Nedslag på bes., för högt CO 2500

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Nedslag på bes., för högt CO 2500

#1 Post by PCU944 »

Dagens besiktning gick bra så när som på ett nesligt nedslag på avgasvärde. :(

Närmre bestämt CO 2500 där högsta gränsvärdevärde är 0,3 och jag hade 1,1.. "CO 2500 1,1 (0,3)"

Varmkörde bilern i ca 30-40 min innan och stog på lite grann på slutet för att blåsa ur. Är lambdan gammal och trött? Alla tips för hur jag ska få igenom bilen är väldigt varmt välkomna!
Ska kanske nämnas att bilen senaste 3 åren bara körts en handfull gånger per år då den inte varit påställd dessa tre år. Detta år har bilen körts ett par tillfällen, 17 mil från Katrineholm till Sthlm, till GDS för service samt idag för besiktning.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#2 Post by mojo158 »

Kan inte igensatt luftfilter ge höga CO-värden?

/Staffan

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#3 Post by Mattias 924 »

mojo158 wrote:Kan inte igensatt luftfilter ge höga CO-värden?

/Staffan
På förgasarmotorer, på insprutningsmotorer har det mycket måttlig påverkan.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#4 Post by DLS »

Har du bytt olja?
Brukar bli ok om du byter olja, stift samt luftfilter.
Om lambdan är dålig så är det just lambda värdet som blir tokigt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#5 Post by PCU944 »

DLS wrote:Har du bytt olja?
Brukar bli ok om du byter olja, stift samt luftfilter.
Om lambdan är dålig så är det just lambda värdet som blir tokigt.
Jag har köpt bilen av en god vän, som bara underhållskört senaste tre åren då den varit avställd. Senaste sägongen bilen användes (2010) byttes bl. a mycket annat tändstift(BPR6ES), luftfilter, rotor, fördelarlock, termostat och förstås olja och filter.

Jag själv bytte olja+filter förra veckan. Har inte kollat hur luftfiltret faktiskt ser ut ännu.

Kan det vara katalysatorn som börjar tacka för sig?

Har hört att vissa slår i en liter k-sprit eller två inför besiktning, ngn som har ngn kommentar på det??

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#6 Post by SeaGull »

Lambda var alltså OK vid 2500 varv?
Vad fick du för värden vid tomgång?

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#7 Post by PCU944 »

SeaGull wrote:Lambda var alltså OK vid 2500 varv?
Vad fick du för värden vid tomgång?
Alla värden förutom CO 2500 ok. CO 2500 ngt lägre vid tomgång om jag inte minns fel.

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#8 Post by SeaGull »

Om lambda är OK borde motorn få rätt mängd bränsle, och ändå är CO högt.
En av uppgifterna för katalysatorn är att sänka mängden CO i avgaserna.
Men vad vet jag, kan säkert finnas fler felorsaker.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#9 Post by Björn Nilsson »

Sitter det inte en skruv på luftspjället som reglerar detta? Jag åkte också på högt CO fast på tomgång förra året och då saknades denna lilla skruv helt, lossnat. Köpte en ny och efter det så gjorde min mekaniker ett avgasprov och det var ok.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#10 Post by mijo »

Björn Nilsson wrote:Sitter det inte en skruv på luftspjället som reglerar detta? Jag åkte också på högt CO fast på tomgång förra året och då saknades denna lilla skruv helt, lossnat. Köpte en ny och efter det så gjorde min mekaniker ett avgasprov och det var ok.

/Björn
Sitter en skruv (by-pass) på lultmängdsmätaren som man justerarar CO före kat med vid tomgång (840 varv/min) till ca 0,6 %. Denna justering görs med lambdasonden urkopplad. Tror inte den justeringen har någon större påverkan på CO vid 2500 varv/min, står den så fel borde det väl märkas även på CO vid tomgång.

Sitter även en by-pass skruv vid gasspjället som ställer tomgångsvarv (görs med tomgångsregleringen urkopplad), lär inte heller ha någon inverkan på CO 2500.


CO vid tomgång och HC kan ju vara intressant att veta också om man ska gissa orsaker?

Mättes CO en extra gång efter provkörning av bilen och det var lika dåliga värden då som första mätningen inne?

