944 Turbo S -88 | Till salu

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

944 Turbo S -88 | Till salu

#1 Post by Turboforever »

Har insett att även jag får dra mitt strå till stacken. :roll:
Så jag lägger upp en tråd på min leksak.

Historia:
Ville ha en rolig leksak som jag och min fru kunde använda på både gata och bana.
Visste om att denna bil fanns men priset var lite högt. Väntade i ca ett år och la sedan ett bud,
som slutade med affär. Bilen jag köpte har en gammal tråd här på forumet. Det är "Gillblades" gamla.

Bilen i fråga gick bara på "nödprogram" när jag köpte den och såg allmänt ledsen ut :(
Jag drog hem den till garaget och började undersöka vad som behövdes göras. Och som
vanligt så är det ju betydligt mer än man räknat med.....
Efter ett par kvällar med felsökning insåg jag att det inte var någon större idé att försöka få liv i
bilen med orginal styrsystem. Så jag rensade bort allt gammalt kablage och började jaga eftermarknads
sprut. Valet föll på Nira i3+, som jag inte ångrar en sekund.

I dagsläge är bilen nybesiktad och mappad. Ska försöka komma underfund med hur man lägger upp bilder
och sedan visa lite bilder om intresse finns. :)
Last edited by Turboforever on 2013-06-09 18:53:40, edited 1 time in total.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#2 Post by Erol »

När du skriver ett inlägg, scrolla ner under "Förhandsvisa" och "Skicka". Där under har du en funktion för att bifoga bilder.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Sv: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#3 Post by Turboforever »

Erol wrote:När du skriver ett inlägg, scrolla ner under "Förhandsvisa" och "Skicka". Där under har du en funktion för att bifoga bilder.

Mvh Erol
Tack för hjälpen. Bilder kommer inom kort. :oops:

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#4 Post by Turboforever »

Här kommer det lite bilder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#5 Post by Turboforever »

Var ute en sväng i dag och körde lite. Jävlar va gött dessa bilar går...

Har kollat lite vad som behöver göras inför vintern.

Ny WG (tial eller precision)
Större intercooler
Nya tryckrör
Nytt luftfilter för kallare luft
Nya backspeglar
Nya däck
Nya bromsbelägg (förslag någon?)
Ny olja i bakaxeln
Gå igenom växellänkage och ev shortshift (erfarenhater någon?)
Ev hellack
Ops! kommer nog kosta en slant ser jag... 8)

Lägger med en liten bild på bilen ihopskruvad. :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#6 Post by DLS »

Ser ruskigt fin ut :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#7 Post by Turboforever »

Idag ska jag ut på sista turen för säsongen. Kommer ta bilder på inspirerad körning... :twisted:
Bilder kommer självklart läggas upp.
Har beställt en tial wg från motor nord. De har utförsäljning av sina tial = billigt. :D

Har även sett ut en intercooler som går att skohorna ner mellan framlyktorna.
Insåg vid mappningen att bättre intercooler inte skulle skada.

Nu ska det bil åka av.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#8 Post by Erol »

Turboforever wrote:Har även sett ut en intercooler som går att skohorna ner mellan framlyktorna.
Insåg vid mappningen att bättre intercooler inte skulle skada.
Hade du hög insugstemp?

Frågor ang. din bil:
Vad kör du på för bränsle?
Medell på turbo?
Laddtryck?
Har du bytt till större avgassystem?
Har du gjort effektmätning?


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#9 Post by Turboforever »

Ang Erols frågor.

Ang insugstemp:
Ja, vi hade hög insugstemp. Fläkten var väl lite tokigt riktad där den stod
i bänken. När vi kört några "pull" mätte vi 51 grader på ytan på intercoolern.
Vi sprayade vatten och riktade om fläkten och körde igen. Vips så hade vi 30 hk till och 20 grader...

Bränsle: 98 octan

Turbo: kkk27/8 (tror jag) Är betydligt större än orginal.

Laddtryck: Ville ha 1,1-1,2 bar. Fick 0,8 vid högre varv. Orginal WG :evil:
Har dock beställt en ny som ska råda bot på detta.

Ang. effektmätning: Jo, den är ju effektmätt. det görs ju i samband med mappningen.
Har dock en konstig dipp i effektkurvan som någon här på forumet kanske kan förklara för mig... :roll:

Avgassystem: Orginal tom katalysatorn (som är rensad) därefter 3" med en dämpare på slutet.
Ska ev byta ut allt till 3" men bilen är låg och jag vill ju kunna köra bilen på vägen.

Hoppas detta är svar nog Erol, annars är det bara att höra av sig.

Ska se till att få ut bilder på dagens körning...
Nu är mina toyo r888 ett minne blott. :twisted:

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#10 Post by Turboforever »

Här kommer det bilder från dagen... :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#11 Post by Erol »

Turboforever wrote:Ang. effektmätning: Jo, den är ju effektmätt. det görs ju i samband med mappningen. Har dock en konstig dipp i effektkurvan som någon här på forumet kanske kan förklara för mig... :roll:
Lite nyfiken på dippen och resultatet av effekmätningen, har du inget papper/foto på bänkningen? Är lite nyfiken då jag själv funderar på om det är dax att uppgradera min IC.


Har du denna bild i större format? Den skulle passa fint i nästa års kalender :wink:
http://944sverige.com/forum/download/fi ... =23095&t=1" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#12 Post by Turboforever »

Erol wrote:
Turboforever wrote:Ang. effektmätning: Jo, den är ju effektmätt. det görs ju i samband med mappningen. Har dock en konstig dipp i effektkurvan som någon här på forumet kanske kan förklara för mig... :roll:
Lite nyfiken på dippen och resultatet av effekmätningen, har du inget papper/foto på bänkningen? Är lite nyfiken då jag själv funderar på om det är dax att uppgradera min IC.


Har du denna bild i större format? Den skulle passa fint i nästa års kalender :wink:
http://944sverige.com/forum/download/fi ... =23095&t=1" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh Erol

Va kul att du gilla bilden.
Jo, den finns i större format. Vart ska jag skicka den? :#cheers:

MrBroberg
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2008-08-01 23:05:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#13 Post by MrBroberg »

Tjaa, har en undran om vad du kör för storlek på däcken?
Har nämligen samma modell av fälgar och har sjukt svårt att avgöra vad jag ska ha för storlek på de rackarna.
Mvh Broberg
-----------------------------------
Honda Accord -08
Porsche 944 Alpinweiss -82

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#14 Post by Turboforever »

MrBroberg wrote:Tjaa, har en undran om vad du kör för storlek på däcken?
Har nämligen samma modell av fälgar och har sjukt svårt att avgöra vad jag ska ha för storlek på de rackarna.
Mvh Broberg
Fram 225/45

Bak 255/40

igloo
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2008-12-21 23:09:11
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 Turbo S -88 / Gat/banleksak

#15 Post by igloo »

Turboforever wrote: Gå igenom växellänkage och ev shortshift (erfarenhater någon?)
http://9products.com/short-shifter" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna fungerar ypperligt med den stora fördelen (enl. mig) att du kan använda original växelspaksknopp.
924 -82 *såld*
944 Turbo -86 *såld*
944 Turbo -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users