med att koppla upp det med automatik MEN eftersom jag hatar bilar med dimljuset tänt (eftersom tillfällen med dimma är få i Sverige) så kommer jag inte att hjälpa till.

/Jan

Sen är ju inte din bil typgodkänd för endast bakljus så du skall ju ha framljusen tända också
Bara ett litet tillägg , det är 100% lagligt att åka med dimljuset påslaget på dagtid så länge det inte sker tillsammans med annan framåtriktad belysning . så du kan visst hjälpa honom med detta :wink:

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ljusautomatik

#4 Post by [Bobo] »

flatfour56 wrote:
QV_ wrote:Ser inte problemet med att koppla upp det med automatik MEN eftersom jag hatar bilar med dimljuset tänt (eftersom tillfällen med dimma är få i Sverige) så kommer jag inte att hjälpa till.

/Jan

Sen är ju inte din bil typgodkänd för endast bakljus så du skall ju ha framljusen tända också
Bara ett litet tillägg , det är 100% lagligt att åka med dimljuset påslaget på dagtid så länge det inte sker tillsammans med annan framåtriktad belysning . så du kan visst hjälpa honom med detta :wink:
Tror att det är hatet som driver Janne snarare än juridiken...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Ljusautomatik

#5 Post by michael rasmussen »

Min 87:a är svensk såld och där funkar det enligt följande:

1. Ljus vred i läge "noll" = allt släckt
2. -----"------- samt dimljusknapp aktiverad, = p ljus samt dimljus igång vilket är helt lagligt.
3. Ljusvred i halvljus så släcks dimljus men tänds vid helljus, även detta enligt lagen.

steluc0423
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2014-06-22 18:31:10
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ljusautomatik

#6 Post by steluc0423 »

michael rasmussen wrote:Min 87:a är svensk såld och där funkar det enligt följande:

1. Ljus vred i läge "noll" = allt släckt
2. -----"------- samt dimljusknapp aktiverad, = p ljus samt dimljus igång vilket är helt lagligt.
3. Ljusvred i halvljus så släcks dimljus men tänds vid helljus, även detta enligt lagen.
Så är det på min bil med, nu kör jag ju med p-ljus + dimljus på dagen, men problemet är att man måste vrida ljusvredet till 0 varje gång man går ur bilen då endast dimljuset släcks när man stänger av tändningen och inte p-ljuset.
Det jag har hittat på nätet hittills har nått att göra med byglingarna i "relät" G6 som är annorlunda beroende på marknad.
QV_ wrote:Ser inte problemet med att koppla upp det med automatik MEN eftersom jag hatar bilar med dimljuset tänt (eftersom tillfällen med dimma är få i Sverige) så kommer jag inte att hjälpa till.

/Jan

Sen är ju inte din bil typgodkänd för endast bakljus så du skall ju ha framljusen tända också
Man får använda dimljus istället för halvljus på dagtid, men jag tror du menar när folk kör med både dimljus och halvljus, vilket är olagligt och jäkligt irriterande.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Ljusautomatik

#7 Post by Maxx »

Det finns en gammal tråd på forumet som jag har för mig var rätt utförlig om halvljusautomatik (men jag kan minnas fel naturligtvis) så testa att söka.

Annars får du grotta ner dig lite i elscheman och hitta var det är lämpligt att koppla in ett relä som slår till när tändningen är på. Har du en bil som är från -85 eller nyare borde det till och med finnas lediga platser för relä i säkrings- och reläboxen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users