Datum för första ibruktagande innan import? 924

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Molnpojken
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-06-03 22:13:07
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Contact:

Datum för första ibruktagande innan import? 924

#1 Post by Molnpojken »

Hej!
Är ny här och har faktiskt aldrig skrivit i ett forum förut. Hoppas jag gör rätt.

Köpte för några månader sedan en Porsche 924 -80 med idén om att importera den till Norge, där jag bor för tillfället. Allt gick fint fram till fredag, då jag skulle "enkeltgodkjenne" bilen hos Statens Vegvesen. Ska jag vara riktigt ärlig, så var jag lite väl godtrogen och trodde att det skulle gå smärtfritt att få norska skyltar på bilen. Just därför hade jag inte förberett mig så mycket när jag körde till "besiktningen". Min bil hadde ju gått igenom en SVENSK besiktning senast i augusti förra året och det utan anmärkningar. Efter det har den inte körts mer än 150 mil.

Nu till problemet som uppstod. Besiktningsmannen kollade att chassinummer var ok, han kände på bältena i bilen och mätte längd och bredd på bilen. Han frågade om jag hade dokumentation på slagvolym och det hadde jag ju inte. Jag sade bara att det är en 2-liters motor med 125hk. Han bad mig köra ut ur hallen, gå och betala avgiften för besiktningen och vänta på parkeringen utanför. Efter det vad jag tror var hans lunchrast(1 timme senare), kom han ut och hade med sig mitt registreringsbevis.

Han sa att de inte kan godkänna bilen som årsmodell 1980 eftersom det i reg.beviset bara står när den tagits i bruk i Sverige dvs 1985. Så enligt honom var det inte en veteranbil i Norge. På reg.beviset står det en tom ruta vid "Datum för första ibruktagande". Det står också att det är årsmodell 1980, men den siffran gäller tydligen inte när blien ska in i Norge.

Hur och varifrån får jag dokumentation på om bilen varit registrerad i utlandet innan importen till Sverige? Har inte lust att betala tull och avgifter för en 1985 årsmodell när det på svart och vitt är en 1980 modell.

Tacksam för hjälp!

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#2 Post by Mats Jacobsson »

Hej och välkommen hit.
Jag tror att du kan vända dig till Porsche Sverige för att få dessa uppgifter om var den såldes första gången och vilken utrustning den hade. Har för mig att Maxx har skrivit om detta :roll:
Jag kollade en av mina som var importerad, vilken utrustning som fans på bilen när den var ny. Men kommer inte ihåg adressen. Men det går att få de uppgifterna.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#3 Post by Maxx »

Jo, vill man veta hur bilen levererades så går det utmärkt att kontakta närmsta PC, men jag tror inte de har koll på när bilen togs i bruk. Kolla med Transportstyrelsen istället. Om det är en import så borde de ha uppgifter från ursprungslandet.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#4 Post by cabberobban »

När jag importerade min 944 så arkiverade nuvarande Transportstyrelsen bilens originalpapper från Tyskland. Dem kan man aldrig få tillbaka, men kanske går det med en kopia om Transportstyrelsen kan bestyrka äktheten? Där står datum för första registreringen, sen är frågan om det räcker i Norge, eller om det kommer fler krav senare? Norge är inget EU-land och innan vi gick med i EU var bilimport hit en komplicerad och byråkratisk procedur. Är de lika tjuriga och kräver bromsintyg, avgasintyg mm. som Sverige gjorde tidigare så kanske det smakar mer än det kostar att ta med sig en relativt billig bil. Kolla alltså i Norge att det inte krävs mer senare. Besiktningsmannen kanske bara hakade upp sig på den detaljen som var först i hans lista att bocka av, utan att upplysa dig om att det kommer mer senare. Jag är kroniskt skeptisk till servicekänslan hos myndighetspersoner oavsett land:-). Men lycka till i alla fall!
944 Turbocab

User avatar
Molnpojken
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-06-03 22:13:07
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#5 Post by Molnpojken »

Kul att få svar så snabbt.
Har nu fått en kompis i Tyskland att forska lite. Han har skickat e-poster till några myndigheter där. De flesta 924 är väl därifrån kan man tänka sig?
Har även skickat till Porsche Center i Sverige och frågat. Jag pratade med Transportstyrelsen, men de hade i stort sett ingenting mer än att bilen tagits i bruk i Sverige första gången 1985.
På besiktningsmannen verkade det som att det enda jag behöver är bevis på att det är en 1980-modell. Jag frågade om det är någon mer kontroll av bilen, men han sa att det inte skulle vara det. Kan ju vara så att det bara var han som sa det och att det blir en mer genomgående kontroll nästa gång jag ska dit...om det nu blir av.

