Kan inte längre få i femmans växel - UPPDATERING
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Kan inte längre få i femmans växel - UPPDATERING
Då jag sett att det är rätt många som läst denna tråd tänkte jag passa på att uppdatera.
Lämnade in växellådan tillslut och visade sig att följande delar var slitna (se bifogad fil):
1 st nr 41
2 st nr 39
3 st nr 38
Grejerna är nu beställda från Utzon och levererade till växellådsverkstan.
Uppdaterar när lådan är hopplockad och monterad!
/Partagas
Lämnade in växellådan tillslut och visade sig att följande delar var slitna (se bifogad fil):
1 st nr 41
2 st nr 39
3 st nr 38
Grejerna är nu beställda från Utzon och levererade till växellådsverkstan.
Uppdaterar när lådan är hopplockad och monterad!
/Partagas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Partagas on 2014-05-23 08:46:02, edited 3 times in total.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Hur är känslan i spaken då? Det är inte bara att allt i länkaget är väldigt slitet och slaget inte räcker till för att du ska få in den?
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Allt känns tight och fint i spaken för övrigt. Det som gör det så lurigt
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2013-05-31 20:52:27
- Telefon: 0734460118
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Kolla så att låsringen som håller plastkorset på plats på ingående axeln till växellådan inte lossnat. Det hände mig. Jag löste det med ett slangklammer runt axeln i stället.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Det problemet borde väl resultera i att det blir samma symtom på alla växlar?xcrules wrote:Kolla så att låsringen som håller plastkorset på plats på ingående axeln till växellådan inte lossnat. Det hände mig. Jag löste det med ett slangklammer runt axeln i stället.
Om det bara gäller 5:an skulle jag nog snarare gissa att felet sitter längre bak på länkaget, om det nu är där felet sitter...
Partagas: Hur långt kan du föra spaken i sidled?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Hej,
Är det växelkorset som menas där plastringen sitter? Tror jag sett nån sprängskiss på det.
Jag kan föra växelspaken fullt ut till höger. Allting känns tight och bra, bara att det inte går att föra den uppåt till femmans växel. Kan trycka spaken uppåt ett par mm, kanske en cm, men sen är det helt tvärstopp.
Märkliga var att jag fick detta problemet en gång tidigare. Stannade en stund och sen funkade det som vanligt.
Får väl börja med att byta transmissionsolja å se om något händer. Har inte hunnit kolla växellådsoljans nivå.
Med vänlig hälsning,
Partagas
Är det växelkorset som menas där plastringen sitter? Tror jag sett nån sprängskiss på det.
Jag kan föra växelspaken fullt ut till höger. Allting känns tight och bra, bara att det inte går att föra den uppåt till femmans växel. Kan trycka spaken uppåt ett par mm, kanske en cm, men sen är det helt tvärstopp.
Märkliga var att jag fick detta problemet en gång tidigare. Stannade en stund och sen funkade det som vanligt.
Får väl börja med att byta transmissionsolja å se om något händer. Har inte hunnit kolla växellådsoljans nivå.
Med vänlig hälsning,
Partagas
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Näe om det är låsringen så borde det vara 2:an och 4:an som är svåra att få i då det är på de växlarna som man trycker stången bakåt och låsringen ska hålla emot så korset följer med. Om det bara är 5:an som strular kan det kanske vara rejält glapp bak i korset när man för spaken i sidled eller glapp framme vid spaken?[Bobo] wrote:Det problemet borde väl resultera i att det blir samma symtom på alla växlar?xcrules wrote:Kolla så att låsringen som håller plastkorset på plats på ingående axeln till växellådan inte lossnat. Det hände mig. Jag löste det med ett slangklammer runt axeln i stället.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Hade med det resonemanget i mitt första utkast, men jag tror att jag vände lite på det i huvudet...patand wrote:Näe om det är låsringen så borde det vara 2:an och 4:an som är svåra att få i då det är på de växlarna som man trycker stången bakåt och låsringen ska hålla emot...[Bobo] wrote: Det problemet borde väl resultera i att det blir samma symtom på alla växlar?
Men jag tror att det snarare blir svårt att få UR växlarna som går framåt... 1, 3, 5...
Rörelsen framåt borde inte påverkas om ringen är borta, då axeln inte kan ta sig åt andra hållet... eller?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
1,3 och 5 blir svåra att få ur och 2, 4 svåra att få i. Fast rörelsen brukar räcka för att få ur 1,3,5 men eventuellt inte räcka för att få i 2 och 4, beror lite på hur långt ringen har flyttat sig.[Bobo] wrote:Men jag tror att det snarare blir svårt att få UR växlarna som går framåt... 1, 3, 5...
Rörelsen framåt borde inte påverkas om ringen är borta, då axeln inte kan ta sig åt andra hållet... eller?
Rörelsen framåt påverkas inte, därför går det bra att lägga i 1,3 och 5, på de växlarna drar man ju axeln framåt och då håller inte ringen emot utan då tar korset emot bakändan på axeln och drar därmed med sig växelföraren inne i lådan som sig bör.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Då är vi helt överens!patand wrote:1,3 och 5 blir svåra att få ur och 2, 4 svåra att få i. Fast rörelsen brukar räcka för att få ur 1,3,5 men eventuellt inte räcka för att få i 2 och 4, beror lite på hur långt ringen har flyttat sig.[Bobo] wrote:Men jag tror att det snarare blir svårt att få UR växlarna som går framåt... 1, 3, 5...
Rörelsen framåt borde inte påverkas om ringen är borta, då axeln inte kan ta sig åt andra hållet... eller?
Rörelsen framåt påverkas inte, därför går det bra att lägga i 1,3 och 5, på de växlarna drar man ju axeln framåt och då håller inte ringen emot utan då tar korset emot bakändan på axeln och drar därmed med sig växelföraren inne i lådan som sig bör.
Men då kan vi väl utesluta att dringen är problemet i det här fallet?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Jag trodde det var det jag gjorde med mitt första inlägg i tråden...[Bobo] wrote:Men då kan vi väl utesluta att dringen är problemet i det här fallet?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Jag också!patand wrote:Jag trodde det var det jag gjorde med mitt första inlägg i tråden...[Bobo] wrote:Men då kan vi väl utesluta att dringen är problemet i det här fallet?
Men det var ju varken du eller jag som tog upp det, så jag tänkte att en förtydling var på sin plats.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Låter som en bra idé!Partagas wrote: Får väl börja med att byta transmissionsolja å se om något händer. Har inte hunnit kolla växellådsoljans nivå.
Ny olja är aldrig fel...
Bobo
Edit: lossa påfyllningspluggen innan du rör urtappningspluggen!
Trist att ha tömd låda och inte kunna fylla på igen.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Tack för tipset om påfyllnadsplugg först, kanske en nobrainer men lätt att glömma.
Återkopplar när jag hunnit kolla/byta.
Mvh
Partagas
Återkopplar när jag hunnit kolla/byta.
Mvh
Partagas
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Kan inte längre få i femmans växel
Det är som sagt lätt att glömma i stridens hetta!Partagas wrote:Tack för tipset om påfyllnadsplugg först, kanske en nobrainer men lätt att glömma.
Återkopplar när jag hunnit kolla/byta.
Mvh
Partagas
Oljebyte gjorde susen på min S2:a förra våren. Jag hade svårt att få ur vissa växlar ibland. Det kändes som att något sög fast spaken i sina lägen ibland. Inga skrap eller missljud, men ibland gled jag av med handen när jag skulle gå från 3 till 4 när spaken inte gick så lätt som den ska.
Ett problem som försvann direkt vid växellådsoljebytet.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]