Hjälp nu startar den inte!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
hgunnar
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-05-16 18:51:32
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Location: insjön
Contact:

Hjälp nu startar den inte!!

#1 Post by hgunnar »

Hjälp vad kan ha hänt,startade och gick fint men började att gå på 2 cylindrar sen dog den.
Har felsökt och mätt efter felsökningsschemat i rephandboken men får inte igång den.
Tjuvkopplat DME ,pumpen går, har gnista på stiften och den tänder på startgas men inget mer.
Det enda jag inte har tillgång till är ett oscilloskop.

Tacksam för hjälp mina forummedlemmar /// Henrik

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#2 Post by mijo »

Har du mätt bränsletrycket?

hgunnar
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-05-16 18:51:32
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Location: insjön
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#3 Post by hgunnar »

mijo wrote:Har du mätt bränsletrycket?
Nej det har jag inte gjort, håller på och jaga nipplar så jag får ihop en tryckmätare.
Är det någon som har tips på en smidig lösning?

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#4 Post by mijo »

Nippel med lekande mutter som passar i främre anslutninge på fuelrail vill
jag minnas jag tog från nån gammal Saab 900 med K-Jet liknande sprut.
Kommer inte ihåg om det var änden mot spridare eller mängdmätaren eller om
ledningarna var lika i båda ändar. Ledningarna var i nylon så det var bara
att lämna en bit och trä slang med slangklämma över.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#5 Post by Mattias 924 »

hgunnar wrote:
mijo wrote: Är det någon som har tips på en smidig lösning?
Lossa någonting någonstans och se om det kommer bränsle. Kommer det bränsle är det förmodligen inte fel på trycket.

Kolla om spridarna öppnar med en glödlampa.

Ovanstående är grundläggande felsökning och görs på under fem minuter.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Mr-Mago
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2007-10-17 19:35:28
Telefon: 0721765304
Bilmodell: Letar efter en
Årsmodell: 1977
Location: Anderslöv
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#6 Post by Mr-Mago »

Hade liknande besvär! Men i mitt fall var det datorn som gav upp......Sanden löste det med att kolla med en annan dator från en annan 68!
Straight roads are for fast cars but twisty roads are for fast drivers!!!

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#7 Post by mijo »

Mattias 924 wrote:
hgunnar wrote:
Lossa någonting någonstans och se om det kommer bränsle. Kommer det bränsle är det förmodligen inte fel på trycket.

Kolla om spridarna öppnar med en glödlampa.

Ovanstående är grundläggande felsökning och görs på under fem minuter.
Om bilen inte starta p g a att den inte får soppa är ju rätt bränsletryck instressant
att konstatera. Har regulatorn gått så kan det ju komma soppa med testet ovan
fast trycket är alldeles för lågt eller högt. Du vet ju bara att regulatorn är Ok om
du mätt trycket.

Sedan finns det nog flera andra fel som gör att inte spridarna öppnar och som kanske är troligare.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#8 Post by Mattias 924 »

I beg to differ.

Med en gnutta erfarenhet är det väldigt enkelt att avgöra om bränsletrycket är rimligt.

EDIT: Och saknas erfarenheten så går det bra att jämföra med random bil tillverkad efter 1989, VAG med monojet undantagna.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#9 Post by mijo »

Mattias 924 wrote:I beg to differ.

Med en gnutta erfarenhet är det väldigt enkelt att avgöra om bränsletrycket är rimligt.

EDIT: Och saknas erfarenheten så går det bra att jämföra med random bil tillverkad efter 1989, VAG med monojet undantagna.
Ok, kanske stämmer om det är väldigt lågt, men att avgöra om bensin sprutar med 2 eller 6 bar
anser jag kräver för mycket erfarenhet att avgöra utan mätare för en amatör som mig :wink:

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#10 Post by Mattias 924 »

Två bar så tänder den. Sex bar blir den sur och eftersom den går på startgas så är trycket inte för högt.

Alla bilar har en slang någonstans på bränslereturen. Kläm åt den med en tång när motorn går på startmotorn. Tänder motorn till då så är bränsletrycket för lågt.

Jag sätter dock heder och ära på att bränsletrycket inte är problemet i det här fallet då bränsletrycket enligt principen för kommunicerande kärl inte blir fel på två cylindrar i taget.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#11 Post by mijo »

Nu har jag bara felsökt på en 944 86a med felet att regulatorn ströp och
det blev max tryck. Med Motronic så tvärstannade motorn när trycket
blev för högt, vet inte om det är att spridarna inte orkar röra sig eller
om det finns strömbegränsning i DME också.

Har jag problem med soppatillförslen i en 944 med Motronic mäter jag
i alla fall faktiskt tryck för att veta att regulatorn fungerar så är den
enkelt utesluten även om det är troligare med ett rent elfel/DME.

Nu är ju denna med den äldre DME så den kanske fortsätter utan
ev strömbegränsning. Kanske långsökt men då skulle man ju kunna
tänka sig att ett par spridare "brunnit" i spolen alt drivkretsar i DME.
Mäter man då spridarna och konstaterar kortis eller att DME inte ger signal,
byter dessa och kör på utan att fixat faktiska felet. Som sagt långsökt,
men mäta trycket är enkelt gjort.

Är det någon som har en uppfattning hur vanligt det är att 30 år gamla BTR ger upp?

hgunnar
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-05-16 18:51:32
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Location: insjön
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#12 Post by hgunnar »

Har 2,3bar i bränsletryck. Har ohmmätt speed och reference givarna dom är hela, ska se om avståndet är 0,8 i morgon, måste köpa lim..

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#13 Post by mijo »

Lim... :roll:

Lite osäker men har du gnista och varvräknaren rör sig tror jag givarna funkar.
Har DME tillräcklig input att ge gnista borde den öppna spridarna kan man tycka?
Fast jag har inte riktigt koll på varför det är 2 givare och det är ju inte ovanligt de strular.
LFM kan ju också påverka men när man kör på startmotor öppnar kanske spridarna enligt
nån fix startsekvens så då borde den ju tända, men den går ju också mäta up.

Verkar ju som spridarna inte öppnar, kollat att du har kontakt till spridarna.
De ligger konstant mot plus på samma matning från DME-reläet som
DME-boxen. Du har ju gnista så boxen får väl ström, fast det kan nog finnas
andra kontaktstycken på vägen till spridarna. Från DME är de kopplade parvis
(du sa att den först slutade gå på 2 cyl...) och den jordar väl med en modulerad signal,
har du inte oscilloskop funkar det kanske att kolla med en lampa som Mattias nämnt.

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#14 Post by Anton N »

För att testa spridarna kan du även ta loss dem och koppla dem till ett 9v-batteri. Klickar de bör de vara ok. Ibland kan man "väcka" spridarna på detta sätt om bilen ex. stått länge, men så verkar visserligen inte fallet vara med din bil. Värt ett försök hursomhelst, tar inte många minuter. Se till så att du inte tappar bort clipsen runt kontakterna bara, de har en förmåga att vilja flyga iväg.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

hgunnar
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-05-16 18:51:32
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Location: insjön
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#15 Post by hgunnar »

Spridarna öppnar inte, har kollat med ett 9volt batteri och det klickar i alla.
Så får kolla över el schemat och felsöka mera.
Mer tips mottages!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users