Kopplingsproblem 944 S2 -89

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Kopplingsproblem 944 S2 -89

#1 Post by xcrules »

Track Day. Hur kul som helst med min gamla S2. Lite halt med Pirelli P6000 från anno dazumal, lite gungigt och svampigt med original hjulupphängningar och -vinklar. Men i slutet av tredje passet när jag ska växla upp till 4:an går det inte längre att koppla ur. Ridå. Linka in i depån för felsökning. Ett fåfängt hopp att det beror på värmen försvinner snart. Men jag tar mig hem i alla fall )efter att ha vägrat att stanna vid korsningar o.d...) och efter lite googlande tycker jag att det verkar som om ryckutjämnaren (gummipucken) har gett sig, men vill gärna stämma av med er först. Så här är symtomen:

1. Samma felfria känsla i pedalen som alltid. Det verkar inte ha läckt ur någon vätska ur behållaren.
2. Det går att koppla ur lite grann, men inte tillräckligt för att det ska gå att växla normalt. Trycker jag ner kopplingen under färd så slirar den.
3. Inga vibrationer eller missljud under gång.
4. När man släpper gasen och motorbromsar känns det att det är ett betydligt större glapp i transmissionen än tidigare. Det är ett metalliskt ljud när man drar på respektive släpper gasen.

Ryckutjämnaren? Något annat?

Det känns inte lockande att skruva bort kopplingen och det sedan visar sig att det är något annat...vilken kopplingen ska man ha, om det nu är den som sagt upp sig?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Kopplingsproblem 944 S2 -89

#2 Post by Karl Birgander »

Inte alls omöjligt att det är ryckutjämnaren/gummipucken.
Det är sitter tre "tungor" på kopplingen som biter efter att gummipucken fjädrat om det går så långt.
Lyft upp ena bakhjulet och vrid det.
Kan du röra det onormalt mycket och du hör lite metalliskt ljud från svänghjulskåpan så är det rätt säkert.
Nästa steg är att ta bort en gummilucka vid växellådan och sträcka in handen och vrida transaxeln och se om du kan vrida den en liten bit för hand.

Men däremot så brukar inte kopplingen slira...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kopplingsproblem 944 S2 -89

#3 Post by xcrules »

OK. Tack för snabbt svar. Kopplingen slirar inte vid normal körning utan den överför effekten lika bra som vanligt. Den kan dock inte koppla ur tillräckligt för att det ska gå att växla. Och sedan är det glappet som sagt. Gummipucken alltså? Jag ska kolla dina tips till helgen.

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kopplingsproblem 944 S2 -89

#4 Post by xcrules »

Operation byte av kopplingslamell inledd vid 13-tiden idag. 7 timmar senare har jag fortfarande många timmars demontering kvar innan jag ens har kopplingen lös på bordet. På en så gammal bil som aldrig verkar ha varit skruvad i sitter allting fast som i hälleberget. I morgon hoppas jag att transaxeln lossnar lugnt och fint och att det går lätt att ta bort kopplingskåpan...

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kopplingsproblem 944 S2 -89

#5 Post by xcrules »

Japp, gummipucken sprucken precis som väntat. Det tar lång tid att byta koppling, om någon nu tänker ge sig på det själv. Varken Porsche-manualen eller Clark's är heltäckande för hur det ska göras. Nu återstår för min del att montera tillbaks alltsammans. Gruvsamt!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Kopplingsproblem 944 S2 -89

#6 Post by Karl Birgander »

Säg till om det är något du undrar över, har nog bytt 10 kopplingar på dessa bilar...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kopplingsproblem 944 S2 -89

#7 Post by xcrules »

Tackar, det ska jag göra. Det som verkar krångligast är att lirka dit växellådan, särskilt som jag saknar växellådslyft och måste göra det för hand. Hur lång tid tar det för dig att byta koppling?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Kopplingsproblem 944 S2 -89

#8 Post by Karl Birgander »

Jag brukar använda mig av en större domkraft och sedan spänna fast lådan på den med spännband.
Har du ingen stor domkraft har jag använt mig av två mindre, en för främre delen och en för bakre delen.

Uppskattningsvis tar det mig 10-12 timmar i lugn och ro på en sugmotor, turbo 2-8 timmar till... beroende på hur avgas/wastegate sitter...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users