Höjd i baksätet

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Höjd i baksätet

#1 Post by Wilke »

Är det någon/några som orkar mäta lasthöjden med nedfällda baksäten? :oops:

Är intresserad av få veta det för 928, 944, 968, 911, 964 och 993.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#2 Post by Pär Hylander »

Ca 49 cm där det är som lägst i en 944 -86. Rimligen ingen skillnad alls på en 924 och troligen inte heller på 968.

Helt klart blir det bäst med en cab ;)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#3 Post by Wilke »

Tack för svaret men egentligen ställde jag frågan helt fel. Jag menade inte takhöjden om man sitter ned utan vad blir lasthöjden om man har fällt ned baksätet och har plant lastgolv. Helst max mått precis bakom stolarna och mitten på lastgolvet.

Orsaken till att jag frågar är att om jag skall få med min kära hustru på Porschetåget måste vår hund kunna få plats i bagaget, åtminstone då och då. Och i med att vi pratar om en Sankt Bernhardshund så är höjden av största intresse. Som tur är hon (hunden, inte hustrun) liten för sin ras, så en höjd på ca 60 cm i del av bagaget skulle vara önskvärt.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#4 Post by [Bobo] »

Tjena Wilke,
gick ner i garaget och mätte lite på min 944.....

Med fällt baksätet får du en lasthöjd på ungefär 50cm precis ovanför baksätet, det är dock inte till så stor nytta efterssom taket blir tjockare mot bakrutan (ca 46 cm i lasthöjd).
Lasthöjden i själva bagaget är som högst vid bakrutans framkant, ca 54cm, men det är ju bara fråga om kanske en decimeter som kan lastas så högt....

Jag tror inte att jycken kan sitta upp oavsett om du fäller sätena eller inte, om hon inte sitter i reservhjulsbaljan. :-D
Däremot så kan det kanske gå om du plockar ur ryggstöden i bak, men då blir det ju ingen plan yta att sitta på för henne....

Framgår inte var du bor, men om du finns i östergötland kan vi säkert fixa en "provlastning" av jycken om det är intressant.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#5 Post by Wilke »

:D Bobo; Tack för att du tog dig tid för att mäta och erbjudandet om testning, men tyvärr så bor jag i Gbg-trakten så det blir lite långt att åka. Får försöka hitta något ex häromkring i stället.

Och hunden behöver inte sitta, då krävs ca 80 cm, bara hon kan komma in och lägga sig. Bara bra om hon inte kan sitta, mer trafiksäkert då. När jag hittar någon som är villig att låta oss testa skall jag posta bilder!

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#6 Post by Henka »

Jag hade förr i världen en Golden retriver och åkte på den tiden 924 turbo.
Det är trångt men det går ...och man får lyfta i hunden. Men jag skulle nog rekomendera att isf. göra ordning en skiva att lägga över sittsarna i baksätet om det blir många och långa resor.
Kanske man får ha stolarna lite framskjutna så hunden har lite plats at vända sig på.
Tänk också på att våra bilar blir extremt varma sommartid så inte lämna hunden i bilen ens några minuter.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#7 Post by Mr Dezent »

Personligen, högst personligen, tycker jag det låter som en riktigt dålig idé.
Möjligen om det rört sig om en lite mindre hund. En tax eller därunder.
Men en St Bernhard? Det är ingen liten hund direkt.

Ur hundens perspektiv blir det, i fallet St Bernhards, väldigt tight och som tidigare sagts väldigt varmt.
Värt att tänka på är att hundar, med all sin päls, givetvis är mer känsliga för värme än vi. Med andra ord har de helt andra referensramar kring vad som upplevs som varmt.
Håller vi oss till de frontmotor-Porschar som nämnts är jag dessutom väldigt tveksam till hur mycket utrymme en St Bernhard har för att vända sig om den skulle vilja göra det. Går det så sker det sannolikt med visst besvär skulle jag kunna tänka mig. Stackars hund!

