931a som strular!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
AndersR 931
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2005-01-30 15:15:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Örebro
Contact:

931a som strular!

#1 Post by AndersR 931 »

Hej!

Har en 931-81 som jag har lite problem med. Om bilen är kall går den jämt och fint i ca 30sek- 1min. sen är det som om nånting slår i från och den börjar missa oregelbundet och vandra lite på tomgång. enda gången man får den att gå jämt är om man laddar på fullt och kommer upp lite i varv.

Har haft bilen lite på is sista tiden pga tidsbrist men sen hitta jag denna grymma sida så jag tänkte det kunde va värt och slänga ut en krok.

Tacksam för alla svar.


/Anders

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Tomas »

Fungerar värmeelementet i styrtrycksventilen?
Den ska minska bränslemängden när motorn blir varmare. Om den inte fungerar borde dock motorn börja gå bättre när den blivit genomvarm så värmen från blocket värmer styrtrycksventilen.

Tomas

PS. Detta hör hemma i Teknik&Trim. DS.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

AndersR 931
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2005-01-30 15:15:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Örebro
Contact:

#3 Post by AndersR 931 »

Blev tippsad om att den lilla silen i styrtrycksventilen kunde va igensat så när jag jag ändå hade loss den så kolla jag innut i den, rent mekaniskt var inget fel med bimetallen, kan metallen sluta att fungera kanske, i så fall blir det ju ingen reaktion av motorvärmen heller? eller är jag helt ute och cyklar?

Är det nån form av membran metallen påverkar eller hur funkar det?

Är väldigt grön på det här bränslesystemet så jag är tacksam för alla tipps.

Sorry för min miss på ämnet.

/Anders

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Bimetallen kan nog böjas om man utsätter den för åverkan, annars kan den nog inte sluta att fungera.
Det sitter ett litet plåtmembran i en liten dosa inuti ventilen. Det går att ta isär. Dock bör det finnas bensin i styrtrycksventilen om membranet läcker.

Mät motståndet i resistorn via kontakten. Kolla sedan att du har spänning till kontakten när bilen är igång.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Tomas wrote:Bimetallen kan nog böjas om man utsätter den för åverkan, annars kan den nog inte sluta att fungera.
Har för mig att bimetall (i allmänhet) kan mattas med tiden... men jag kan förståss ha fel.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

AndersR 931
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2005-01-30 15:15:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Örebro
Contact:

#6 Post by AndersR 931 »

Tack för tippsen, vilket motstånd bör resistorn ha?

Kanske kan vara läge att prova en annan ventil, om det nu är så att bimetall kan mattas, har hört att det sitter en liknande på audi 200. Nån som har testat att köra med en sån?

/Anders

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

För att hitta vilka andra bilar som använder samma delar som din Porsche:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=681

Posta gärna resultatet här sen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
cxp
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-02-22 19:24:45
Contact:

K-jetronic mystery

#8 Post by cxp »

Jag hade ett liknande problem på min 931-79a.
Det sitter en kallstarts-ventil i insuget, typ en extra spridare,
den skall spruta direkt vi krankning och kallstart, ryck ur den och se att
det ser vettigt ut (det kommer ganska mycket bränsle).

På detta finns luft-flödesventilen som är en liten luft-kanal runt trotteln som ger extra luft när motorn är kall, den är en bimetall som drar ihop sig och stänger flödet (extra tomgångsluft) efter en stund.
Kollas så här: Ta isär när bilen är kall, du skall kunna titta igenom den
(ofta är dom sönder så dom är stängda jämt, gamla SAAB 900
K-jetronic har samma system men den flödesventilen ser inte riktigt likadana ut. Gick runt på en skrot och kollade, Alla bilar (7-10st) hade stängd ventil! I vilket fall som helst tror jag det är nästa del i sökningen som är din bov, men kolla luftventilen i alla fall. Är den öppen så skall du lägga på 12V på den (eller starta och kolla hur den ser ut på varm motor) är den fortfarande öppen så har du justerat bort dess funktion med tongångsskruven, för då är det bara en extra läckluft.

Detta är mitt huvud-tips:
BränsleTRYCKSkallstartsventilen. Plugga in en bränsletrycksmätare på systemet. Du skall ha ett högre bränsletryck på kall motor vilket ger en extra uppfetning. Har du inte det så går bilen dåligt kall på det sättet Du beskriver. Vilka tryck som är rätt minns jag inte (det var 10 år sedan),men det borde stå i Haynes eller liknande.

Jag gissar att Dina spridare har en bra spray-bild (ej pink-stråle?)
samt att Du justerat tomgången på rätt skruv på spjällhuset och inte den skruven som är "stoppen" till gasspjället?

Lycka till!
/Christian

User avatar
cxp
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-02-22 19:24:45
Contact:

K-jetronic mystery

#9 Post by cxp »

Jag hade ett liknande problem på min 931-79a.

Det finns flera grejer att kolla:

Det sitter en kallstarts-ventil i insuget, typ en extra spridare,
den skall spruta direkt vi krankning och kallstart, ryck ur den och se att
det ser vettigt ut (det kommer ganska mycket bränsle). Kolla även spray-bilden.

