924S - Vilket trimchip?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Sultanen
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

924S - Vilket trimchip?

#1 Post by Sultanen »

Vilket trimchip bör man välja till bilen om man väljer bland budget varianterna? Finns ett gäng ute på ebay:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Por ... m270.l1313" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan ju få hem ett chip i brevlådan för 300-400kr, men fungerar de någolunda tro?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

Sultanen
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: 924S - Vilket trimchip?

#2 Post by Sultanen »

Lyfter den här tråden igen, någon som provat ett billigare chip med goda resultat?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

Re: 924S - Vilket trimchip?

#3 Post by FekZen »

Hallå,

Jag har hållt på med chiptrimning länge och har fått se en del ebayprogram. Det normala med ebaychipen är att någon lyckats hitta dellast mapparna i programmet och därmed lyckats justera till ett chip som sedan kopierats upp och säljs. Dellast mapparna är stora och lätta att hitta om man bara har lite koll på att jobba med binärfiler.

Det svåra är att hitta full last mapparna som är 12 - 16 värden stora (jft med dellast 144 värden) och därmed är det många ebayprogram som bara har optimerad dellast, alltså du får lite vassare inställning på mellangas, men är original vid full gas.

Nästa problem är att chipen kan vara olika anpassade beroende på vad för bränsle dem har i det landet chipet är gjort i (om man nu ens tror att dem som utveklat dehär ebay chipen ens provkört dem och verkligen optimerat programmet). I tyskland tex säljs fortfarande "Benzin" som är 91 oktan. Med ett vasst optimerat chip för svensk 98 oktan kommer bilen inte gå bra på 91 oktan så det bör man undvika. (I vissa fall har jag hört att det inte ens vart körbart på 91) Man bör dessutom försöka undvika 95 om man nu vässat det för 98.

Jag har iaf utvecklat program till 924S som blir riktigt bra då man dessutom har lite mer att hämta eftersom porsche antagligen själva "snällat" till mapparna lite för att inte konkurrera för mycket med 944an. Jag har ju så klart jämfört programmen och kikat vad för skillnader man gjort mellan 924S och 944.

Om du är intresserad, så går bra skicka mig PM för mer information om det.

Mvh//
A.Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Post Reply