Skulle du själv vilja sitta i ett minimalt utrymme, där du känner dig varm och instängd utan möjlighet till att röra dig nämnvärt? Porsche 924/944/968:ans väl tilltagna glasbaklucka är ju som byggd för att förstärka solens värme in i kupén också, oavsett om bilen står still eller inte.
Ligger solen på så blir det v-a-r-m-t på nolltid.

Om hundens bekvämligheter inte är viktiga så kan man ägna säkerheten en tanke.
Aldrig att jag skulle lasta en så stor hund utan att ha säkrat av bagagerummet från resten av kupén. Behövs inga högre hastigheter för att det ska riskera att sluta riktigt illa, och den tyngden kommer att vara i direkt höjd med era nackar (osäker om samma gäller för 928 och 911, men ...).
I den situationen kvittar det om hunden sitter eller ligger ...
Ingen rolig ekvation ...

Hund i 911 låter inte heller praktiskt på något sätt, eftersom där inte ens finns någon baklucka att lasta hunden genom. Visst, så mycket jobbigare är det kanske inte att låta jycken hoppa in via ordinarie dörringång, men ...

Ledsen att totalsåga din plan, men jag råder dig, både som djurvän och en person med självbevarelsedrift, att fundera på helt annan bil när vovven ska med.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#8 Post by Wilke »

Jo, jag har räknat in många av invändningar man kan ha till att ha en STOOOR hund som en st bernhardshund i en sportbil, och solfilm är ett måste samt en fungerande A/C (kanske inte finns, alla jag har tittat på har haft dålig kyla?). Att låta en hund sitta kvar i en bil, oavsett typ, är inget jag skulle göra, förutom vintertid.

Men hon är, som sagt, liten för sin ras och behöver inte så mycket plats. Det kommer aldrig bli tal om lång-lång resor, max några timmar. Fastän hon är relativt liten orkar jag knappt att lyfta in henne (56kg) via bakluckan så hon måste gå via dörren.

Säkerheten är dock ett område som måste funderas på när man kommer så långt. Tror att det är möjligt att lösa på något sätt, får fundera på det.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#9 Post by Pehr Johnsson »

Stor hund i baksätet på en Porsche låter som en rätt kass idé!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#10 Post by [Bobo] »

Wilke wrote:Jo, jag har räknat in många av invändningar man kan ha till att ha en STOOOR hund som en st bernhardshund i en sportbil, och solfilm är ett måste samt en fungerande A/C (kanske inte finns, alla jag har tittat på har haft dålig kyla?). Att låta en hund sitta kvar i en bil, oavsett typ, är inget jag skulle göra, förutom vintertid.

Men hon är, som sagt, liten för sin ras och behöver inte så mycket plats. Det kommer aldrig bli tal om lång-lång resor, max några timmar. Fastän hon är relativt liten orkar jag knappt att lyfta in henne (56kg) via bakluckan så hon måste gå via dörren.

Säkerheten är dock ett område som måste funderas på när man kommer så långt. Tror att det är möjligt att lösa på något sätt, får fundera på det.
Jag har en polare som har löst hundproblemet på ett ganska enkelt, men dyrt sätt....
Han har en Cayenne turbo! :-D
Kanske inte aktuellt för dig, men dom börjar bli riktigt billiga nu.
Sannolikt den Porschemodell som tappar mest i värde, men byggd för folk med hund.....

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#11 Post by Wilke »

Karl Birgander har erbjudit sig att låta oss (jag och min hund) att testa. Återkommer när testet är genomfört med bildbevis.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#12 Post by emm »

Pehr Johnsson wrote:Stor hund i baksätet på en Porsche låter som en rätt kass idé!!
+1
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Höjd i baksätet

#13 Post by maverick »

Jag har haft en border collie i "bakluckan" utan större problem. Hunden ligger så nära ryggstödet som möjligt.

Inte optimalt en varm sommardag eller om man planerar att åka frekvent med hunden, men lite då och då är inga problem.
MVH//Per

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users