Välja turboaggregat till 951 -86

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Välja turboaggregat till 951 -86

#1 Post by Nilsson »

Håller på och gå igenom motorn på min 944 turbo -86 och det börjar bli läge att fokusera på turbon.
Har inte modifierat motorn nämnvärt, toppen är något portad och sen blir det en tial 38mm + racekat (ev 3" bakre system).
Har kört en del bana med bilen, vill fortfarande att den skall funka på bana men kommer nog nu mest ha den som glassätarbil.

Har nu en k26/6 som funkar bra och verkar vara ok för sina 20k mil, med Revline chip och c:a 1 bar laddtryck har bilen gått riktigt bra men med det klassiska sjunkande laddtrycket på högre varv.

En enkel och beprövad variant är att sätta dit en k26/8.
Sen kan man bygga om nuvarande turbo till en k27/6, verkar vara populärt i USA och det verkar funka för dem. Men min första tanke är att det borde bli väldigt högt mottryck på avgassidan som ger en massa värme.

Någon här som kör med en k27/6 hybrid och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Leksak: Porsche 944 turbo

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#2 Post by Bubby »

När jag renoverade o trimmade min motor så valde jag o skicka min k26/6 till svensk turboservice o genom samtal med dom så valde jag en k26/6 med k27 kompressor i k26ans kompressorhus tillsammans med 360 graders lager samt att kompressorhuset var portat eller liknande.. laddar tidigt tillsammans med resterande modd på motorn. tappar lite ladd på höga varv men inte hunnit testa fullt ut. kört på ca 1,1 bar. Då jag kör mestadels på bana så är tidigt laddtryck att föredra tycker jag. hade ju helst sett att den håller hela registret. kan ju bero på annat att den tappar ladd på varv, så jag vill inte skriva under på att den gör det. men så har jag upplevt det på min bil. kan bero på att kammen inte varit justerad mot min planade topp, eller att dumpventilen kanske läcker eller liknande.. återstår att se när jag får ut bilen i år.

Mvh Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#3 Post by DLS »

allt beror på hur mycke effekt o hur mycke tid och pengar du vill lägga ner på att få den att passa :)

Vill du ha bolt on så är som sagt k27/8 eller k27/6 smidiga.
O där är k27/6 att föredra om du ska åka bana men k27/8 funkar ju också (jag har k27/8).
I ditt fall är det ju väldigt smidigt att göra precis som Bubby o skicka in din på ombyggnad till k27/6.

För lite större effekt mål:

Vill du snåla o är en jäkel på att modifiera så skulle jag satsa på en beg/ny hx35.
Men då är det mycke som behöver byggas om.

Vill du gå all in o satsa så skulle en GT3076R vara fint

Dock så behöver du nog byta till maf kit eller standalone med hx35 o gt3076 för att få ut mest av dom.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#4 Post by Nilsson »

Tack för svaren.

Planen är att hålla bilen relativt original, men ändå försöka få ut så mycket driftsäkra hästar det går med bra körbarhet. Är ju smålänning, men visst får det kosta lite om det funkar bättre.

Är ändå lite orolig över om K27/6 ger högt mottryck, har du (Bubby) mätt upp vad det blir för mottryck på avgassidan innan turbon på höga varv?
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -pipe.html
http://forums.audiworld.com/archive/ind ... 54704.html

Ingen verkar riktigt vilja kännas vid en k26/8, är den bara tråkig och ger lagg, eller kan ett sådant aggregat i bra skick med förbättrade förutsättningar ge strax över 300 hästar med bra körbarhet?

Har provkört en helt original 250 hästars 951 en gång, vet inte om den var helt hundra men accelerationen var väldigt linjär med mycket lagg och relativt tunn botten.
Leksak: Porsche 944 turbo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#5 Post by DLS »

Det är klart att du kan få en k26/8 att gå hyffsat o komma över 300hk men då skulle jag satsa på maf-kit samt e85 för att kunna minska lagg samt få ut max ur den.
Men om du inte kommer över en fräsch k26/8 till riktigt bra pris så tycker inte jag att det är nån ide att satsa på, skulle hellre välja k27/6 då, då hamnar man runt 350hk kanske lite till med e85.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Välja turboaggregat till 951 -86

#6 Post by Erol »

Tänk på att endast montera en större turbo, inte ger någon mer effekt.

Spridarna Du har bottnar runt 300 hk, så dessa måste bytas samt ett nytt program/chip behövs. Sen är frågan vad en originalkoppling tycker om 350 hk och 450+ nm...

Är du inte rädd för kostnader eller att skruva, så är det bara å köra på. Ett 27/6 aggregat är nog rätt vettigt val för ca 340-350 hk. Siktar du på mer effekt så bör du även uppgradera bränslepump, avgassystem, styrsystem och framför allt ta isär och gå igenom motorn.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#7 Post by Nilsson »

Tack för mer input.

Var nog lite otydlig innan, håller redan på och renoverar motorn just nu. Cylindrarna visade sig vara en bit från toppskick men ändå ok nog att låta vara, så därför är inte "all in" med etanol m.m planen.

I detta läge är ju valet av turbo det som styr mycket av vad mer som behöver göras för att få rätt balans, siktar som sagt var på fin körbarhet och driftsäkra hästar (lagom så att man har lite upp på en chipad V70, ni förstår vad jag menar.. :) ).

MAF, större spridare, förhoppningsvis ett besök hos Bengt, uppdaterad vevhusventilation, större avgassystem m.m är nog bra för att få nått som funkar bra i längden.

