Avluftning tank?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Avluftning tank?

#1 Post by gus_e_gus »

hej

Jag har problem med avluftningen från tanken på min bil, den finns inte... :(
Kör man med bränslelocket helt stängt så dröjer det en stund innan bilen börjar gå dåligt pga undertryck i tanken, lösningen är att inte stänga bränslelocket helt. Det är dumt, speciellt i höversvängar när det skvätter ut soppa.

Kör jag på konbanor, som Gillinge, förra året är det inga problem utan det är bara att komma ihåg att lätta på locket lite då och då under dagen för att släppa in luft. Men kör man längre sträckor så är det inte samma sak.

Vilken av alla slangar är det som är avluftningen, är det den uppe till höger (korta slangbiten)?
Om det är den vad är det isåfall som går på vänster sida av påfyllningen?

Bilen är ju en "bastard", det finns delar från alla årsmodeller och det är inte lätt att veta vad något kommer ifrån. :)
Det enda jag har gjort på avluftningssidan vid motorbytet är att det numer inte sugs in bensinångor i motorn, utan slangen går under bilen, upp i motorrummet och raka vägen till kolkanistern under vänster framskärm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Avluftning tank?

#2 Post by gus_e_gus »

Lösningen på detta var att jag kopplade förbi de två "ventilerna" som var under locket så fungerar det igen. Eftersom det är 10mm slang i ena änden och 6mm i andra var jag på väg til hydroscand för att köpa en adapter, men jag råkade åka inom biltema och de hade ju så att man kunde göra sin egen.

Post Reply