968 Clubsport -93 **Såld**
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
968 Clubsport -93 **Såld**
Förra året drabbades jag av av banåkarviruset och prognosen ser inte ljus ut frammåt utan det verkar ha blivit kroniskt så jag är helt enkelt fast i skiten.
Bilen är en 968 Clubsport -93 nu med runt 7000 mil på mätaren som används till lite söndagskörning men framför allt till bankörning och i år tänkte jag även köra med PCSR så det blir till att ta licens på Gelleråsen den 10:e april.
Till kommande säsong så har jag bytt dämpare från dom som följer med M030 paketet till Leda grejjor som verkar riktigt bra,, dom går inte bara att få stenhårda utan även hyfsat bra till att även köra på vägen
Jag har även köpt camberplates men jag tycker allvarligt talat att dom ser förjävliga ut monterade och ångrar att jag inte köpte Sandéns istället men funktionen verkar det inte vara något fel på
Det senaste jag innhandlat är ett chip från Promax som var de chip som gav mest effekt/vrid i ett amerikanskt test
Nu under påsken skall bågen och 6-punkts bälte i sen är det bara hjulinställning och oljeservice kvar innan det är dags att åka bana igen
Bilen är en 968 Clubsport -93 nu med runt 7000 mil på mätaren som används till lite söndagskörning men framför allt till bankörning och i år tänkte jag även köra med PCSR så det blir till att ta licens på Gelleråsen den 10:e april.
Till kommande säsong så har jag bytt dämpare från dom som följer med M030 paketet till Leda grejjor som verkar riktigt bra,, dom går inte bara att få stenhårda utan även hyfsat bra till att även köra på vägen
Jag har även köpt camberplates men jag tycker allvarligt talat att dom ser förjävliga ut monterade och ångrar att jag inte köpte Sandéns istället men funktionen verkar det inte vara något fel på
Det senaste jag innhandlat är ett chip från Promax som var de chip som gav mest effekt/vrid i ett amerikanskt test
Nu under påsken skall bågen och 6-punkts bälte i sen är det bara hjulinställning och oljeservice kvar innan det är dags att åka bana igen
Last edited by Highway on 2007-06-16 22:14:19, edited 1 time in total.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Spetsat
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2004-10-30 17:39:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 968 Clubsport -93
Sablar vilken kompression!Highway wrote:
Kan inte placera kurvan, har iofs aldrig varit på Gelleråsen (förutom kollat på MC en gång när jag åkte förbi) , är det den där skarpa högern på baksidan? lr ngn helt annanstans?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Pär bilden är tagen på Rudskogen i Norge där jag var och körde med PCN i somras, tror nog att dämparna var i botten så att man kasade runt på däcken och det är nog därför som vänster framdäck tar en del stryk.
Men i år är det andra grejjer på bilen så det blir mer grepp och kommer att gå fortare
Funderar lite på vad jag skall köra med för camber i år men det lutar åt 2.5 fram och 2 bak och sen får man ju labba lite med framvinklarna..
Idag damp det ner ytterligare 4 Bridgestone RE540 så nu har jag 2 set framdäck och ett set bak så nu hoppas jag att jag klarar hela säsongen på dessa plus dom jag har på nu
Men i år är det andra grejjer på bilen så det blir mer grepp och kommer att gå fortare
Funderar lite på vad jag skall köra med för camber i år men det lutar åt 2.5 fram och 2 bak och sen får man ju labba lite med framvinklarna..
Idag damp det ner ytterligare 4 Bridgestone RE540 så nu har jag 2 set framdäck och ett set bak så nu hoppas jag att jag klarar hela säsongen på dessa plus dom jag har på nu
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Aha, det förklarar varför jag inte kände igen kurvan, har ju inte varit där heller.Highway wrote:Pär bilden är tagen på Rudskogen i Norge där jag var och körde med PCN i somras, tror nog att dämparna var i botten så att man kasade runt på däcken och det är nog därför som vänster framdäck tar en del stryk.
Men i år är det andra grejjer på bilen så det blir mer grepp och kommer att gå fortare
Funderar lite på vad jag skall köra med för camber i år men det lutar åt 2.5 fram och 2 bak och sen får man ju labba lite med framvinklarna..
