924S -88 | Janne J

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1298
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

924S -88 | Janne J

#1 Inlägg av Janne J » 2013-01-06 12:27:00

Gårdagen resulterade i en Porsche 924S 1988:

Bild

Långt från en pärla, en hel del omsorg kommer att behövas:

Bild

Skälet till att jag köpte den här 924:an sitter här:

Bild

Nu börjar resan...:)

Janne
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

Användarvisningsbild
Bathory
Addict
Inlägg: 3463
Blev medlem: 2004-10-30 20:43:31
Telefon: 0706664750
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#2 Inlägg av Bathory » 2013-01-06 12:44:26

Grattis :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80

watp
Turbo-Poster
Inlägg: 669
Blev medlem: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Ort: Hyssna / Katrineholm
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#3 Inlägg av watp » 2013-01-06 19:37:26

Kul :#cheers: :#cheers:

Grattis till bilen :D

Mvh

/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

Gintonic
S-Poster
Inlägg: 77
Blev medlem: 2012-03-27 21:37:23
Bilmodell: Sålt
Årsmodell: 1984
Kontakt:

924S -88 Janne J

#4 Inlägg av Gintonic » 2013-01-06 20:27:18

Grattis!

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1298
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#5 Inlägg av Janne J » 2013-01-06 21:43:20

Tack så mycket :D

Bilen har inte haft ett lätt liv de senaste åren, det har varit en del vårdslöshet och kanske inte alltid helt kompetenta mekaniker inblandade.
Elsystemet går på knäna, listan på vad som inte fungerar är längre än det som funkar. En hel del spår av friska överkopplingar och kreativa lösningar finnes. Som ni såg på interiörbilden hängde det en sladd runt ratten, det var en ersättning för den ickefungerande termogivaren på kylaren. Nu var det så att sladden var i längsta laget och personen som hade gjort kopplingen virade sladden runt kopplingspedalen ett par varv ( sant!) med påföljd att pedalen inte gick tillbaka ordentligt...
Blinkersrelä saknas helt, istället hängde det ett löst relä i ett buntband under panelen, det fick sin matning från en borttagen säkring till elspeglarna.
Instrumentbelysningen är halvdöd, elfönsterhissarna fungerar bara till hälften, passagerarsidans fönster kan köras ner från passagerardörren men bara köras upp från förardörren. Förardörrens elhiss är helt död.
Jag har inte vågat trycka på knappen till takluckan ännu, vem vet hur det slutar?

Ha det gott

Janne
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

taxiande
S-Poster
Inlägg: 195
Blev medlem: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#6 Inlägg av taxiande » 2013-01-06 23:53:15

Precis som det ska vara på gamla bilar!
Inte så roligt alla gånger, men charmigt på sitt sätt!

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1298
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#7 Inlägg av Janne J » 2013-01-08 17:28:42

Efter att ha monterat ett nytt blinkrelä och klippt bort flera meter konstiga ledningar har följande funktioner återfunnit sig:
Blinkers
Varningsblinkers
Elbackspeglar
Backljus

Nästa elproblem blir vindrutespolaren.

Uppsmörjning av lucklåsen till bakluckan gjorde också gott, nu låser bägge sidorna varje gång!

Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3808
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#8 Inlägg av [Bobo] » 2013-01-08 17:59:55

Janne J skrev:Efter att ha monterat ett nytt blinkrelä och klippt bort flera meter konstiga ledningar har följande funktioner återfunnit sig:
Blinkers
Varningsblinkers
Elbackspeglar
Backljus

Nästa elproblem blir vindrutespolaren.

Uppsmörjning av lucklåsen till bakluckan gjorde också gott, nu låser bägge sidorna varje gång!

Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..
Bra jobbat! :D
Någon annans hemmapulade el vill jag aldrig behöva ta i...

Tycker det stora problemet med våra bilar på vintern är att lyktorna blir skitiga fort...
Jag skulle skylla på det om jag var du om det skulle visa sig vara bra matning... :wink:

Bobo

Användarvisningsbild
Ragnar Joensen
Addict
Inlägg: 1336
Blev medlem: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Ort: Eslöv (Skåne's metropol)
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#9 Inlägg av Ragnar Joensen » 2013-01-08 18:09:36

Janne J skrev:...
Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.
..
Ett tips, när du skall byta/montera gasfjädrar till huven: Se till att du inte lyfter huven så mycket att den kommer i kontakt med vindrutan. Det kan skapa början till sprickbildning i vindrutan och det vill man inte ha.
Porsche fantast !

968 1992

Användarvisningsbild
Lilja
Turbo-Poster
Inlägg: 787
Blev medlem: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Ort: Genarp
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#10 Inlägg av Lilja » 2013-01-08 19:04:16

Ragnar Joensen skrev:
Janne J skrev:...
Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.
..
Ett tips, när du skall byta/montera gasfjädrar till huven: Se till att du inte lyfter huven så mycket att den kommer i kontakt med vindrutan. Det kan skapa början till sprickbildning i vindrutan och det vill man inte ha.
Ja försök hellre att dra ihop dom och linda någon stråltråd runt eller så så att dom hålls ihopa.
Jag gjorde detta när jag skulle byta på S2an, spräckte rutan alltså. Som tur va så var denna rutan redan spräckt.
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1298
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#11 Inlägg av Janne J » 2013-01-08 19:10:32

Goda råd, tackar så mycket.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

taxiande
S-Poster
Inlägg: 195
Blev medlem: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#12 Inlägg av taxiande » 2013-01-08 22:59:07

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..



Nya reflektorer kostar inte mycket(samma som till golf1).
Även om dom ser ok ut så blir dom matta med åren...

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1298
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#13 Inlägg av Janne J » 2013-01-09 05:56:00

taxiande skrev:

Nya reflektorer kostar inte mycket(samma som till golf1).
Även om dom ser ok ut så blir dom matta med åren...
Då blir det nya reflektorer och kvalitetslampor också.
Tack för hjälpen.

Janne
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
Inlägg: 1298
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: 924S -88 Janne J

#14 Inlägg av Janne J » 2013-01-10 10:02:04

Tittar efter lämpliga fälgar, skulle gärna åka på 17" men inte överdrivet breda. Har lånat 2 st 7*17 ET55 från en 996:a för att kolla frigången. De breddar ju lite mer inåt än originalet och jag funderar på om det kan bli för lite marginal till fjäderbenet fram. Att lägga dit en 3 mm spacer är ett alternativ men jag skulle gärna undvika det om det går.

Originalfälgen har en backspace på 15 cm och 996 fälgen 15,5 cm.

Tänkte köra med förhållandevis smala däck typ 205/50, och samma fälgbredd och däck runt om.
Viktbalansen ligger runt 50/50 och jag har inte överdrivet stor motoreffekt så jag tror att samma dimension fram och bak kan funka bra.

996 fälgen har ju också den trevliga egenskapen att inte väga mer än 9,4 kg.

Tips och råd från er uppskattas.

Janne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

Användarvisningsbild
Freddie_81
Addict
Inlägg: 1893
Blev medlem: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Ort: Åkers Styckebruk
Kontakt:

924S -88 Janne J

#15 Inlägg av Freddie_81 » 2013-01-10 10:07:18

Jag har perfekta fälgar till dig. 7" breda cup 1:or. Nu sitter de iof helt oanvända goodyear f1 225/45 på kanske i bredaste laget. Men de funkar fint på 944. ET är 52 har jag för mig.
För övrigt är de 5 st fälgar.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare