924 TURBO -79 Chassi nr:0970
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Hej på er.
Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen. (läs presentationen av min 924 -76 chassi nr 3753) därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter självrannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma prestanda, vikt och effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som är sportigare att köra.
Min styvmor hade en sprillans ny Porsche 924 Turbo -79:a, två färgad, silver med grå topp. Hösten -80 två år gammal såldes den till en överlycklig yuppie för 90.000 kr trots/för den var helt slut då. Hundar hade tuggat sönder inredningen, den hade använts som stall bil att köra hö och havre med, hade krockats och gått av vägen ett antal gånger.
Efter ett ganska långt sökande hittade jag min 924 TURBO -79.
Eftersom bilen är ny för mig så vet jag inte så mycket ännu men den är uttagen i Tyskland den 25/5-79 och togs till Sverige som flyttgods i september -85. Den har haft 10 brukare inkl. mig.
Förra ägaren köpte bilen -96 av sin bror efter ett turbo ras och försåg den med en turbo från en Audi200. Efter att topplockspackningen gick någon gång -98 lämnades toppen för planing och portning till ENEM som också försåg den med en kam med sportprofil ”Porsche 924 profil V16”. Den försågs även med topplocks bultar från ” raceware-fasteners”. Sedan dess har bilen används mycket sparsamt mest till bankörning. Vilket passar mig utmärkt.
Annars är bilen i stort sett orörd.
Det finns en hel del att göra men den är i ett mycket gott grund skick. Det följde med full dokumentation. Till och med service protokoll från 5000 mila servicen gjord i München i april -83 och en massa andra service kvitton samt alla besiktningsprotokoll från -85 till nu.
Om det är någon som har ett par fina framskärmar liggande så är jag spekulant för det är där den enda rosten finns och dom är nog slut.
Det känns bra att Porschen lätt hakar av min Audi... Vilket är ett stort plus då Audin är skrämd till lite över 300 dieselhästar...
Jag återkommer med frågor för det lär det bli.
Om det är något som ni undrar eller har några tips så hör gärna av er.
Med vänliga hälsningar Sebastian
Tycker väl inte att det är optimalt att ha en hobby bil som var långsammare och slöare än vardagsbilen. (läs presentationen av min 924 -76 chassi nr 3753) därför letade jag efter en lämplig 928. Men efter självrannsakan och provkörning konstaterade jag att en stor och tung GT-vagn var allt för lik vardagsbilen som har ungefär samma prestanda, vikt och effekt så därför började mina blickar riktas mot 931:an som är sportigare att köra.
Min styvmor hade en sprillans ny Porsche 924 Turbo -79:a, två färgad, silver med grå topp. Hösten -80 två år gammal såldes den till en överlycklig yuppie för 90.000 kr trots/för den var helt slut då. Hundar hade tuggat sönder inredningen, den hade använts som stall bil att köra hö och havre med, hade krockats och gått av vägen ett antal gånger.
Efter ett ganska långt sökande hittade jag min 924 TURBO -79.
Eftersom bilen är ny för mig så vet jag inte så mycket ännu men den är uttagen i Tyskland den 25/5-79 och togs till Sverige som flyttgods i september -85. Den har haft 10 brukare inkl. mig.
Förra ägaren köpte bilen -96 av sin bror efter ett turbo ras och försåg den med en turbo från en Audi200. Efter att topplockspackningen gick någon gång -98 lämnades toppen för planing och portning till ENEM som också försåg den med en kam med sportprofil ”Porsche 924 profil V16”. Den försågs även med topplocks bultar från ” raceware-fasteners”. Sedan dess har bilen används mycket sparsamt mest till bankörning. Vilket passar mig utmärkt.
Annars är bilen i stort sett orörd.
Det finns en hel del att göra men den är i ett mycket gott grund skick. Det följde med full dokumentation. Till och med service protokoll från 5000 mila servicen gjord i München i april -83 och en massa andra service kvitton samt alla besiktningsprotokoll från -85 till nu.
Om det är någon som har ett par fina framskärmar liggande så är jag spekulant för det är där den enda rosten finns och dom är nog slut.
Det känns bra att Porschen lätt hakar av min Audi... Vilket är ett stort plus då Audin är skrämd till lite över 300 dieselhästar...
Jag återkommer med frågor för det lär det bli.
Om det är något som ni undrar eller har några tips så hör gärna av er.
Med vänliga hälsningar Sebastian
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by sebtho on 2013-10-24 13:28:49, edited 4 times in total.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Som ni ser så har den hel röda bakljus. Har inte bestämt mig ännu om det är snyggt.
Fick dom tydligen efter att förra ägarens granne backat in i bilen. Där av bucklan på hörnet till höger.