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#11 Post by PCU944 »

mijo wrote:
Björn Nilsson wrote:Sitter det inte en skruv på luftspjället som reglerar detta? Jag åkte också på högt CO fast på tomgång förra året och då saknades denna lilla skruv helt, lossnat. Köpte en ny och efter det så gjorde min mekaniker ett avgasprov och det var ok.

/Björn
Sitter en skruv (by-pass) på lultmängdsmätaren som man justerarar CO före kat med vid tomgång (840 varv/min) till ca 0,6 %. Denna justering görs med lambdasonden urkopplad. Tror inte den justeringen har någon större påverkan på CO vid 2500 varv/min, står den så fel borde det väl märkas även på CO vid tomgång.

Sitter även en by-pass skruv vid gasspjället som ställer tomgångsvarv (görs med tomgångsregleringen urkopplad), lär inte heller ha någon inverkan på CO 2500.


CO vid tomgång och HC kan ju vara intressant att veta också om man ska gissa orsaker?

Mättes CO en extra gång efter provkörning av bilen och det var lika dåliga värden då som första mätningen inne?

Här kommer miljökontrollvärden, (gränsvärden inom parentes):
CO 0,3 (0,5) HC 085 (100)
CO 2500 1,1 (0,3) LAMBDA 0,97 (0,97-1,03)

Bes.mannen sa att CO 2500 var dåligt och frågade om jag varmkört bilen och sa att jag kunde köra två varv runt bes.anläggningen, men hjälpte ej...

Föregående bes. 2010 var CO 2500-värdet också för högt 0,8 (0,3)

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#12 Post by mijo »

På min bil har problemet bara varit att den inte är tillräckligt varmkörd för att katten ska fungera,
så andra mätningen efter provkörning har varit Ok om inte första funkat. Fast jag har racekat
så det är ju inte så konstigt. Men kall kat ger ju ungefär dessa symtom på avgasvärdena så
en dålig borde väl ge liknande? Men kanske även läckage kan ge samma symptom?

Du borde nog mäta upp CO före kat och att lamdbasonden fungerar så motorstyrningen är utesluten.
Är väl enkelt för verkstaden att mäta även efter kat och se om det är nått liv i den också?

I WS-manualen finns bra beskrivet hur man ställer CO på dessa bilar, men rätt verkstad
borde kunna det kan man tycka. Är väl att hitta rätt verkstad som kan vara svårast ibland...

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#13 Post by PCU944 »

Det visade sig att det sitter racekat på bilen. Kanske behöver varmköra mer. Kan hoppas på det. Kör kanske en halvtimme motorväg innan nästa bes. och låter den stå på tomgång tills det är dags att åka in.

Har hört många prata om att k-sprit i tanken hjälper, stämmer det och i såfall varför??

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#14 Post by PCU944 »

Försöker väcka liv i denna tråd igen. Gör ett ryck för att försöka få ordning på mitt för höga CO 2500-värde.

På Lambdan sitter en justerskruv som är plomberad när bilen är ny. Med denna skruv ska man kunna justera CO enl. bilder som kommer från en Porsche work shop-manual jag hittade på nätet. Ser likadant ut på min motor som på bilderna, dock verkar manualen avhandla -86 till -87 då sista sidorna anger lackval till de årsmodellerna.

Kan justering enl. bild vara ngt att prova för att försöka avhjälpa mitt problem?? Vill föröska säkerställa att jag inte ställer till ngt som påverkar hur motorn går i övrigt bara innan jag börjar skruva då jag upplever att den går riktigt fint!

Här finns även en ledad skruvmesel "4" som behövs om man inte plockar bort röret/slang som sitter ivägen, ngn som vet var man ev. kan få tag i en sådan utöver att köpa genom Porsche??

Image

Image

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#15 Post by mijo »

På min turbo var det inga problem att justera med en
längre insexnyckel med kula i änden så den kan vinklas
i skruven. Justeringen sitter på luftmängdsmätaren.

Du måste ju kunna mäta CO före kat och kolla så lambdan
lever om det ska vara lönt att börja skruva på justeringen.
Min lambda började "fladdra" runt 0,5 volt vid CO 0,6%,
vill minnas den gav 0 volt innan jag skruvade ner CO.

Var nog 1-2% när jag först mätte i mätröret, borde ju
reglerats av lambdasonden men det verkade som den
hade ett begränsat arbetsintervall och om grundjusteringen
låg way off så räckte det inte till, men det är gissningar
från min sida.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users