968 Clubsport -93 **Såld**

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

968 Clubsport -93 **Såld**

#1 Post by Highway »

Förra året drabbades jag av av banåkarviruset och prognosen ser inte ljus ut frammåt utan det verkar ha blivit kroniskt så jag är helt enkelt fast i skiten.

Bilen är en 968 Clubsport -93 nu med runt 7000 mil på mätaren som används till lite söndagskörning men framför allt till bankörning och i år tänkte jag även köra med PCSR så det blir till att ta licens på Gelleråsen den 10:e april.


Image

Till kommande säsong så har jag bytt dämpare från dom som följer med M030 paketet till Leda grejjor som verkar riktigt bra,, dom går inte bara att få stenhårda utan även hyfsat bra till att även köra på vägen

Image

Jag har även köpt camberplates men jag tycker allvarligt talat att dom ser förjävliga ut monterade och ångrar att jag inte köpte Sandéns istället men funktionen verkar det inte vara något fel på

Image

Det senaste jag innhandlat är ett chip från Promax som var de chip som gav mest effekt/vrid i ett amerikanskt test

Image

Nu under påsken skall bågen och 6-punkts bälte i sen är det bara hjulinställning och oljeservice kvar innan det är dags att åka bana igen :D
Last edited by Highway on 2007-06-16 22:14:19, edited 1 time in total.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Spetsat
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2004-10-30 17:39:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Spetsat »

Grym bil, ser den ibland i Göteborg (2ggr tror jag). Den sticker ut rejält med de gula fälgarna.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

Tackar snart släpps den ut på gatan igen 8)
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 968 Clubsport -93

#4 Post by Pär Hylander »

Highway wrote:
Image
Sablar vilken kompression!

Kan inte placera kurvan, har iofs aldrig varit på Gelleråsen (förutom kollat på MC en gång när jag åkte förbi) , är det den där skarpa högern på baksidan? lr ngn helt annanstans?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#5 Post by Highway »

Pär bilden är tagen på Rudskogen i Norge där jag var och körde med PCN i somras, tror nog att dämparna var i botten så att man kasade runt på däcken och det är nog därför som vänster framdäck tar en del stryk.

Men i år är det andra grejjer på bilen så det blir mer grepp och kommer att gå fortare :toot: :#944burn:

Funderar lite på vad jag skall köra med för camber i år men det lutar åt 2.5 fram och 2 bak och sen får man ju labba lite med framvinklarna..

Idag damp det ner ytterligare 4 Bridgestone RE540 så nu har jag 2 set framdäck och ett set bak så nu hoppas jag att jag klarar hela säsongen på dessa plus dom jag har på nu
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Blev dubbelt
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Highway wrote:Pär bilden är tagen på Rudskogen i Norge där jag var och körde med PCN i somras, tror nog att dämparna var i botten så att man kasade runt på däcken och det är nog därför som vänster framdäck tar en del stryk.

Men i år är det andra grejjer på bilen så det blir mer grepp och kommer att gå fortare :toot: :#944burn:

Funderar lite på vad jag skall köra med för camber i år men det lutar åt 2.5 fram och 2 bak och sen får man ju labba lite med framvinklarna..

Idag damp det ner ytterligare 4 Bridgestone RE540 så nu har jag 2 set framdäck och ett set bak så nu hoppas jag att jag klarar hela säsongen på dessa plus dom jag har på nu
Aha, det förklarar varför jag inte kände igen kurvan, har ju inte varit där heller.

Hjulvinklarna kan man ju med fördel ställa efter hur däcken slits! Fast det e klart, men nya fjädrar och sånt så vet man ju inte. Vad är fördelningen gata/bana för dig? Tror det kan vara rätt bra utgångsvärden du har, se till och mät däcktemp vid ngt tillfälle så vet du i vilken riktning du ska justera.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Visst är gula bilar snabbast! :lorh:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by Highway »

Pär Hylander wrote:Visst är gula bilar snabbast! :lorh:
Hu ja gula bilar är ruggigt snabba :), skulle aldrig våga köra en gul bil till vardags :shock:

Fördelningen gata/bana är nog 20-30% gata och resten bana så det är helt klart fokus på bankörningen även om jag inte vill göra min bil så extrem som Björns men jag funderar lite på plast skärmar och huv men det får jag spara tills nästa vinter för nu måste jag få in alla nya prylar i bilen.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Highway wrote:
Pär Hylander wrote:Visst är gula bilar snabbast! :lorh:
Hu ja gula bilar är ruggigt snabba :), skulle aldrig våga köra en gul bil till vardags :shock:

Fördelningen gata/bana är nog 20-30% gata och resten bana så det är helt klart fokus på bankörningen även om jag inte vill göra min bil så extrem som Björns men jag funderar lite på plast skärmar och huv men det får jag spara tills nästa vinter för nu måste jag få in alla nya prylar i bilen.
Ok, såpass orienterad mot skojåka, då bör ju faktiskt vinklarna sättas optimala för bana, eftersom slitage av såpass lite gatåka blir minimalt. Kanske t o m lite mer negativ camber runt om och lite toe out fram. Tycker absolut du ska arrangera så att du har möjlighet att möta däckstemp på din första bandag. Under den dagen kan du då labba fram rätt däckstryck varmt m h a temperurerna (sen dan efter så mäter du noga vilket kalltryck det motsvara och skriver upp det). Utifrån dina inner/mitter/ytterkantstemperturer på varje däck vet du sen hur du ska justera camber.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by Highway »

Hur är det skall man ha 0 grader toe bak eller skulle man skruva den till max?

På Mantorp borde det finnas tid till att mäta däckstempen och mantorp är ju en någorlunda normal bana utan toksvängar som Kinnekulle så man borde kunna få till en ganska allround inställning.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Highway wrote:Hur är det skall man ha 0 grader toe bak eller skulle man skruva den till max?

På Mantorp borde det finnas tid till att mäta däckstempen och mantorp är ju en någorlunda normal bana utan toksvängar som Kinnekulle så man borde kunna få till en ganska allround inställning.
Ehh, max toe? Nää, det tror jag inte. ngnstans mellan noll och lite in, skrev inte jarlmark 4 mm in?

Min lilla erfarenhet är att sista kurvan man kör innan man mäter däckstempen påverkar mycket. Fullt ös in till depån och ha en medhjälpare redo att mäta direkt. Sen ut och kyla av annars gör man sk Hovang, dvs kokar upp bromsarna i maskindepån 8)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Bosse »

Härliga bilder.
Har du testat PROMAX Chipet???
Berätta hur det upplevs.
Bosse

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#14 Post by Highway »

Bosse wrote:Härliga bilder.
Har du testat PROMAX Chipet???
Berätta hur det upplevs.
Bosse
Tjena Bosse!

Jag har inte fått i chipet än men innom två veckor skall det vara på plats så då kommer en recention :D
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#15 Post by Highway »

Idag var det premiär för banåkat i år och jag hade ju höga förväntningar med tanke på alla uppdateringar och jag är fantastiskt nöjd över hur bra bilen går på bana för det känns som om man kan pressa hur mycket som helst trots att det endast var 5 grader i luften.

Efter hjulinställningen blev det -2,5 grader och 0 grader toe fram och 3 grader toein bak

Nu fattar jag varför man skall ha hörselkåpor i hjälmen för nu lever det om ganska rejält pga att dämparna är så hårda men det ger gött grepp på banan.

Har inte satt i chipet än utan ville känna skillnaden men det skall i under Mantorp helgen
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users