924 - 82 "Bruksracern"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#1 Post by Natanael »

Så kommer då den efterlängtade tråden på VSII:s fortsatta resa!

Efter mycket letande, planerande och tänkande är man tillslut.. Porsche-ägare!! :D

Har alltså tagit över Bobos släde (VSII) och planen är att använda numera "Bruksracern" som bruksbil under mitt uppehållsår, både sommar och vinter.
Tidigare tråd: forum/viewtopic.php?t=26674" onclick="window.open(this.href);return false;

Målet är att hålla den rullande i gott bruksskick och i mån av tid och budget fortsätta att jobb upp exteriör och interiör, satsar på ett originalutförande i möjligaste mån, d.v.s inga kjolar eller dylikt ;-) Original is the thing!

Var och kollade på ett par 924:or innan mest för att få mig en god uppfattning och två av dem var ombyggda med bodykit, känns lite ovärt tycker jag när man kan köpa en 944 isåfall, plus att man sparar vikt i jämförelse med originalkarossen, men smaken är som baken :).

Mer om resan och planer längre fram, först lite bilder:)

Eftersom min iPhones batteri var i botten när jag nådde Nyköping (släden stod hos Patand) kunde jag inte tyvärr inte ta några bilder vid första anblick - däremot tog säkert Patrik någon bild (Du får gärna skicka dom isåfall :D), så första bilden knäpptes av på morgonen efter hos min kära mor ute i Ale:
Last edited by Natanael on 2014-06-12 23:35:59, edited 2 times in total.

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#2 Post by Natanael »

Image

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 - 82 "Bruksracern"

#3 Post by Natanael »

Eftersom huven som Bobo lackade röd tidigare hade varit lackad med någon form av silikonfärg - om jag förstod det rätt? - skulle den behövts slipas ner till plåt innan omlackering, något jag inte var jättesugen på, särskilt när Bobo sa att han hade en helt ok svart huv jag kunde få med :D Sjysst! Tyckte det blev rätt snyggt faktiskt tillsammans med de svarta fälgarna. Dock har jag ett annat stuk i tankarna.. ;-)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#4 Post by Natanael »

Image

En till bild från morgonen. En härlig känsla att gå ut på morgonen och se att där står en porsche - och den är ju min :)!

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 - 82 "Bruksracern"

#5 Post by Natanael »

Nåväl mer om resan.

Dagen startade från Ale 3 mil norr om Göteborg och via kollektivtrafik var jag framme i Nyköping på eftermiddagen. Blev upphämtad av Patand på forumet som sjussade mig resterande väg och efter trevligt samtal - och lite gratis bankörningslektioner :D - var vi hemma hos honom där Släden nu stod.
Det var som sagt både roligt och trevligt att träffa Bobo och Patand här på forumet, ett par trevliga herrar med rolig humor och mycket kunnande.
Det visade sig även att jag hade snubblat in i 924:a himmelriket när vi rullade in på Patands gård! :mrgreen:

Patands silver 931:a stod naturligtvis på sin plats, Bobo hade sin vita 931:a, och den röda släden stod i mitten, vilken syn. Man blev ju knappast mindre sugen att få hem sig en egen 924:a! :)

Efter lite förevisande och språkande var det dags för en provtur tillsammans med Patand som hade grejat lite mer med det mekaniska. Bilen kändes bra tyckte jag och Patand guidade mig till en trevlig och kurvig landsväg där jag fick ta ut svängarna lite. Jag var ju dock lite försiktig nu i början och när det var dags att vända frågade Patand om han skulle köra tillbaka så jag fick känna lite mer på "hur den kan gå". Och vi som har hängt på forumet iallafall ett litet tag har ju förstått att den mannen är rätt duktig bakom ratten... Och det var han! Tjena vad det gick! :D Jag tycker mig vara hyfsat säker bakom ratten men Patands demonstrering visade på.. nya gränser :) Riktigt kul. När vi började närma oss stora vägen igen och jag berättade hur imponerad jag ändå var av väghållningen på den här bilen - och hans körning, sa han att "det finns ju mer o ta på, det kom ju inget däcktjut nu eller hur?" :) Nya gränser som sagt.

Väl tillbaka på gården kändes det som att det inte var så mycket mer att tala om, jag hade bestämt mig och vi hade pratat över det mesta, så det blev affär! :D

Nu väntade den dryga 40 mil långa vägen hem, i vackert väder och fullastad bil med kryssekerfälgar, lite lackburkar och annat gott. Bilen startade bra och jag var på väg!