Nästa grej: Det finns en luft-flödesventilen som är en liten luft-kanal runt trotteln som ger extra luft när motorn är kall, den är en bimetall som drar ihop sig och stänger flödet (extra tomgångsluft) efter en stund.
Kollas så här: Ta isär när bilen är kall, du skall kunna titta igenom den
(ofta är dom sönder så dom är stängda jämt, gamla SAAB 900
K-jetronic har samma system men den flödesventilen ser inte riktigt likadana ut. Gick runt på en skrot och kollade, Alla bilar (7-10st) hade stängd ventil! I vilket fall som helst tror jag det är nästa del i sökningen som är din bov, men kolla luftventilen i alla fall. Är den öppen så skall du lägga på 12V på den (eller starta och kolla hur den ser ut på varm motor) är den fortfarande öppen så har du justerat bort dess funktion med tongångsskruven, för då är det bara en extra läckluft.

Detta är mitt huvud-tips:
BränsleTRYCKSkallstartsventilen. Plugga in en bränsletrycksmätare på systemet. Du skall ha ett högre bränsletryck på kall motor vilket ger en extra uppfetning. Har du inte det så går bilen dåligt kall på det sättet Du beskriver. Vilka tryck som är rätt minns jag inte (det var 10 år sedan),men det borde stå i Haynes eller liknande.

Jag gissar att Dina spridare har en bra spray-bild (ej pink-stråle?)
samt att Du justerat tomgången på rätt skruv på spjällhuset och inte den skruven som är "stoppen" till gasspjället?

Lycka till!
/Christian

User avatar
cxp
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-02-22 19:24:45
Contact:

K-jetronic mystery

#10 Post by cxp »

Jag hade ett liknande problem på min 931-79a.

Det finns flera grejer att kolla:

Det sitter en kallstarts-ventil i insuget, typ en extra spridare,
den skall spruta direkt vi krankning och kallstart, ryck ur den och se att
det ser vettigt ut (det kommer ganska mycket bränsle). Kolla även spray-bilden.

Nästa grej: Det finns en luft-flödesventilen som är en liten luft-kanal runt trotteln som ger extra luft när motorn är kall, den är en bimetall som drar ihop sig och stänger flödet (extra tomgångsluft) efter en stund.
Kollas så här: Ta isär när bilen är kall, du skall kunna titta igenom den
(ofta är dom sönder så dom är stängda jämt, gamla SAAB 900
K-jetronic har samma system men den flödesventilen ser inte riktigt likadana ut. Gick runt på en skrot och kollade, Alla bilar (7-10st) hade stängd ventil! I vilket fall som helst tror jag det är nästa del i sökningen som är din bov, men kolla luftventilen i alla fall. Är den öppen så skall du lägga på 12V på den (eller starta och kolla hur den ser ut på varm motor) är den fortfarande öppen så har du justerat bort dess funktion med tongångsskruven, för då är det bara en extra läckluft.

Detta är mitt huvud-tips:
BränsleTRYCKSkallstartsventilen. Plugga in en bränsletrycksmätare på systemet. Du skall ha ett högre bränsletryck på kall motor vilket ger en extra uppfetning. Har du inte det så går bilen dåligt kall på det sättet Du beskriver. Vilka tryck som är rätt minns jag inte (det var 10 år sedan),men det borde stå i Haynes eller liknande.

Jag gissar att Dina spridare har en bra spray-bild (ej pink-stråle?)
samt att Du justerat tomgången på rätt skruv på spjällhuset och inte den skruven som är "stoppen" till gasspjället?

Lycka till!
/Christian

User avatar
cxp
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-02-22 19:24:45
Contact:

server error

#11 Post by cxp »

Ber om ursäkt för att detta kommit in 3ggr, varje gång jag försökte skicka
fick jag ett stort "server error" i ansiktet (eller på skärmen i alla fall),
försökte igen, samma resultat, nu har alla tre försöken kommit in.
Sorry. (tanken var god)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: K-jetronic mystery

#12 Post by Pär Hylander »

cxp wrote:Detta är mitt huvud-tips:
BränsleTRYCKSkallstartsventilen. Plugga in en bränsletrycksmätare på systemet. Du skall ha ett högre bränsletryck på kall motor vilket ger en extra uppfetning. Har du inte det så går bilen dåligt kall på det sättet Du beskriver. Vilka tryck som är rätt minns jag inte (det var 10 år sedan),men det borde stå i Haynes eller liknande./Christian
Vilket tryck menar du? Systemtryck eller styrtryck? Styrstrycket ska vara lägre när motorn är kall, detta ger mer bränsle till motorn
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
cxp
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-02-22 19:24:45
Contact:

#13 Post by cxp »

Pär, du har rätt, jag kom ihåg fel (försvarar mig med att det är 10 år sedan).

Här är lite bra sidor som beskriver mer, dom kallar den för
"The Warm-up-Regulator".

Om K-jetronic felsökning. Tyvärr lite kortfattad
typ "testa systemet", men ändå kanske lite bra tips.
http://www.forparts.com/techbosKjectronic.htm


Denna sidan beskriver systemet mera i detalj, bl.a. om "warm-up reg.":
http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm
Här står det bra grejer om tips för felsökning.

Lycka till!
/Christian

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users