Idag damp det ner ytterligare 4 Bridgestone RE540 så nu har jag 2 set framdäck och ett set bak så nu hoppas jag att jag klarar hela säsongen på dessa plus dom jag har på nu
Hjulvinklarna kan man ju med fördel ställa efter hur däcken slits! Fast det e klart, men nya fjädrar och sånt så vet man ju inte. Vad är fördelningen gata/bana för dig? Tror det kan vara rätt bra utgångsvärden du har, se till och mät däcktemp vid ngt tillfälle så vet du i vilken riktning du ska justera.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Hu ja gula bilar är ruggigt snabba , skulle aldrig våga köra en gul bil till vardagsPär Hylander wrote:Visst är gula bilar snabbast!
Fördelningen gata/bana är nog 20-30% gata och resten bana så det är helt klart fokus på bankörningen även om jag inte vill göra min bil så extrem som Björns men jag funderar lite på plast skärmar och huv men det får jag spara tills nästa vinter för nu måste jag få in alla nya prylar i bilen.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ok, såpass orienterad mot skojåka, då bör ju faktiskt vinklarna sättas optimala för bana, eftersom slitage av såpass lite gatåka blir minimalt. Kanske t o m lite mer negativ camber runt om och lite toe out fram. Tycker absolut du ska arrangera så att du har möjlighet att möta däckstemp på din första bandag. Under den dagen kan du då labba fram rätt däckstryck varmt m h a temperurerna (sen dan efter så mäter du noga vilket kalltryck det motsvara och skriver upp det). Utifrån dina inner/mitter/ytterkantstemperturer på varje däck vet du sen hur du ska justera camber.Highway wrote:Hu ja gula bilar är ruggigt snabba , skulle aldrig våga köra en gul bil till vardagsPär Hylander wrote:Visst är gula bilar snabbast!
Fördelningen gata/bana är nog 20-30% gata och resten bana så det är helt klart fokus på bankörningen även om jag inte vill göra min bil så extrem som Björns men jag funderar lite på plast skärmar och huv men det får jag spara tills nästa vinter för nu måste jag få in alla nya prylar i bilen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Hur är det skall man ha 0 grader toe bak eller skulle man skruva den till max?
På Mantorp borde det finnas tid till att mäta däckstempen och mantorp är ju en någorlunda normal bana utan toksvängar som Kinnekulle så man borde kunna få till en ganska allround inställning.
På Mantorp borde det finnas tid till att mäta däckstempen och mantorp är ju en någorlunda normal bana utan toksvängar som Kinnekulle så man borde kunna få till en ganska allround inställning.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ehh, max toe? Nää, det tror jag inte. ngnstans mellan noll och lite in, skrev inte jarlmark 4 mm in?Highway wrote:Hur är det skall man ha 0 grader toe bak eller skulle man skruva den till max?
På Mantorp borde det finnas tid till att mäta däckstempen och mantorp är ju en någorlunda normal bana utan toksvängar som Kinnekulle så man borde kunna få till en ganska allround inställning.
Min lilla erfarenhet är att sista kurvan man kör innan man mäter däckstempen påverkar mycket. Fullt ös in till depån och ha en medhjälpare redo att mäta direkt. Sen ut och kyla av annars gör man sk Hovang, dvs kokar upp bromsarna i maskindepån
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Idag var det premiär för banåkat i år och jag hade ju höga förväntningar med tanke på alla uppdateringar och jag är fantastiskt nöjd över hur bra bilen går på bana för det känns som om man kan pressa hur mycket som helst trots att det endast var 5 grader i luften.
Efter hjulinställningen blev det -2,5 grader och 0 grader toe fram och 3 grader toein bak
Nu fattar jag varför man skall ha hörselkåpor i hjälmen för nu lever det om ganska rejält pga att dämparna är så hårda men det ger gött grepp på banan.
Har inte satt i chipet än utan ville känna skillnaden men det skall i under Mantorp helgen
Efter hjulinställningen blev det -2,5 grader och 0 grader toe fram och 3 grader toein bak
Nu fattar jag varför man skall ha hörselkåpor i hjälmen för nu lever det om ganska rejält pga att dämparna är så hårda men det ger gött grepp på banan.
Har inte satt i chipet än utan ville känna skillnaden men det skall i under Mantorp helgen
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
Who is online
Users browsing this forum: No registered users