Kopplingsras (?) 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Kopplingsras (?) 924

#1 Post by Kasper »

När allt verkade så bra...

Med en hel kopplingsvajer på plats igen och allt uppsmörjt funkade allt kanon, så idag när jag åkte en sväng kändes det som vajern small av, men icke, armen på kopplingen är svampig och har ingen förmåga att koppla ur. Det är nu i själva kopplingen problemet sitter!

Kopplingen har skrapat lite redan innan när man släppt upp pedalen, och att dömma av glappet i drivlinan kanske det sitter en slut gummipuck där.

Men vad kan det varit som gick sönder idag, urtrampningslager? Eller någon annan primär del?

Kopplingsbyte har stått på "att göra listan" men trodde att man kunde klara sig sommaren ut, men icke!

Har försökt läsa mig till hur pass stort/svårt jobb det är med kopplingsbyte och har fått uppfattningen om att det är endel pill men inte så svårt egentligen, är det värt att ge sig in på det själv? Blir sånafall att palla upp med pallbockar. Lättast att ta loss växellåda och dra bak allt?

Tacksam för alla tips :)


Nu blir det att samla krafter och komma på lite bättre humör innan man börjar skruva igen :wink:

//Kasper

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#2 Post by Henka »

Jag kan tyvärr inte svara på vad som hänt med din koppling
Men ev.kan jag ta bort restrerande koppling från 924:an om du är intresserad av delar. Men du kanske byter till nya grejer när du ändå har det loss?
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#3 Post by Kasper »

Ska skruva isär och se vad som hänt när jag får tid, tackar för erbjudandet, jag hör av mig om det kan tänkas vara delar av intresse :)

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#4 Post by Kasper »

Nu har jag börjat titta på vad det kan vara och skulle behöva lite hjälp med hur det fungerar.

På bilden nedan (urtrampningslagret?), när man rör kopplingsarmen trycks lagret längs stången, men den kommer aldrig så långt att den påverkar kopplingen. Den rör sig bara fram och tillbaka längs axeln. För mig som aldrig skruvat isär en koppling är detta lite nytt. Hur ska det mekaniskt fungera när det står rätt till?

http://imageshack.us/photo/my-images/29/imag0245q.jpg/

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#5 Post by QV_ »

Kastar upp några bilder jag tog under min demontering så kanske du blir hjälpt.

Plockade ner min sambos -80á 125 HK koppling så jag har sett alla detaljer.
Har även slaktat en -8+ så några delar finns "på lager"

Image
Image
Image

Bilderna är "minnesbilder" så man vet hur saker skall vara vända eller så, tar alltid fler bilder än vad jag tror att jag behöver men alltid missar man något...

/Janne

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#6 Post by Kasper »

Trevligt med bilder, ska titta och se hur det ser ut på min.

Men visst bör urtrampningslagret ligga emot "solfjädern" hela tiden för att sedan trycka emot när man kopplar ur? Min har ju hamnat en bit ifrån, som om allt förskjutits ifrån varandra. Rätta mig om jag tänker fel :wink:

MVH Kasper

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#7 Post by QV_ »

Nej urtrampningslagret vill jag ha någon mm ifrån solfjärden i viloläget. Då får lagret "vila" och kommer bara att användas vid urkoppling. Har inte kollat hur det är på bilen men ett litet avstånd skulle jag inte vara orolig för.

/Janne

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#8 Post by makkanftw »

Som jag förstår det är den såpass långt ifrån att även när kopplingspedalen är i botten rör urtrampningslagret inte vid solfjädern? Det är vajerkoppling på din, den skall gå att justera? Kolla i Haynes eller Patands dokument.

Nu vet jag inte hur den ser ut på N/A men skall inte "fjädrarna" sticka ut en bit?
Tycker det ser konstigt ut på bilden.
- Marcus

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#9 Post by Kasper »

Okej! Stämmer som makkanftw säger, när kopplingspedalen är i botten eller om jag bara rör kopplingsarmen till max läge är det knappt att den når fram till solfjädern, så spänna vajern vinner man tyvärr inget på.

Det är som om solfjädern eller hela tryckplattan tryckts fram och fastnat i "ikopplat läge", vilket inte heller låter så logiskt.. med tanke på att urtrampningslagret ej når fram vid samma inställningar som när det brakade verkar det lite konstigt!

Men jag ska ta mig tid och riva ner det någon gång, men det är alltid trevligt att få lite spekulationer från andra :)

MVH Kasper

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#10 Post by Kasper »

Då tackar man grannarna för deras 50års fest då jag la ner högljudda gräsklippningen och tog en till titt på bilen istället :wink:

Och jag fann felet, vilket jag tidigare trodde mig kollat upp.. men men, skulle skruva bort kopplingsarmen där vajern är infäst på själva kopplingen. Drog för att få loss den och upptäckte då att med lite kraft glider den runt på axeln, så den orkar aldrig koppla ur utan vid påfrestning snurrar armen runt på axeln. Spåren på armen är helt slut!

Så Henka, om du vill skruva loss din arm så är jag väldigt intresserad, ser dock ganska trångt ut att trä av den från axeln helt på min bil.. men ta gärna en titt :)

MVH Kasper

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#11 Post by QV_ »

Jag kan inte hjälpa dig med delar för jag tog en sväng för att kolla efter svepet men de enda svep jag fann var till rödblockare och de passar ju inte....

Svepet passar ju i sopptunnan så den följde nog med när tunnan var halvfull.....

/Janne

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#12 Post by Kasper »

Okej, får hoppas att Henka kan stå till tjänst :wink:

MVH Kasper

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#13 Post by Henka »

Jag ska se vad jag kan göra :wink:
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#14 Post by Kasper »

Härligt, det är dock ingen brådska. Har så smått börjat plocka ner allt och får förhoppningsvis ett kopplingsbyte gjort, och det lär ta sin tid :)

MVH Kasper

Kasper
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2011-05-24 17:01:20
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingsras (?) 924

#15 Post by Kasper »

Nu har man börjat ta tag i kopplingsbytet. Allt är löst, men behöver nu platsen för att kunna dra bak transaxeln, är införstådd med att växellådan måste bort på något vis. Men den är ju som i två delar och jag lossade insekts bultarna i tron om att man skulle kunna lossa den yttre delen och dra bak allt tillräckligt. Men med alla bultar lösa rörde det sig inte alls.

Vad är det man behöver lossa för att kunna dra bak transaxeln tillräckligt, går det att få loss "yttre" delen av växellådan för sig? Tyckte inte haynes hjälpte så mycket..

Tacksam för snabba svar, har fridag imorgon :D

MVH Kasper

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users