Om vi nu tittar lite närmare på en k27/6, redan en k26/6 med höjt laddtryck ger ju ganska så högt mottryck på avgassidan som bygger värme. Detta problem borde ju kvarstå/öka om man sätter på en större impeller, är det som så att en k27/6 kräver 3" hela vägen för att funka?
Eller har jag tänkt fel?, vill som sagt var inte ge mig på nått som kan leda till problem.
Leksak: Porsche 944 turbo

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#8 Post by DLS »

Enligt rennlist så tappar inte k27/6 på samma sätt som en k26/6.
Visst ska du köra höga laddtryck så är k27/8 att föredra.
En k27/6 pumpar ju mera luft vid samma mottryck som en k26/6
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#9 Post by gegge »

Vad för K26/6 pratar vi om här? Tänk på att 220hp orginalturbon har ett mindre turbinhjul (ca 55/50mm) än "vanliga" K26 (60/55mm). Inte konstigt att mottrycket skjuter i taket om man byter kompressor och laddar ännu hårdare när man gå utanför turbinens arbetsområde. Bygg i såfall på en K26/6 från en Audi med samma storlek på turbin och hus som #8.

Sedan beskriver siffran endast gränsytan/övergång från turbinhuset mantelyta till hjulets tangent på 3K modeller. Den har inget med storleken på huset eller A/R att göra.

Höga mottryck är ingen problem på en högflödande 16v motor med extremt snälla kammar utan overlap, men blir väldigt kontraproduktivt på en 8v motor där avgaserna blåser tillbaka upp i insuget. Lösningen blir istället en halvdan "turbokam" med hög nockvinkel. Men nu kommer vi på kammar vilket är enhelt annan sak. På en 8v motor måste man välja register och försaka mycket annat och det går inte att få allt tyvärr.

Ett illustrerande exempel från Garrett med 60/55mm turbinhjul och olika A/R (och därmed olika nozzle-ytor)
Image
Turbinhjulet är lika stort som på vanliga K26 och här ser man tydligt när flödet bara stannar och mottrycket skenar. Det som sker från 14psi laddtryck till 18psi enligt "fast951" och Vitesse.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#10 Post by Nilsson »

Det finns som sagt var en hel del k26/6 att välja på, menade dock den som sitter original på 951 -86.
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=15595

Efter en massa funderingar så får det bli en Garrett GT(X) turbo, tänker mig att det är så nära man kan komma att få allt i sin kompromiss med 8V motorn. (vid val av turbo, sen har vi allt annat...)
Kommer inte att jaga de sista hästarna med högt laddtryck, så visst blir det lite overkill kanske men jag tänker mig att registret blir bra med denna lösning.
Är medveten om att det måste ändras en del för att få dit en sådan turbo, men här verkar finnas en bra lösning:
http://www.broadfootracing.com/performance_parts.htm
(slangarna kan man nog fixa själv)

Sen finns det ju en massa varianter av aggregatet att välja på, ställer frågan först vad ni skulle välja för variant om ni var mig? (storlek, A/R..)
Leksak: Porsche 944 turbo

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#11 Post by Fredrik Nyqvist »

Ingen har nämnt det än, men lindsey racing har ett gäng turbos i olika storlekar som är i princip bolt on. Vet inte hur pass "moderna" de är i sin design och hur de står sig mot t.ex. något från Garrets GT-serie, men de är i alla fall enkla att montera och priset är väl rätt ok med tanke på dollar-kursen.

Har en Super 61 i min, men det är nog verkligen overkill med en 2.5L-motor. En 48 eller 53 hade nog varit bättre för att få mindre turbo-lag, men vad gör man inte när man ramlar över något med helt rätt pris :)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#12 Post by DLS »

Vill du har riktigt bra turbo agg som passar i stort sett bolt on o kan tänka dig att lägga lite pengar så tror jag faktiskt att http://www.vitesseracing.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har dom bästa aggregaten.

Men som sagt det är nog inge större fel på LR heller
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#13 Post by Nilsson »

Ja det är inte lätt att välja.

Hittade Garrett GT2871 och GT3071 med KKK avgashus, inte helt bolt on men en bra bit på vägen (tänkte jag), men det verkar som om det inte hjälper då turbon kanske får fel offset till avgasanslutningarna, någon som kan bekräfta detta?

Har haft kontakt med Vitesse och de är hemlighetsfulla angående spec, men deras Stealth är k26/8 som fått nytt innehåll. Stage 1 är baserat på Garrett och har 360 lager, går på $1600 med vattenkylning, så lite mer info vore trevligt för annars är Lindsey Racing ett mer naturligt val.
Leksak: Porsche 944 turbo

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#14 Post by Nilsson »

Var ett tag sen men det blev en Super 48 DBB från LR till sist, kanske inte det billigaste alternativet men fick bra kontakt med dem och de hade lite annat jag behövde.
Var relativt enkel att montera, störst problem var väl att få dit banjon till röret där tempgivaren sitter, men efter några besök hos traktens hydraulfirmor så fick jag till en bra lösning.

Har inte börjat klämma ur nån vidare effekt än, fick ihop den först i september och testade mest att motorn funkade bra efter att jag hade haft isär den. Men med Sandén-fixad topp och med 0,9 bar laddtryck så gick den bra mycket bättre än innan!
Leksak: Porsche 944 turbo

H-O Blom
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2010-10-16 14:01:02
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1986
Location: Uppsala
Contact:

Re: Välja turboaggregat till 951 -86

#15 Post by H-O Blom »

…… …..
Last edited by H-O Blom on 2014-03-03 15:37:44, edited 3 times in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users