Ca 1,5 mil senare eller så stannar jag på Rusta för jag tänkte jag skulle få tag på en mobilladdare så jag kunde få liv i min mobil, är ju trevligt med lite samtal och musik på den långa resan. De hade ingen där så det fick bli utan, när jag sätter mig i bilen och vrider om nyckeln så.. Ja gissa ;-) Inget händer. "Kanske är det berömda ånglåset" tänker jag och testar med tvångsmatningen av kallstartsventilen men det blir givetvis ingen förändring, startmotorn gick men den orkade inte alls :( Ingen laddning!

Patand och Bobo hade som sagt gett den en översyn och justerat en massa grejer, bl a laddningen var kollad och det hade verkat vara löst - men nu var det något som inte stämde iallafall. :(

Jaja, kändes lite motigt men mest synd tyckte jag ändå om Bobo på något sätt som fick komma utryckandes och slita o putta på släden en sista gång, han hade ju velat avveckla den här bilen sedan ett bra tag då den hade trilskats med honom en hel del och han väl inte vart så motiverad till den från början, nu är han avlöst från sina bekymmer i vilket fall och jag ska nog få ordning på det här :D

Började ju köpet med att införskaffa Haynes manual, och med lite kunniga intresserade vänner - och forum - till hjälp ska det nog lösa sig. Det är väl lika bra att bli införstådd direkt med hur det är att äga en gammal bil :).

Resan fortsätter.
Jag fick hjälp med startkablar och fortsatte resan mot västkusten.

Det är ju bra på ett sätt när man får börja på en långresa då man lär känna bilen rätt väl. Kände tydligt vibrationerna från de lite dåliga fälgarna som satt på ( de svarta ) och hörde ett par missljud som jag inte lokaliserat än. Men det känns ändå riktigt kul att få köra vintage porsche, den är ju charmig som många er beskriver, både till utseendet och körkänslan, den känns tung och stabil på något sätt. Och med lite kärlek och omsorg ska det nog bli en fin och bruksvänlig kärra av det här! :#944burn:

Det var väl resan det!

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 - 82

#6 Post by Natanael »

Status och planer då.

Mekaniskt:
- Ordna laddningsproblem. Ev. byta generator bussningar men troligtvis något mer.
- Missljud, någonting tycks ligga mot och ett par andra vinande ljud hörs som jag inte tror borde vara där.
- Bränslehuvud och spridare. Inget som hindrar driften men troligtvis hade det varit bra att byta något av dessa eller båda då den går märkbart bättre när man fetar på med kallstartsventilknappen kring 5000 varv på tvåans växel t ex. Troligen kan det vara lite slitna spridare, återstår att se.
- Kommer ingen spolarvätska när man tycker på knappen, ska kolla om det finns spolarvätska :shock: för jag har för mig att Bobo hade bytt spolarpump, för det är väl den som driver detta?

Kaross och dylikt:
- Emblem saknas
- Förarstol är endast för att ha något att sitta på, grymt sliten och i annan klädsel.
- Limma dit backspegeln och sätta dit stereon, skruva dit handtag m m.
- Lacka huv och lacka om tak i original röd färg.
- List till bakkofångare

Övriga planer:
- Stänkskydd bak
- annan ratt, Momo Protiproti hade vart kul, eller fin original, antingen planka eller turboratt.

Prio:
Se till det väsentliga mekaniska först naturligtvis. Ordna laddningen och se till missljuden så ingenting ligger på, ta det därefter! Ev förbereda inför besiktningen i Augusti.

Omlackering av huv och tag har jag tänkt att ge mig på i sommar om mina arbetstider tillåter.
Stol och interiör m m får jag ta allteftersom, blir till o leta runt på forumet och andra ställen, enklare billigare delar köps troligen på Utzon.

Huvemblem och bussningar till generator beställs idag :)

Fortsättning följer :D

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#7 Post by Natanael »

Image

Bjuder på lite fler bilder :)

Jag hade ju köpt en mycket trevlig honda crx - 88 ett par månader innan, lite hastigt, men var egentligen i ställd på en 924:a, och det kom ikapp mig :) Man ska ju gå på det man verkligen vill, särskilt när det gäller såna här grejer. Så det blir till o sälja Hondan! Men lite roligt att man nu har en mindre bilparkering på gården ;)Image

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82

#8 Post by Natanael »

Efter lite starthjälp åkte jag iväg till en lokal däckfirma dagen efter och fick bytt däcken till krysseker, kunde ju inte hålla mig :D De skulle ändå på i vilket fall såklart eftersom de svarta inte mådde så bra. - De är för övrigt till salu om någon är sugen.

