Startade bilen idag för första gången i år och upptäckte att alla instrument är döda.. hastighetsmätaren, varvräknaren, tank, olje tryck, vatten, bar mätaren står samtliga i botten!.. alla säkringar är uppmätta och hela..
Någon som råkat ut för samma fenomen tidigare?
Det gäller en 951 86:a
instrumentbrädan är död..
- Maag
- S-Poster
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
instrumentbrädan är död..
Last edited by Maag on 2011-04-19 14:34:25, edited 1 time in total.
Garage: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6500
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
Re: instrumentbrädan är död..
Var har bilen stått?
Kan du ha råkat ut för möss?
Ta en ficklampa och kolla i motorrummet och se om du hittar nägot.
Kolla att jordpunkterna är som de ska. Lossa de lite, vicka på dem och spänn fast.
/Claves
Kolla att jordpunkterna är som de ska. Lossa de lite, vicka på dem och spänn fast.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Maag
- S-Poster
Bilen har stått mus fritt i varmgarage..claves wrote:Var har bilen stått?
/Claves
Jag får prova jordpunkterna och se om det har blivit någon korision, någon som vet vart jordpunkten för mätarna kan tänkas sitta ?
// Tobbe
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
Osannorlikt att det är jordproblem eftersom flera jordpunkter i så fall skulle ha falerat samtidigt. Troligare att det är ett problem med spänningsmatningen. Det borde gå lätt att se den gemensamma "nämnaren" i ett elschema.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Johnny
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
Under hansdfacket, bakom fotskivan där du har styrboxen finns en 4-polig kontakt. Kan också vara en 8-pol kontakt beroende på tidig eller sen -86 944.Maag wrote:Startade bilen idag för första gången i år och upptäckte att alla instrument är döda.. hastighetsmätaren, varvräknaren, tank, olje tryck, vatten, bar mätaren står samtliga i botten!.. alla säkringar är uppmätta och hela..
Ängna lite tid till den kontakten. Har den glidit isär (dålig kontakt) så får du ingen funktion till bar-mätaren, varvräknaren mm. I skrivande stund så vet jag inte hur det var med varv, tank, mm.
Men det är i alla fall ett tips som kanske inte är så långt bort..
Kontrollera gärna de andra kontakterna när du ändå är där

Nästa steg är att kontrollera anslutningskontakterna bak på instrument-huset och då Anslutning A.
Mvh Johnny.
- Maag
- S-Poster
Tack för tipset Johnny, jag får undersöka den kontakten i helgen och hålla tummarna att det kan vara den som spökar.. har besiktningstid nästa vecka och bil-el är inte min starkaste sidaJohnny wrote:Under hansdfacket, bakom fotskivan där du har styrboxen finns en 4-polig kontakt. Kan också vara en 8-pol kontakt beroende på tidig eller sen -86 944.Maag wrote:Startade bilen idag för första gången i år och upptäckte att alla instrument är döda.. hastighetsmätaren, varvräknaren, tank, olje tryck, vatten, bar mätaren står samtliga i botten!.. alla säkringar är uppmätta och hela..
Ängna lite tid till den kontakten. Har den glidit isär (dålig kontakt) så får du ingen funktion till bar-mätaren, varvräknaren mm. I skrivande stund så vet jag inte hur det var med varv, tank, mm.
Nästa steg är att kontrollera anslutningskontakterna bak på instrument-huset och då Anslutning A.
Mvh Johnny.

- Maag
- S-Poster
Tusen tack för tipset Johnny, det stämde som du sa det var glappkontaktJohnny wrote:Under hansdfacket, bakom fotskivan där du har styrboxen finns en 4-polig kontakt. Kan också vara en 8-pol kontakt beroende på tidig eller sen -86 944.Maag wrote:Startade bilen idag för första gången i år och upptäckte att alla instrument är döda.. hastighetsmätaren, varvräknaren, tank, olje tryck, vatten, bar mätaren står samtliga i botten!.. alla säkringar är uppmätta och hela..
Mvh Johnny.

// Tobbe
- Johnny
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
Det är roligt när saker och ting löser sig Tobbe.Maag wrote: Tusen tack för tipset Johnny, det stämde som du sa det var glappkontakt
// Tobbe
Ha det bra.
Mvh Johnny
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985B
Jag har ett tips till. Alla mina instrument bara dog helt plötsligt i min 944 -85b, det enda som fungerade var batterilampan. Jag provade de tips som finns på forumet (instrumentkontakter, jordpunkter, kontaktdon) men inget hjälpte.
Det visade sig vara relä G2 som krånglade. Efter att ha bytt relä G2 med G13 (tutan) fungerade allt igen. Till och med tutan...
/Rickard
Det visade sig vara relä G2 som krånglade. Efter att ha bytt relä G2 med G13 (tutan) fungerade allt igen. Till och med tutan...
/Rickard
944 -85b, läckert stajlad med reflexramp, sidokjolar och bakspoiler...