Hej
Undrar om någon har bra koll på hur dörrlåset funkar på en Porsche 968:a? Just nu går inte passagerardörren att varken öppna innefrån eller utifrån. Jag har centrallås som jag kan öppna via ett cardguard larm. Har funkat perfekt men förra veckan skulle jag smörja passagerarsidans dörrhandtag och efter detta så har det börja strula.
Oavsett så har fått bort innersidan på dörren även fast den inte går att öppna. Tog lite tid men det går att göra. Jag behöver hjälp att få reda på hur låsfunktionen fungerar. Jag kan se vad som händer när man öppnar via inre och yttre handtag men de ger inte något klick med tanke på att dörren är låst. Blir på samma sätt som att försöka öppna en låst bil.
Centrallåsmotorns vita plast del - den som åker fram och tillbaka vid låsning resp öppning- har jag kopplat från själva piggen som den sitter på. Har försökt att med ganska mycket våld att antingen dra den uppåt, i sida och neråt utan någon som helst framgång. Den sitter som berget. Lika så går inte stången som låsknappen sitter på varken att dra uppåt eller trycka neråt.
Min slutsats är att det är inte bara är delen som piggen och stången sitter på utan även någon annan del som måste röra å sig innan det låses upp. Frågan är vilken del? Kanske någon har en bra sprängskiss?
Är det någon som har detaljerad koll på hur låsmekanismen funkar på en 968:a (borde vara samma som för en 944:a?).
Mvh
Andreas
968:a med passagerardörr i baklås
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Porsche 964C2 90, 968 93
- Årsmodell: 1990
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Re: 968:a med passagerardörr i baklås
Du har en komplett låsanläggning av samma fabrikat i förrardörren. Den kan svara på många frågor.
/Janne
När du våldar på låset försök att trycka in dörren samtidigt så du avlastar låset, det gäller också när man kör centrallåset och dyligt.
/Janne
När du våldar på låset försök att trycka in dörren samtidigt så du avlastar låset, det gäller också när man kör centrallåset och dyligt.
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Porsche 964C2 90, 968 93
- Årsmodell: 1990
Re: 968:a med passagerardörr i baklås
Tack för svar.
Jo visst är det så, ville bara slippa ta ner den sidan också. Men det verkar som det blir en sådan lösning.
Mvh
Andreas
Jo visst är det så, ville bara slippa ta ner den sidan också. Men det verkar som det blir en sådan lösning.
Mvh
Andreas