Som flyttgods så kan man göra lite som man vill med bilen.
Trimma också...
Fick dom tydligen efter att förra ägarens granne backat in i bilen. Där av bucklan på hörnet till höger.
Som flyttgods så kan man göra lite som man vill med bilen.
Trimma också...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by sebtho on 2013-10-20 18:04:30, edited 1 time in total.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Skinnsportstolarna satt redan i bilen när den kom från Tyskland -85.
Är det någon som känner igen dom och vet vad/var det kommer ifrån?
Dom kramas skönt i alla fall.
Är det någon som känner igen dom och vet vad/var det kommer ifrån?
Dom kramas skönt i alla fall.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4686
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Kul bil, får hoppas det går hitta dig på nåt banmöte nån gång:-) coola tidsenliga stolar, ser ut att behöva lite lädervård dock..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Verkar vara en trevlig bil! Alltid kul när det finns historik också!
Är det något gjort åt chassiet eller är det original?
Är det något gjort åt chassiet eller är det original?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Skall jag var riktigt ärlig har jag ingen aning om det är något gjort åt chassit.
Har konstaterat att det kan sitta någon form av ställbara stötdämpare fram som man justerar a la coilovers fast fjädern inte är med. Ska undersöka senare. Nu kör jag så mycket som möjligt för att känna vad som ska fixas i vinter.
Har konstaterat att det kan sitta någon form av ställbara stötdämpare fram som man justerar a la coilovers fast fjädern inte är med. Ska undersöka senare. Nu kör jag så mycket som möjligt för att känna vad som ska fixas i vinter.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
sebtho wrote:Nu kör jag så mycket som möjligt för att känna vad som ska fixas i vinter.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3572
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Kul med ännu en 931a
Tycker stolarna ser ut som dom kommer ifrån en Cosworth-mercedes.
Kan ju självklart vara ngt annat också.
Vad står det för märke i ryggen på dom?
Sven
Tycker stolarna ser ut som dom kommer ifrån en Cosworth-mercedes.
Kan ju självklart vara ngt annat också.
Vad står det för märke i ryggen på dom?
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Kommer inte ihåg vad det stod på emblemet på ryggarna. Har för mig det stod B&W eller något sådant.
Ska kolla när jag går till garaget nästa gång.
Ska kolla när jag går till garaget nästa gång.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Hej!
Grattis till bilen turbon kommer från en Audi 200 turbo och har följdaktligen ingen avlastningsventil
Stolarna har jag för mig kommer från DW och är väldigt sköna, i alla fall för 10 år sedan.
Ja han köpte bilen av mig hoppas att du får roligt med den och inte höjer laddtrycket mer än vad det är så att den inte spikar sönder.
MVH Joakim
Grattis till bilen turbon kommer från en Audi 200 turbo och har följdaktligen ingen avlastningsventil
Stolarna har jag för mig kommer från DW och är väldigt sköna, i alla fall för 10 år sedan.
Ja han köpte bilen av mig hoppas att du får roligt med den och inte höjer laddtrycket mer än vad det är så att den inte spikar sönder.
MVH Joakim
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3922
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Kul med en 931:a till!
Hur mycket laddar den idag med auditurbon?
Bobo
Hur mycket laddar den idag med auditurbon?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
har för mig att det var 0,9 bar[Bobo] wrote:Kul med en 931:a till!
Hur mycket laddar den idag med auditurbon?
Bobo
/Joakim
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3922
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Det är ganska mycket i en 931:a...Joakim.S wrote:har för mig att det var 0,9 bar[Bobo] wrote:Kul med en 931:a till!
Hur mycket laddar den idag med auditurbon?
Bobo
/Joakim
Är allt standard i övrigt?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
kamaxel och lite gjutskägg borta ur toppen, har även för mig att även systemtrycket är höjt[Bobo] wrote:Det är ganska mycket i en 931:a...Joakim.S wrote: har för mig att det var 0,9 bar
/Joakim
Är allt standard i övrigt?
Bobo
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: 924 TURBO -79 Chassi nr:0970
Idag laddar den 0,75.
Regleringen för att höja laddtrycket är borta.
Joakim.S Hur gjorde ni för att höja trycket?
Det blir laddluftkylare först och ev knacksensor/lambda mätare sen ska det ökas laddtryck.
Renovera och ev uppgradera original turbon var tanken.
Räcker original turbon eller bör man uppgradera?
Regleringen för att höja laddtrycket är borta.
Joakim.S Hur gjorde ni för att höja trycket?
Det blir laddluftkylare först och ev knacksensor/lambda mätare sen ska det ökas laddtryck.
Renovera och ev uppgradera original turbon var tanken.
Räcker original turbon eller bör man uppgradera?
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users