Börjar känna att jag gjort ett stort misstag. Har redan tullat in bilen och nu står den på parkeringen där ute. Har inte skickat in de svenska plåtarna än och det är väl tur det. Kan hända att jag kastat 9000Nok i sjön och får med svansen mellan benen köra tillbaka bilen till Sverige. Funderar då starkt på att ta med mitt flyttlass och komma hem för gott. Börjar bli lack på alla motgångar här i Norge. Verkar som att det inte är en enda myndighet som fungerar som de ska...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#6 Post by emm »

Kan man inte utläsa modellår med hjälp av chassinummret?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#7 Post by Maxx »

emm wrote:Kan man inte utläsa modellår med hjälp av chassinummret?
Jodå, på en 924 av årsmodell ska chassinumret vara WPOZZZ92ZAN4XXXXX där A står för just 1980.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#8 Post by QV_ »

men modellår och första gången den togs i bruk behöver inte vara samma år. (även om det är troligt i de allra flesta fall, dock inte på ett antal Hummer i Sverige)


/Janne

User avatar
Molnpojken
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-06-03 22:13:07
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#9 Post by Molnpojken »

Jo, det är sant. Skrev lite fel i inlägget där. Chassinummer och regbevis visar att det är en 1980-model. Importerad till Sverige 1985. Frågan är bara om den varit registrerad någonstans innan? Troligtvis har den väl det. Vem skulle ha en bil stående i 5 år utan att använda den eller sälja den vidare.

Svar från Kraftfahrt-Bundesamt i Tyskland: all data about cars is deleted 7 years after their registration is terminated.

Inte fått svar från Porsche i Sverige. Är det Porsche center ni menar? Tror ni att de ens svarar på e-post angående den här typen av frågor? Hade nog vart fint om jag fått papper på uppgifter om var den såldes första gången och vilken utrustning den hade, som Mats skriver. Funderar lite på det där med Transportstyrelsens arkiv också. Hur får man dem att gräva i nästan 30 år gamla arkiv? Har någon erfarenhet av det?

Kanske det är någon av er som ägt bilen tidigare? (provar å lägga upp en bild)
[img]
IMG_4502.JPG
[/img]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#10 Post by emm »

Vad är det svenska registreringsnummret?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#11 Post by Jesper von Wowern »

Min svensksålda 924 från 84 togs i trafik först 86. :?
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Molnpojken
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-06-03 22:13:07
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#12 Post by Molnpojken »

IMG_4354.JPG
IMG_4349.jpg
Fick nu svar från Porsche: Din bil är såld i Tyskland, 1979-10-07
Enligt våra uppgifter från PAG.

När jag frågar om de har uppgift om när den registrerats första gång blir svaret nej.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Datum för första ibruktagande innan import? 924

#13 Post by Mats Jacobsson »

Kan du inte pröva med att skicka in det PC skrev samt det svar du fick om att registret bara finns kvar i 7 år?
Antingen godtar dom det... eller inte.
Helt klart värt ett försök.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Molnpojken
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-06-03 22:13:07
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Contact:

Datum för första ibruktagande innan import? 924

#14 Post by Molnpojken »

Ja, jag ska skicka in en klagan på beslutet från kontrollen. Väntar och ser om jag kan få något skriftligt från PC. Och om PC sverige har uppgift om att bilen blivit såld i Tyskland -79, så kanske tyska PC har mer dokumentation.
Nu är det streik på Vegvesenet i Norge, så jag tror inte de kommer behandla ärendet så snabbt. Fick också vänta över 1 månad på tid till kontroll. När jag får nästa tid kan jag bara drömma om...

User avatar
Molnpojken
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-06-03 22:13:07
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Contact:

Datum för första ibruktagande innan import? 924

#15 Post by Molnpojken »

Har nu fått svar från Porsche classic i tyskland. Det lyder såhär:

"Unfortunately we have to tell you, that we do not hand out any information
concerning a vehicle’s history or original configuration to any third party
due to legal reasons. We would therefore ask you to contact the Porsche
Importer of your country. You can purchase a certificate of authenticity
for your vehicle by your local Porsche dealer. This certificate contains
all available information about your Porsche, like the original equipment
or details like the exterior and interior colour."

Har också skrivit till tullen i Norge och frågat om jag kan få tillbaka pengen för tull och avgifter, ifall jag avbryter importen pga vegvesenets beslut(idiotiska byråkrati. Fick då ett lovande svar:

"Alder på veterankjøretøy fastsettes ut fra Kjøretøyforskriften § 1- 9 punkt 3, og det er fabrikasjonsåret som legges til grunn. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1994 ... 8.html#1-9" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du for eksempel fra produsenten kan dokumentere at produksjons-/fabrikasjonsåret er for 30 år siden eller lengre tilbake i tid, mener vi bestemt at ikke første registreringsdato skal spille noen rolle for kjøretøy eldre enn 30 år..
Vi ber deg vennligst å ta dette opp med http://www.vegvesen.no" onclick="window.open(this.href);return false; en gang til.

Men det er uansett mulig etter søknad å få refundert avgiftene på et kjøretøy som ikke er registrert etter at det er gjenutført."


Så nu har jag hoppet uppe igen ;)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users