Tycker det blev riiktigt snyggt! :) Ett klart lyft enligt mitt tycke. Kände också en märkbar skillnad i stabilitet och mindre vibrering i ratten. Check!Image

Image

En sista bild innan nattens vila. Image
Last edited by Natanael on 2014-06-10 18:25:03, edited 1 time in total.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 - 82

#9 Post by [Bobo] »

Det blev ju riktigt bra med kryssekerfälgarna! :D
Kul att se att bilen äntligen har hamnat hos någon som vill ta tag i allt som jag lärt mig leva med under åren...
Ska bli kul att följa tråden!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 - 82

#10 Post by [Bobo] »

Vad gäller spolningen funkar det inte att trycka på knappen. Den styr lyktspolningen.
Vindrutespolningen styrs (som på alla andra bilar) med armen på rattstången. :wink:

Den har varit lite glapp, så du kanske behöver peta lite på kopparbläcken som armen ska skapa kontakt mellan...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 - 82

#11 Post by QV_ »

Natanael wrote: - Bränslehuvud och spridare. Inget som hindrar driften men troligtvis hade det varit bra att byta något av dessa eller båda då den går märkbart bättre när man fetar på med kallstartsventilknappen kring 5000 varv på tvåans växel t ex. Troligen kan det vara lite slitna spridare, återstår att se.

Om du har gått om pengar kan du roa dig att byta delar i blindo.
Enligt mig så MÅSTE man införskaffa/låna utrustning för att mäta bränsletrycket för att veta vad som skall göras och varför.

Att den går bättre med mera bränsle kan mycket väl bero på att någon har korrigerat ett fel med någon av ställskruvarna som finns runt insprutningen.

/Jan

Bränslefiltret är mycket viktigt att byta på dessa bilar, men det har säkert [bobo] gjort redan.

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#12 Post by Natanael »

[Bobo] wrote:Det blev ju riktigt bra med kryssekerfälgarna! :D
Kul att se att bilen äntligen har hamnat hos någon som vill ta tag i allt som jag lärt mig leva med under åren...
Ska bli kul att följa tråden!
Tycker också krysseker blev helt rätt stuk på den! :#cheers:
Jag ska ta hand om henne :D
[Bobo] wrote:Vad gäller spolningen funkar det inte att trycka på knappen. Den styr lyktspolningen.
Vindrutespolningen styrs (som på alla andra bilar) med armen på rattstången. :wink:

Den har varit lite glapp, så du kanske behöver peta lite på kopparbläcken som armen ska skapa kontakt mellan...

Bobo
Ha ha, avslöjar min okunnighet :D testade på vanligt vis först men det hände inget så jag tänkte om det var något special.
Ska kolla detta

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 - 82

#13 Post by [Bobo] »

QV_ wrote: Bränslefiltret är mycket viktigt att byta på dessa bilar, men det har säkert [bobo] gjort redan.
Nope. Jag hade fullt upp med att slipa. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82 "Bruksracern"

#14 Post by Natanael »

Då skriver jag upp det på listan :D

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 - 82

#15 Post by Natanael »

QV_ wrote:Om du har gått om pengar kan du roa dig att byta delar i blindo.
Enligt mig så MÅSTE man införskaffa/låna utrustning för att mäta bränsletrycket för att veta vad som skall göras och varför.

Att den går bättre med mera bränsle kan mycket väl bero på att någon har korrigerat ett fel med någon av ställskruvarna som finns runt insprutningen.

/Jan

Bränslefiltret är mycket viktigt att byta på dessa bilar, men det har säkert [bobo] gjort redan.
Byter gärna inte mer än jag behöver :) Tack för rådet, blir nog till o införskaffa både multimeter och bränslemätningsutrustning isåfall. Det var Patands tips om att det kan vara lite skit eller motsvarande i spridarna, frågan är vilket som är dyrast, köpa mätinstrument eller byta Spridare? :oops:
Last edited by Natanael on 2014-06-10 18:31:53, edited 4 times in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Jappe