Kan inte längre få i femmans växel - UPPDATERING

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Partagas
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2013-08-18 15:01:09
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Kan inte längre få i femmans växel - UPPDATERING

#1 Post by Partagas »

Då jag sett att det är rätt många som läst denna tråd tänkte jag passa på att uppdatera.

Lämnade in växellådan tillslut och visade sig att följande delar var slitna (se bifogad fil):
1 st nr 41
2 st nr 39
3 st nr 38

Grejerna är nu beställda från Utzon och levererade till växellådsverkstan.
Uppdaterar när lådan är hopplockad och monterad!

/Partagas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Partagas on 2014-05-23 08:46:02, edited 3 times in total.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#2 Post by Henka_E »

Hur är känslan i spaken då? Det är inte bara att allt i länkaget är väldigt slitet och slaget inte räcker till för att du ska få in den?

Partagas
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2013-08-18 15:01:09
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#3 Post by Partagas »

Allt känns tight och fint i spaken för övrigt. Det som gör det så lurigt :cry:

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#4 Post by xcrules »

Kolla så att låsringen som håller plastkorset på plats på ingående axeln till växellådan inte lossnat. Det hände mig. Jag löste det med ett slangklammer runt axeln i stället.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#5 Post by [Bobo] »

xcrules wrote:Kolla så att låsringen som håller plastkorset på plats på ingående axeln till växellådan inte lossnat. Det hände mig. Jag löste det med ett slangklammer runt axeln i stället.
Det problemet borde väl resultera i att det blir samma symtom på alla växlar?
Om det bara gäller 5:an skulle jag nog snarare gissa att felet sitter längre bak på länkaget, om det nu är där felet sitter... :?

Partagas: Hur långt kan du föra spaken i sidled?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Partagas
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2013-08-18 15:01:09
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#6 Post by Partagas »

Hej,

Är det växelkorset som menas där plastringen sitter? Tror jag sett nån sprängskiss på det.

Jag kan föra växelspaken fullt ut till höger. Allting känns tight och bra, bara att det inte går att föra den uppåt till femmans växel. Kan trycka spaken uppåt ett par mm, kanske en cm, men sen är det helt tvärstopp.

Märkliga var att jag fick detta problemet en gång tidigare. Stannade en stund och sen funkade det som vanligt.
Får väl börja med att byta transmissionsolja å se om något händer. Har inte hunnit kolla växellådsoljans nivå.

Med vänlig hälsning,
Partagas

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#7 Post by patand »

[Bobo] wrote:
xcrules wrote:Kolla så att låsringen som håller plastkorset på plats på ingående axeln till växellådan inte lossnat. Det hände mig. Jag löste det med ett slangklammer runt axeln i stället.
Det problemet borde väl resultera i att det blir samma symtom på alla växlar?
Näe om det är låsringen så borde det vara 2:an och 4:an som är svåra att få i då det är på de växlarna som man trycker stången bakåt och låsringen ska hålla emot så korset följer med. Om det bara är 5:an som strular kan det kanske vara rejält glapp bak i korset när man för spaken i sidled eller glapp framme vid spaken?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#8 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote: Det problemet borde väl resultera i att det blir samma symtom på alla växlar?
Näe om det är låsringen så borde det vara 2:an och 4:an som är svåra att få i då det är på de växlarna som man trycker stången bakåt och låsringen ska hålla emot...
Hade med det resonemanget i mitt första utkast, men jag tror att jag vände lite på det i huvudet... :?
Men jag tror att det snarare blir svårt att få UR växlarna som går framåt... 1, 3, 5...
Rörelsen framåt borde inte påverkas om ringen är borta, då axeln inte kan ta sig åt andra hållet... eller?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#9 Post by patand »

[Bobo] wrote:Men jag tror att det snarare blir svårt att få UR växlarna som går framåt... 1, 3, 5...
Rörelsen framåt borde inte påverkas om ringen är borta, då axeln inte kan ta sig åt andra hållet... eller?
1,3 och 5 blir svåra att få ur och 2, 4 svåra att få i. Fast rörelsen brukar räcka för att få ur 1,3,5 men eventuellt inte räcka för att få i 2 och 4, beror lite på hur långt ringen har flyttat sig.

Rörelsen framåt påverkas inte, därför går det bra att lägga i 1,3 och 5, på de växlarna drar man ju axeln framåt och då håller inte ringen emot utan då tar korset emot bakändan på axeln och drar därmed med sig växelföraren inne i lådan som sig bör.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#10 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Men jag tror att det snarare blir svårt att få UR växlarna som går framåt... 1, 3, 5...
Rörelsen framåt borde inte påverkas om ringen är borta, då axeln inte kan ta sig åt andra hållet... eller?
1,3 och 5 blir svåra att få ur och 2, 4 svåra att få i. Fast rörelsen brukar räcka för att få ur 1,3,5 men eventuellt inte räcka för att få i 2 och 4, beror lite på hur långt ringen har flyttat sig.

Rörelsen framåt påverkas inte, därför går det bra att lägga i 1,3 och 5, på de växlarna drar man ju axeln framåt och då håller inte ringen emot utan då tar korset emot bakändan på axeln och drar därmed med sig växelföraren inne i lådan som sig bör.
Då är vi helt överens! :D
Men då kan vi väl utesluta att dringen är problemet i det här fallet?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#11 Post by patand »

[Bobo] wrote:Men då kan vi väl utesluta att dringen är problemet i det här fallet?
Jag trodde det var det jag gjorde med mitt första inlägg i tråden... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#12 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Men då kan vi väl utesluta att dringen är problemet i det här fallet?
Jag trodde det var det jag gjorde med mitt första inlägg i tråden... :mrgreen:
Jag också! :wink:
Men det var ju varken du eller jag som tog upp det, så jag tänkte att en förtydling var på sin plats. :)

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#13 Post by [Bobo] »

Partagas wrote: Får väl börja med att byta transmissionsolja å se om något händer. Har inte hunnit kolla växellådsoljans nivå.
Låter som en bra idé!
Ny olja är aldrig fel...

Bobo

Edit: lossa påfyllningspluggen innan du rör urtappningspluggen!
Trist att ha tömd låda och inte kunna fylla på igen. :wink:
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Partagas
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2013-08-18 15:01:09
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#14 Post by Partagas »

Tack för tipset om påfyllnadsplugg först, kanske en nobrainer men lätt att glömma.
Återkopplar när jag hunnit kolla/byta.

Mvh
Partagas

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kan inte längre få i femmans växel

#15 Post by [Bobo] »

Partagas wrote:Tack för tipset om påfyllnadsplugg först, kanske en nobrainer men lätt att glömma.
Återkopplar när jag hunnit kolla/byta.

Mvh
Partagas
Det är som sagt lätt att glömma i stridens hetta! :D
Oljebyte gjorde susen på min S2:a förra våren. Jag hade svårt att få ur vissa växlar ibland. Det kändes som att något sög fast spaken i sina lägen ibland. Inga skrap eller missljud, men ibland gled jag av med handen när jag skulle gå från 3 till 4 när spaken inte gick så lätt som den ska.
Ett problem som försvann direkt vid växellådsoljebytet.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users