Hjälp inför 968-titt

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

Hjälp inför 968-titt

#1 Post by Chevalier »

Hej på er!

Jag ska sticka och kolla på en 968 i slutet av veckan och känner mig lite smått nervös över mitt okunnande. Skulle gärna vilja ha så många tips som möjligt om hur jag kan hitta eventuella fel på både det ena och det andra. Känner särskillt att jag har för dålig koll på motorn för att veta om den är i bra skick eller ej.

Är JÄTTEtacksam för alla tips!

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#2 Post by Sydbom »

är ju det där med kamremmen och kuggarna den sitter på va, är det inte dom som är största akilleshälen? kolla dom!
hoppas du köper en!
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Porrsche »

Förutom vanligt konditionstest av motorn så skulle jag kika närmare på kamaxeldreven, de drev som via en kedja driver insugskammen. De kuggarna bör inte se för slitna ut, det kan bli riktigt dyrt (har jag läst).

Men vet man inte hur det skall se ut så är det ingen större idé att kika efter. Då får man förlita sig på servicedokumentationen samt hur bilen verkar skött i allmänhet. En säljare som inte är van vid att skruva själv kanske dessutom är skeptisk till att lyfta på ventilkåpan & låta dig kika efter. Om det är osäkert men du är riktigt intresserad av bilen, begär då att få lämna in den hos Motormännen för en genomgång, för dem kan du ju även påpeka vilka saker du vill ha extra noga koll på.

Köp aldrig en bil av någon som inte verkar bry sig om den och inte är beredd att betala för att hålla efter den..

Lycka till, hoppas du blir en lycklig ägare av en 968.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by sweanders »

Porrsche wrote:Förutom vanligt konditionstest av motorn så skulle jag kika närmare på kamaxeldreven, de drev som via en kedja driver insugskammen. De kuggarna bör inte se för slitna ut, det kan bli riktigt dyrt (har jag läst).

Men vet man inte hur det skall se ut så är det ingen större idé att kika efter. Då får man förlita sig på servicedokumentationen samt hur bilen verkar skött i allmänhet. En säljare som inte är van vid att skruva själv kanske dessutom är skeptisk till att lyfta på ventilkåpan & låta dig kika efter. Om det är osäkert men du är riktigt intresserad av bilen, begär då att få lämna in den hos Motormännen för en genomgång, för dem kan du ju även påpeka vilka saker du vill ha extra noga koll på.

Köp aldrig en bil av någon som inte verkar bry sig om den och inte är beredd att betala för att hålla efter den..

Lycka till, hoppas du blir en lycklig ägare av en 968.
Min uppfattning är att man kan vänta sig att de dreven är slitna efter sisådär 20.000 mil och då byta dem. Det är inte särskilt lustigt som säljare av en bil att någon vill öppna motorn. Jag är tveksam att jag skulle låta någon göra det om jag sålde en bil.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

vello
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2004-04-27 10:10:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#5 Post by vello »

Kolla på 968.net
http://65.61.16.109/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8183
Där finns det bilder

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Du skall även lyssna efter eventuellt vinande från växellådan, börjar det vina när du kommer upp till 60 km/h så har du problem pinoinlagren och det är inte helt gratis att fixa till

Eller låt Porsche Center göra en kontroll på bilen innan du köper den

Lycka till!
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Som jag uppfattat det och minns så är kedjehjulen är smidda tillsammans med kamaxelarna och därmed inte separat bytbara, man får alltså byta hela kammarna.

Jag har ett minne av när jag pratade med Sanden att detta problemet framförallt finns på 944S-motorn, alltså 2.5 litern. På senare (S2 och 968) ska en annan tillverkningsmetod ha gjort kuggarna betydligt mera motståndskraftiga.

Jag bytte spännare och kedja på vår S2 som rullat 19000 mil, gick inte att se ngn förslitning av kuggarna. Iofs vet jag ju inte om det är orginalkammarna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#8 Post by Sydbom »

Highway wrote:Du skall även lyssna efter eventuellt vinande från växellådan, börjar det vina när du kommer upp till 60 km/h så har du problem pinoinlagren och det är inte helt gratis att fixa till

Eller låt Porsche Center göra en kontroll på bilen innan du köper den

Lycka till!
hmm nu blev jag lite orolig, min viner/piper litegrann i dom hastigheterna men efter sökt lite så verkar det vara en 968 grej det där med pinionlagren eller bör jag kolla upp den? det låter inte mycket knappt hörbart.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by Highway »

Sydbom wrote:
Highway wrote:Du skall även lyssna efter eventuellt vinande från växellådan, börjar det vina när du kommer upp till 60 km/h så har du problem pinoinlagren och det är inte helt gratis att fixa till

Eller låt Porsche Center göra en kontroll på bilen innan du köper den

Lycka till!
hmm nu blev jag lite orolig, min viner/piper litegrann i dom hastigheterna men efter sökt lite så verkar det vara en 968 grej det där med pinionlagren eller bör jag kolla upp den? det låter inte mycket knappt hörbart.
I min bil hördes det riktigt ordentligt så det är nog ingen fara för din del,, ljudet kvarstår även om man kopplar ur i över 60 km/h
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#10 Post by Mikael Larsson »

Rådet är väl att åka och titta på bilen, känns det som du vill ha den. Boka tid hos Porsche eller Motormännen, och låt dem gå igenom bilen före köp. Inte så kul alltid att få redan på hur mycket som är slitet och bör bytas, men man vet ju dock då vad man kan förvänta sig av bilen.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by Chevalier »

Ok, det låter som bra tips allihopa. Kan ju faktiskt lika gärna fråga, eftersom det verkar finnas mycket samlad kolla på vem som har vilken bil här. Denna är det jag ska titta på, någon som vet nåt om den som itne jag vet?

http://www.blocket.se/view/4041694.htm? ... c=1&city=0

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#12 Post by Chevalier »

En annan sak som jag funderar lite över är hur lätt/svårt är det att bli av med en 968 när man villl sälja den? Kanske en svår fråga att svara på, men är det nån som vet? Läste i min fina bok att 968:an inte blev så jättepoppis, men de där böckerna kan ju ha fel. Sneglar lite på boxstern med, men den är ju ett par prisklasser upp och dessutom klenare. Jaja, inga påhopp bara för att den inte har frontmotor! :) Tror iofs det kommer bli en 968:a, får nog bli en boxster nästa gång istället. :)

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#13 Post by sweanders »

Chevalier wrote:En annan sak som jag funderar lite över är hur lätt/svårt är det att bli av med en 968 när man villl sälja den? Kanske en svår fråga att svara på, men är det nån som vet? Läste i min fina bok att 968:an inte blev så jättepoppis, men de där böckerna kan ju ha fel. Sneglar lite på boxstern med, men den är ju ett par prisklasser upp och dessutom klenare. Jaja, inga påhopp bara för att den inte har frontmotor! :) Tror iofs det kommer bli en 968:a, får nog bli en boxster nästa gång istället. :)
Om man inte prisdumpar kan det ta flera månader, det är väldigt liten efterfrågan på 968 då prisgapet mellan 944 är så pass stort. Skulle nästan säga att de här bilarna bara går att sälja relativt smidigt april-juli..
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#14 Post by Sydbom »

Chevalier wrote:En annan sak som jag funderar lite över är hur lätt/svårt är det att bli av med en 968 när man villl sälja den? Kanske en svår fråga att svara på, men är det nån som vet? Läste i min fina bok att 968:an inte blev så jättepoppis, men de där böckerna kan ju ha fel. Sneglar lite på boxstern med, men den är ju ett par prisklasser upp och dessutom klenare. Jaja, inga påhopp bara för att den inte har frontmotor! :) Tror iofs det kommer bli en 968:a, får nog bli en boxster nästa gång istället. :)
byggdes/såldes totalt i ca 12.000 ex inklusive cabben = inte så många nej.
lika många ex som turbon byggdes i har jag för mig... turbon vart inte den succén som porsche hade hoppats på!
och angående Boxster så kan jag bara säga att har du råd att köpa en så gör det! fantastisk bil att köra! även 204hk bilen som har det bästa insugsljudet av dom alla!
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by Chevalier »

Hmm...nu blir jag väldigt skeptisk. Vet inte hur jag ska göra. Problemet är nog att jag har nog råd att köpa en Boxster, men jag har nog itne råd att försäkra den eftersom jag har rätt så nytt körkort. :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users